Show simple item record

Fulfilling Multi-cultural Education in Nursery Schools
dc.contributor.advisorKoťátková, Soňa
dc.creatorKožíšková, Zora
dc.date.accessioned2017-03-17T12:08:25Z
dc.date.available2017-03-17T12:08:25Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/3408
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá uplatňováním multikulturní výchovy v českém prostředí mateřských škol, konkrétně v mateřských školách na Praze 6, kde se vzhledem k velkému množství ambasád a rezidenčních bytů může očekávat větší počet přijatých jinojazyčných dětí. Teoretická část diplomové práce poukazuje na specifičnost předškolního období dítěte a na nezastupitelnou funkci mateřské školy právě ve spojitosti s multikulturní a interkulturní výchovou jedince. Zdůrazňuje rovněž kulturní kontext jako hlavní veličinu ovlivňující integraci. Praktická část diplomové práce předkládá konkrétní výsledky pedagogického šetření, které zahrnuje úroveň podmínek vedoucích k integraci. Zjišťuje postoje, zkušenosti a problémy pedagogů, postoje, zkušenosti a přání rodičů, ověřuje stav socializačních a komunikačních dovedností jinojazyčných dětí, hodnotí míru jejich integrace do prostředí české mateřské školy a do skupiny vrstevníků.cs_CZ
dc.description.abstractThe dissertation takes up multicultural education in the setting of nursery schools, specifically speaking nursery schools in Prague 6, where larger numbers of children with different mother-tongues can be expected to attend, due to the many embassies and foreign residences in this quarter. The theoretical part of the diploma work points out the specifics of a child's preschool period and the irreplaceable function of the nursery school in connection with the multicultural and intercultural education of the individual. It also emphasizes that the cultural context is the main factor influencing integration. The practical part of the diploma work presents concrete results of the pedagogical investigation, which covers the standard of the conditions leading to integration. The work ascertains the attitudes, experiences and problems of the teachers, the attitudes, experiences and wishes of the parents, verifies the state of the social and communication skills of children with different mother-tongues, evaluates the degree of their integration into the setting of the Czech nursery school and the children's peer groups.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleNaplňování multikulturní výchovy v mateřeké školecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2006
dcterms.dateAccepted2006-01-20
dc.description.departmentKatedra primární pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId20535
dc.title.translatedFulfilling Multi-cultural Education in Nursery Schoolsen_US
dc.contributor.refereeOpravilová, Eva
dc.identifier.aleph000395557
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogy of Pre-School Ageen_US
thesis.degree.disciplinePedagogika předškolního věkucs_CZ
thesis.degree.programEducationen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra primární pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogika předškolního věkucs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogy of Pre-School Ageen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enEducationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá uplatňováním multikulturní výchovy v českém prostředí mateřských škol, konkrétně v mateřských školách na Praze 6, kde se vzhledem k velkému množství ambasád a rezidenčních bytů může očekávat větší počet přijatých jinojazyčných dětí. Teoretická část diplomové práce poukazuje na specifičnost předškolního období dítěte a na nezastupitelnou funkci mateřské školy právě ve spojitosti s multikulturní a interkulturní výchovou jedince. Zdůrazňuje rovněž kulturní kontext jako hlavní veličinu ovlivňující integraci. Praktická část diplomové práce předkládá konkrétní výsledky pedagogického šetření, které zahrnuje úroveň podmínek vedoucích k integraci. Zjišťuje postoje, zkušenosti a problémy pedagogů, postoje, zkušenosti a přání rodičů, ověřuje stav socializačních a komunikačních dovedností jinojazyčných dětí, hodnotí míru jejich integrace do prostředí české mateřské školy a do skupiny vrstevníků.cs_CZ
uk.abstract.enThe dissertation takes up multicultural education in the setting of nursery schools, specifically speaking nursery schools in Prague 6, where larger numbers of children with different mother-tongues can be expected to attend, due to the many embassies and foreign residences in this quarter. The theoretical part of the diploma work points out the specifics of a child's preschool period and the irreplaceable function of the nursery school in connection with the multicultural and intercultural education of the individual. It also emphasizes that the cultural context is the main factor influencing integration. The practical part of the diploma work presents concrete results of the pedagogical investigation, which covers the standard of the conditions leading to integration. The work ascertains the attitudes, experiences and problems of the teachers, the attitudes, experiences and wishes of the parents, verifies the state of the social and communication skills of children with different mother-tongues, evaluates the degree of their integration into the setting of the Czech nursery school and the children's peer groups.en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra primární pedagogikycs_CZ
dc.identifier.lisID990003955570106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV