Show simple item record

Czech sharing on Expo 1958 in Brusel and its image on contemporary press
dc.contributor.advisorBednařík, Petr
dc.creatorKacerovská, Soňa
dc.date.accessioned2017-04-27T03:22:31Z
dc.date.available2017-04-27T03:22:31Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/33982
dc.description.abstractv čj EXPO 58 nám dodalo ztracenou uměleckou prestiž a navázalo tak na vysokou úroveň prvorepublikové kultury. Zároveň bylo i skvělou příležitostí pro KSČ, jak skrze média legitimizovat své počínání. Jenomže právě dobový tisk rozkrývá kontrast mezi snahou umělců čerpat z kulturní úrovně první republiky, aby bylo možno konkurovat světovým trendům a uměleckým směrům, a snahou o dodržení ideologické linie prostřednictvím socialistických představ o umění a jednostranně zaměřené (kulturní, společenské i umělecké) orientaci. Vlastní výstava i její zobrazení v dobovém tisku vykonstruovaly představu o bruselském snu, tedy o tom, jak by to mělo v Československu vypadat, nikoliv, jak to v reálu funguje. Všechna sledovaná média podala o Světové výstavě poměrně ucelený obraz, latentně či explicitně poznamenaný propagandou. Jako její mechanismy lze označit specifickou volbu slov a slovních spojení nebo třeba vyzdvihovaní určitých principů nad jiné. Volba těchto prostředků pro konkrétní naplnění propagandy závisí na kontextu sdělení. Obecně platí, že míra propagandistických tendencí média narůstá s těsností vazeb na KSČ. Čím těsnější, tím více dochází ke zkreslení reálného dění. V žádné případě nejde o vytváření fiktivních událostí či dějů, pouze o prezentaci vhodného úhlu pohledu na danou problematiku, který by...cs_CZ
dc.description.abstractv AJ The world exhibition in Brussels in 1958 marked an important event in the history of the Czechoslovakian totalitarian art history. Until today it is still a reminder of the high quality art handicraft, design and multimedia formation. In the atmosphere of the Cold war the EXPO 58 became a symbolical clash of the capitalist and socialist principles of government and a comparison of skills and abilities of their representatives (US and USSR). The attention of the visitors and the media surprisingly concentrated on the Czechoslovakian exposition, which apart from the traditional products presented also some new initiations in artistic and technological branches and contributed to the establishment of the so called Brussels life style. It was the Czechoslovakian success which helped the media to use the mechanisms of propaganda. Using three daily newspaper and two weekly magazines this work is trying to capture how was the Czechoslovakian participation showed to the public and what features of propaganda were used.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectbruselský stylcs_CZ
dc.subjectSvětová výstava v Bruselucs_CZ
dc.subjectEXPO 58cs_CZ
dc.subjectideologiecs_CZ
dc.subjectkomunistický tiskcs_CZ
dc.subjectpropagandacs_CZ
dc.subjectúspěch Československacs_CZ
dc.subjectBrussel's styleen_US
dc.subjectworld exhibitionen_US
dc.subjectEXPO 58en_US
dc.subjectideologyen_US
dc.subjectpropagandaen_US
dc.subjectcommunist pressen_US
dc.subjectsucces of Czechoslowaken_US
dc.titleČeskoslovenská účast na Světové výstavě v Bruselu 1958 a její zobrazení v dobovém tiskucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2011
dcterms.dateAccepted2011-02-01
dc.description.departmentDepartment of Media Studiesen_US
dc.description.departmentKatedra mediálních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId94264
dc.title.translatedCzech sharing on Expo 1958 in Brusel and its image on contemporary pressen_US
dc.contributor.refereeSládková, Hana
dc.identifier.aleph001289080
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMedia Studiesen_US
thesis.degree.disciplineMediální studiacs_CZ
thesis.degree.programMedia and Communications Studiesen_US
thesis.degree.programMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra mediálních studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Media Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csMediální studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enMedia Studiesen_US
uk.degree-program.csMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.degree-program.enMedia and Communications Studiesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csv čj EXPO 58 nám dodalo ztracenou uměleckou prestiž a navázalo tak na vysokou úroveň prvorepublikové kultury. Zároveň bylo i skvělou příležitostí pro KSČ, jak skrze média legitimizovat své počínání. Jenomže právě dobový tisk rozkrývá kontrast mezi snahou umělců čerpat z kulturní úrovně první republiky, aby bylo možno konkurovat světovým trendům a uměleckým směrům, a snahou o dodržení ideologické linie prostřednictvím socialistických představ o umění a jednostranně zaměřené (kulturní, společenské i umělecké) orientaci. Vlastní výstava i její zobrazení v dobovém tisku vykonstruovaly představu o bruselském snu, tedy o tom, jak by to mělo v Československu vypadat, nikoliv, jak to v reálu funguje. Všechna sledovaná média podala o Světové výstavě poměrně ucelený obraz, latentně či explicitně poznamenaný propagandou. Jako její mechanismy lze označit specifickou volbu slov a slovních spojení nebo třeba vyzdvihovaní určitých principů nad jiné. Volba těchto prostředků pro konkrétní naplnění propagandy závisí na kontextu sdělení. Obecně platí, že míra propagandistických tendencí média narůstá s těsností vazeb na KSČ. Čím těsnější, tím více dochází ke zkreslení reálného dění. V žádné případě nejde o vytváření fiktivních událostí či dějů, pouze o prezentaci vhodného úhlu pohledu na danou problematiku, který by...cs_CZ
uk.abstract.env AJ The world exhibition in Brussels in 1958 marked an important event in the history of the Czechoslovakian totalitarian art history. Until today it is still a reminder of the high quality art handicraft, design and multimedia formation. In the atmosphere of the Cold war the EXPO 58 became a symbolical clash of the capitalist and socialist principles of government and a comparison of skills and abilities of their representatives (US and USSR). The attention of the visitors and the media surprisingly concentrated on the Czechoslovakian exposition, which apart from the traditional products presented also some new initiations in artistic and technological branches and contributed to the establishment of the so called Brussels life style. It was the Czechoslovakian success which helped the media to use the mechanisms of propaganda. Using three daily newspaper and two weekly magazines this work is trying to capture how was the Czechoslovakian participation showed to the public and what features of propaganda were used.en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mediálních studiícs_CZ
dc.identifier.lisID990012890800106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV