Show simple item record

Serious games and their Possible Use in Teaching and Learning
dc.contributor.advisorŠisler, Vít
dc.creatorSlavík, Martin
dc.date.accessioned2020-08-19T12:43:58Z
dc.date.available2020-08-19T12:43:58Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/34199
dc.description.abstractDiploma thesis "Serious games and their possible use in teaching and learning" describes the so-called "serious games" and evaluates the potential of teaching and learning with regards to the current educational and information needs. This thesis originated in 2010 and especially the research case studies, Simon E. Nielsen, Vit Šisler, Cyril Brom, and user testing of educational games such as Europe in 2045 and his active participation in the workshop devoted Enter3 serious games, where the author participated in the creation of several "serious" modules the game Unreal Tournament. At the beginning author describes the methodological apparatus of the thesis with the focus on the theoretical aspects and the research of computer games as a scientific field called game studies. The second part deals with the development and current form of computer games. Furthermore, the author attempts a breakdown and categorization of "serious games" in compliance with the genre or centred on their influance on the key groups (students, employees). He also wants to find an answer to the question "why we play the games" or what makes the games serious. The penultimate chapter of this work author defines the various platforms on which to play SG and describes the both situation in the Czech republic and abroad. It also...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce "Serious games a jejich možné užití ve výuce a vzdělávání" popisuje tzv. "seriozní hry" a hodnotí jejich výukový a vzdělávací potenciál s přihlédnutím k aktuálním pedagogickým a informačním potřebám. Vznikala v roce 2010 a to především metavýzkumem případových studií Simona E. Nielsena, Víta Šislera, Cyrila Broma a jeho uživatelským testováním výukové hry Evropa 2045 či například aktivní účastí na workshopu Enter3 věnovaného seriozním hrám, kde se autor podílel na tvorbě několika "seriozních" modulů do hry Unreal Tournament. V úvodní části autor popisuje metodologický aparát diplomové práce a soustřední se na teoretické aspekty a výzkum počítačových her jako vědecký obor, tzv. "game studies". Druhá část se zabývá vývojem a současnou podobou počítačových her. Autor se dále pokouší o rozčlenění a kategorizaci "serious games" (dále jen SG) dle žánru, resp. zaměření a jejich vlivu na klíčové skupiny (žáky, studenty, zaměstnance firem). Rovněž se snaží odpovědět na otázku "proč vlastně hrajeme hry?" a co dělá hru seriozní. V předposlední kapitole této práce se autor vymezuje vůči různým platformám, na kterých se SG hrají a popisuje situaci jak v ČR, tak v zahraničí. Rovněž zevrubně popisuje a na citacích z příkladové studie "Evropa 2045" dokládá, že i v českých podmínkách vznikají zajímavé...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleSerious games a jejich možné užití ve výuce a vzdělávánícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-09-22
dc.description.departmentInstitute of Information Studies and Librarianship - New Media Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav informačních studií - studia nových médiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId91325
dc.title.translatedSerious games and their Possible Use in Teaching and Learningen_US
dc.contributor.refereeŠlerka, Josef
dc.identifier.aleph001356645
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineNew Media Studiesen_US
thesis.degree.disciplineStudia nových médiícs_CZ
thesis.degree.programInformační studia a knihovnictvícs_CZ
thesis.degree.programInformation and Library Studiesen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav informačních studií - studia nových médiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csStudia nových médiícs_CZ
uk.degree-discipline.enNew Media Studiesen_US
uk.degree-program.csInformační studia a knihovnictvícs_CZ
uk.degree-program.enInformation and Library Studiesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce "Serious games a jejich možné užití ve výuce a vzdělávání" popisuje tzv. "seriozní hry" a hodnotí jejich výukový a vzdělávací potenciál s přihlédnutím k aktuálním pedagogickým a informačním potřebám. Vznikala v roce 2010 a to především metavýzkumem případových studií Simona E. Nielsena, Víta Šislera, Cyrila Broma a jeho uživatelským testováním výukové hry Evropa 2045 či například aktivní účastí na workshopu Enter3 věnovaného seriozním hrám, kde se autor podílel na tvorbě několika "seriozních" modulů do hry Unreal Tournament. V úvodní části autor popisuje metodologický aparát diplomové práce a soustřední se na teoretické aspekty a výzkum počítačových her jako vědecký obor, tzv. "game studies". Druhá část se zabývá vývojem a současnou podobou počítačových her. Autor se dále pokouší o rozčlenění a kategorizaci "serious games" (dále jen SG) dle žánru, resp. zaměření a jejich vlivu na klíčové skupiny (žáky, studenty, zaměstnance firem). Rovněž se snaží odpovědět na otázku "proč vlastně hrajeme hry?" a co dělá hru seriozní. V předposlední kapitole této práce se autor vymezuje vůči různým platformám, na kterých se SG hrají a popisuje situaci jak v ČR, tak v zahraničí. Rovněž zevrubně popisuje a na citacích z příkladové studie "Evropa 2045" dokládá, že i v českých podmínkách vznikají zajímavé...cs_CZ
uk.abstract.enDiploma thesis "Serious games and their possible use in teaching and learning" describes the so-called "serious games" and evaluates the potential of teaching and learning with regards to the current educational and information needs. This thesis originated in 2010 and especially the research case studies, Simon E. Nielsen, Vit Šisler, Cyril Brom, and user testing of educational games such as Europe in 2045 and his active participation in the workshop devoted Enter3 serious games, where the author participated in the creation of several "serious" modules the game Unreal Tournament. At the beginning author describes the methodological apparatus of the thesis with the focus on the theoretical aspects and the research of computer games as a scientific field called game studies. The second part deals with the development and current form of computer games. Furthermore, the author attempts a breakdown and categorization of "serious games" in compliance with the genre or centred on their influance on the key groups (students, employees). He also wants to find an answer to the question "why we play the games" or what makes the games serious. The penultimate chapter of this work author defines the various platforms on which to play SG and describes the both situation in the Czech republic and abroad. It also...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav informačních studií - studia nových médiícs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990013566450106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV