Show simple item record

The Development of the Educational System in Finland
dc.contributor.advisorVondrys, Alice
dc.creatorJarošová, Petra
dc.date.accessioned2017-04-27T04:57:15Z
dc.date.available2017-04-27T04:57:15Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/34420
dc.description.abstractRESUMÉ Před deseti lety Finsko začalo dosahovat "zázračných" výsledků v mezinárodním srovnání PISA. Do Finska od té doby pravidelně přijíždějí experti na vzdělávání, aby zjistili, co stojí za mimořádným úspěchem, který vzbudil pozornost a rozproudil debaty v celé Evropě; stejný cíl má i tato práce. Abychom porozuměli současné situaci, je třeba se seznámit s vlivem nejrůznějších historických faktorů. Tato práce proto nejdříve představuje vývoj finského národního vzdělávání od středověku po současnost. Finsko bývalo chudou, zemědělskou zemí, která se ovšem rychle vyvinula v postindustriální spotřební a vzdělanostní společnost. A právě finské školství je v tomto procesu považováno za hlavního činitele. Je možné říci, že historie finského národního vzdělávání je příběhem odstraňování nerovností. Tento dlouhý proces má kořeny v eliminaci starého paralelního systému základního vzdělávání a budování "nové jednotné školy", která je založena na myšlence, že vzdělání patří mezi základní práva všech dětí a mladých lidí. Hlavním cílem finské vzdělávací politiky je nabídnout všem občanům rovné příležitosti k získání vzdělání bez ohledu na věk, místo bydliště, finanční situaci, pohlaví nebo mateřský jazyk. Vzdělání je považováno za jedno ze základních práv všech občanů. Jednotná základní škola (Peruskoulu), která...cs_CZ
dc.description.abstractFinland became the "PISA-miracle" approximately 10 years ago. Different experts on education come to Finland to find out what stands behind this extraordinary success which attracted attention and sparked debate all over Europe, and that is also the main aim of this thesis. For understanding current situation we need to learn about a great impact of historical factors. In this thesis I therefore present the development of national educational system from the Middle ages until today. Finland used to be a poor agricultural country which developed very quickly into post-industrial consumer society and high-level knowledge society. It is the educational system, to which is the main impact on such process attributed. We can say that the history of Finnish national educational system is a story of removal of inequalities. This long process has its roots in eliminating of old parallel educational system and building the ‚new school' which is based on the idea that the education belongs to basic rights of all children and young people. The main objective of Finnish education policy is to offer all citizens equal opportunities to receive education, regardless of age, domicile, financial situation, sex or mother tongue. Education is considered to be one of the fundamental rights of all citizens. The...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectškolstvícs_CZ
dc.subjectFinskocs_CZ
dc.subjectPISAcs_CZ
dc.subjecteducational systemen_US
dc.subjectFinlanden_US
dc.subjectPISAen_US
dc.titleVývoj finského národního školství od počátku po současnost aneb "Suomi opettaa"cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2011
dcterms.dateAccepted2011-06-08
dc.description.departmentInstitute of Linguisticsen_US
dc.description.departmentÚstav obecné lingvistikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId110307
dc.title.translatedThe Development of the Educational System in Finlanden_US
dc.contributor.refereeLindroosová, Hilkka
dc.identifier.aleph001367372
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFinnish Studiesen_US
thesis.degree.disciplineFinštinacs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav obecné lingvistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Linguisticsen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFinštinacs_CZ
uk.degree-discipline.enFinnish Studiesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csRESUMÉ Před deseti lety Finsko začalo dosahovat "zázračných" výsledků v mezinárodním srovnání PISA. Do Finska od té doby pravidelně přijíždějí experti na vzdělávání, aby zjistili, co stojí za mimořádným úspěchem, který vzbudil pozornost a rozproudil debaty v celé Evropě; stejný cíl má i tato práce. Abychom porozuměli současné situaci, je třeba se seznámit s vlivem nejrůznějších historických faktorů. Tato práce proto nejdříve představuje vývoj finského národního vzdělávání od středověku po současnost. Finsko bývalo chudou, zemědělskou zemí, která se ovšem rychle vyvinula v postindustriální spotřební a vzdělanostní společnost. A právě finské školství je v tomto procesu považováno za hlavního činitele. Je možné říci, že historie finského národního vzdělávání je příběhem odstraňování nerovností. Tento dlouhý proces má kořeny v eliminaci starého paralelního systému základního vzdělávání a budování "nové jednotné školy", která je založena na myšlence, že vzdělání patří mezi základní práva všech dětí a mladých lidí. Hlavním cílem finské vzdělávací politiky je nabídnout všem občanům rovné příležitosti k získání vzdělání bez ohledu na věk, místo bydliště, finanční situaci, pohlaví nebo mateřský jazyk. Vzdělání je považováno za jedno ze základních práv všech občanů. Jednotná základní škola (Peruskoulu), která...cs_CZ
uk.abstract.enFinland became the "PISA-miracle" approximately 10 years ago. Different experts on education come to Finland to find out what stands behind this extraordinary success which attracted attention and sparked debate all over Europe, and that is also the main aim of this thesis. For understanding current situation we need to learn about a great impact of historical factors. In this thesis I therefore present the development of national educational system from the Middle ages until today. Finland used to be a poor agricultural country which developed very quickly into post-industrial consumer society and high-level knowledge society. It is the educational system, to which is the main impact on such process attributed. We can say that the history of Finnish national educational system is a story of removal of inequalities. This long process has its roots in eliminating of old parallel educational system and building the ‚new school' which is based on the idea that the education belongs to basic rights of all children and young people. The main objective of Finnish education policy is to offer all citizens equal opportunities to receive education, regardless of age, domicile, financial situation, sex or mother tongue. Education is considered to be one of the fundamental rights of all citizens. The...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav obecné lingvistikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV