Show simple item record

Desegragation of US public schools as a phenomenon which did not lead to integration
dc.contributor.advisorKozák, Kryštof
dc.creatorVyleťal, Martin
dc.date.accessioned2020-08-21T22:29:38Z
dc.date.available2020-08-21T22:29:38Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/34117
dc.description.abstractDiplomová práce "Desegregace amerického veřejného školství jako fenomén, který nevedl k integraci" pojednává o procesu desegregace amerického veřejného školství (základního a středního), který odstartovalo v roce 1954 rozhodnutí Nejvyššího soudu v případu Brown v. Board of Education of Topeka. Autor v práci mapuje proměnu přístupu Nejvyššího soudu a federální vlády k dané problematice a předkládá další důvody, které v 90. letech 20. století byly příčinou nastartování procesu resegregace škol, a to i na americkém Jihu, který v minulosti transformoval svůj systém veřejného školství z totálně segregovaného na neintegrovanější v celých Spojených státech. Autor se snaží analýzou statistických dat prokázat, že ve Spojených státech dochází od 90. let 20. století k nárůstu podílu studentů z řad minorit, kteří jsou vzděláváni na segregovaných a vysoce segregovaných školách. Současně upozorňuje na minimální vůli zodpovědných úřadů se problematikou opětovné segregace na školách zabývat. Dochází tak k ignorování faktu, že integrované školství dokáže studenty lépe připravit na život v multikulturní společnosti, u studentů z řad minorit případně do určité míry zlepšit jejich studijní výsledky. Soudem nařízené desegregační plány jsou navíc v poslední době ve velké míře rušeny a segregace jednotlivých rasových a etnických...cs_CZ
dc.description.abstractThe diploma thesis called "Desegregation of US Public Schools as a Phenomenon which did not lead to Integration" deals with the process of desegregation of American public schools (elementary schools and high schools), the beginning of which can be tracked to the Supreme Court's ruling in Brown v. Board of Education of Topeka in 1954. Author aims to describe the interpretations' evolution of the Supreme Court as well as the Federal government towards desegregation. The thesis presents reasons which led to the retreat of school desegregation and induced resegregation in the 1990s even in the Southern states, which, up to that moment, had successfully transformed their public schools from fully segregated to the most integrated in the United States. Statistical data were analyzed in order to prove rising rates of minority students who have been more increasingly educated in segregated and highly segregated public schools since 1990s. The paper draws attention to a lack of interest to deal with the matter of resegregation from the side of responsible offices. The fact that integrated classrooms can better prepare children for life in a multicultural society and even improve to some extend the academic achievement of African American students has been omitted. Moreover, court ordered desegregation plans have...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.titleDesegregace amerického veřejného školství jako fenomén, který nevedl k integracics_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2011
dcterms.dateAccepted2011-06-24
dc.description.departmentDepartment of North American Studiesen_US
dc.description.departmentKatedra severoamerických studiícs_CZ
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId109757
dc.title.translatedDesegragation of US public schools as a phenomenon which did not lead to integrationen_US
dc.contributor.refereeAnděl, Petr
dc.identifier.aleph001370732
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAmerická studiacs_CZ
thesis.degree.disciplineAmerican Studiesen_US
thesis.degree.programMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
thesis.degree.programInternational Area Studiesen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra severoamerických studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of North American Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csAmerická studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enAmerican Studiesen_US
uk.degree-program.csMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
uk.degree-program.enInternational Area Studiesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce "Desegregace amerického veřejného školství jako fenomén, který nevedl k integraci" pojednává o procesu desegregace amerického veřejného školství (základního a středního), který odstartovalo v roce 1954 rozhodnutí Nejvyššího soudu v případu Brown v. Board of Education of Topeka. Autor v práci mapuje proměnu přístupu Nejvyššího soudu a federální vlády k dané problematice a předkládá další důvody, které v 90. letech 20. století byly příčinou nastartování procesu resegregace škol, a to i na americkém Jihu, který v minulosti transformoval svůj systém veřejného školství z totálně segregovaného na neintegrovanější v celých Spojených státech. Autor se snaží analýzou statistických dat prokázat, že ve Spojených státech dochází od 90. let 20. století k nárůstu podílu studentů z řad minorit, kteří jsou vzděláváni na segregovaných a vysoce segregovaných školách. Současně upozorňuje na minimální vůli zodpovědných úřadů se problematikou opětovné segregace na školách zabývat. Dochází tak k ignorování faktu, že integrované školství dokáže studenty lépe připravit na život v multikulturní společnosti, u studentů z řad minorit případně do určité míry zlepšit jejich studijní výsledky. Soudem nařízené desegregační plány jsou navíc v poslední době ve velké míře rušeny a segregace jednotlivých rasových a etnických...cs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis called "Desegregation of US Public Schools as a Phenomenon which did not lead to Integration" deals with the process of desegregation of American public schools (elementary schools and high schools), the beginning of which can be tracked to the Supreme Court's ruling in Brown v. Board of Education of Topeka in 1954. Author aims to describe the interpretations' evolution of the Supreme Court as well as the Federal government towards desegregation. The thesis presents reasons which led to the retreat of school desegregation and induced resegregation in the 1990s even in the Southern states, which, up to that moment, had successfully transformed their public schools from fully segregated to the most integrated in the United States. Statistical data were analyzed in order to prove rising rates of minority students who have been more increasingly educated in segregated and highly segregated public schools since 1990s. The paper draws attention to a lack of interest to deal with the matter of resegregation from the side of responsible offices. The fact that integrated classrooms can better prepare children for life in a multicultural society and even improve to some extend the academic achievement of African American students has been omitted. Moreover, court ordered desegregation plans have...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra severoamerických studiícs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV