Show simple item record

Czech art around 1980 from the point of view of Cultural sociology
dc.contributor.advisorLahoda, Vojtěch
dc.creatorLedvina, Josef
dc.date.accessioned2017-04-27T05:35:26Z
dc.date.available2017-04-27T05:35:26Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/34600
dc.description.abstractPrezentovaná práce se zabývá situací v českém výtvarném umění na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let dvacátého století. Zvláštní pozornost je v ní přitom věnována takzvanému "oficiálnímu umění" a jeho institucionální základně Svazu českých výtvarných umělců. Rozbor staronového pojmu "socialistického realismu" a žánrové hierarchie prezentované dobovou kritikou ukazuje jako hlavní moment "oficiální definice výtvarné tvorby" destrukci hranice oddělující sféru politiky a sféru umění. V příkrém protikladu k ní stála radikálně odlišná definice umělecké tvorby zakotvená v tradici moderního umění, podle níž je povinností opravdového umělce jakékoli vnější, politické či ekonomické zásahy systematicky nerespektovat. Prostřednictvím koncepce "pole kulturní produkce" francouzského sociologa Pierra Bourdieua je tato základní opozice nahlížena jako konflikt mezi heteronomním a autonomním principem hierarchizace. Rozboru tu je podrobena autonomní pozice umělců vyloučených v důsledku normalizace z oficiálního výtvarného provozu - tzv. "generace šedesátých let" - a mladších umělců "generace let sedmdesátých". Jako opravdovou symbolickou revoluci vedenou ve jménu nové radikálně odlišné formy umělecké produkce představuje práce vystoupení "pražských akčních umělců" a "brněnských konceptualistů".cs_CZ
dc.description.abstractThe subject of the presented thesis is the situation of Czech visual arts at the turn of the seventies and eighties of the twentieth century. Special attention is paid to the so-called "official art", art sanctioned by the state and Party, and its institutional basis the Czech Union of Visual Artists. On the basis of the analysis of renewed concept of Socialist Realism and hierarchy of genres presented at that time by official art criticism, destruction of the boundary separating the realm of arts from the realm of politics is argued as the main feature of the official definition of artistic production. In a sharp contrast to this official stand stood a radically different definition anchored in the tradition of modern art. According to it a true artist has to be consistently disrespectful of all external interference, be it political or economic. Through the notion of "field of cultural production" conceived by the French sociologist Pierre Bourdieu , this fundamental opposition of radically different definitions is viewed as a struggle between heteronomous and autonomous principles of hierarchisation. The autonomous position of artists excluded from the public artistic life by the process of "normalisation" ( the so-called Generation of the sixties) as well as a different though related position of...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleČeské umění kolem roku 1980 z pohledu kulturní sociologiecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-09-16
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId90672
dc.title.translatedCzech art around 1980 from the point of view of Cultural sociologyen_US
dc.contributor.refereeWittlich, Petr
dc.identifier.aleph001371640
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Art - Historyen_US
thesis.degree.disciplineDějiny umění - Historiecs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny umění - Historiecs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Art - Historyen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPrezentovaná práce se zabývá situací v českém výtvarném umění na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let dvacátého století. Zvláštní pozornost je v ní přitom věnována takzvanému "oficiálnímu umění" a jeho institucionální základně Svazu českých výtvarných umělců. Rozbor staronového pojmu "socialistického realismu" a žánrové hierarchie prezentované dobovou kritikou ukazuje jako hlavní moment "oficiální definice výtvarné tvorby" destrukci hranice oddělující sféru politiky a sféru umění. V příkrém protikladu k ní stála radikálně odlišná definice umělecké tvorby zakotvená v tradici moderního umění, podle níž je povinností opravdového umělce jakékoli vnější, politické či ekonomické zásahy systematicky nerespektovat. Prostřednictvím koncepce "pole kulturní produkce" francouzského sociologa Pierra Bourdieua je tato základní opozice nahlížena jako konflikt mezi heteronomním a autonomním principem hierarchizace. Rozboru tu je podrobena autonomní pozice umělců vyloučených v důsledku normalizace z oficiálního výtvarného provozu - tzv. "generace šedesátých let" - a mladších umělců "generace let sedmdesátých". Jako opravdovou symbolickou revoluci vedenou ve jménu nové radikálně odlišné formy umělecké produkce představuje práce vystoupení "pražských akčních umělců" a "brněnských konceptualistů".cs_CZ
uk.abstract.enThe subject of the presented thesis is the situation of Czech visual arts at the turn of the seventies and eighties of the twentieth century. Special attention is paid to the so-called "official art", art sanctioned by the state and Party, and its institutional basis the Czech Union of Visual Artists. On the basis of the analysis of renewed concept of Socialist Realism and hierarchy of genres presented at that time by official art criticism, destruction of the boundary separating the realm of arts from the realm of politics is argued as the main feature of the official definition of artistic production. In a sharp contrast to this official stand stood a radically different definition anchored in the tradition of modern art. According to it a true artist has to be consistently disrespectful of all external interference, be it political or economic. Through the notion of "field of cultural production" conceived by the French sociologist Pierre Bourdieu , this fundamental opposition of radically different definitions is viewed as a struggle between heteronomous and autonomous principles of hierarchisation. The autonomous position of artists excluded from the public artistic life by the process of "normalisation" ( the so-called Generation of the sixties) as well as a different though related position of...en_US
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV