Show simple item record

The mosaic and the fragment. Threee examples of the Italian postmodern novel
dc.contributor.advisorFlemrová, Alice
dc.creatorŠtichauerová, Olga
dc.date.accessioned2017-04-28T05:07:45Z
dc.date.available2017-04-28T05:07:45Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/33708
dc.description.abstractDiplomová práce se zaměřuje na analýzu tří italských románů z období poslední třetiny dvacátého století, na nichž se snaží demonstrovat rysy postmoderní poetiky, především motiv fragmentu a mozaiky jako jednoho z charakteristických rysů postmoderního textu založeného na heterogenitě a pluralitě. Úvodní kapitola přináší stručný přehled teoretických přístupů k otázce postmodernismu obecně, přičemž se vychází ponejvíce z pojetí Wolfganga Welsche (srovnání moderního a postmoderního myšlení v otázce jednoty a plurality) a z italské semiotiky. V následujících kapitolách je pak podrobněji zkoumán motiv rozpolcené postavy (na příkladu románu Notturno indiano Antonia Tabucchiho), heterogenního prostoru (v textu Alessandra Baricca City) a fragmentarizovaného příběhu (Italo Calvino - Se una notte d'inverno un viaggiatore). V závěru jsou všechny tři romány nahlédnuty v širším kontextu a přes formální i tematickou různorodost pojednávaných textů jsou mezi nimi nalezeny určité paralely, plynoucí především z dalších společných rysů postmoderní literatury, ale i z podobných narativních postupů.cs_CZ
dc.description.abstractThe presented thesis tries to show the main characteristics of the postmodern poetics presenting three examples of Italian novels of the last third of the twentieth century. All of these pieces work with the motive of the fragmentarity, disharmony and the mosaic in the different basic elements of the text: the character, the space and the story as a whole. The fragmentarity is considered as a sign of the postmodern art and literature that is based on the breakdown of unity, on plurality in contrary to the peroid of modernism. The introduction briefly presents different theoretical approaches to the question of postmodernism, especially the concept of Wolfgang Welsch and Italian semiotics. Three main chapters are focused on the motive of the fragmented figure (in the novel Notturno indiano by Antonio Tabucchi), the motive of space (in Alessandro Baricco's City) and the story (Italo Calvino and his Se una notte d'inverno un viaggiatore). In the end of the thesis there are found parallels in these three texts in the narrative procedures and similar motives which are also characteristic for the postmodernism.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleMozaika a fragment. Tři ukázky italského postmoderního románucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2011
dcterms.dateAccepted2011-02-02
dc.description.departmentInstitute of Romance Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav románských studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId85820
dc.title.translatedThe mosaic and the fragment. Threee examples of the Italian postmodern novelen_US
dc.contributor.refereePelán, Jiří
dc.identifier.aleph001294072
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineItalian Studies - Comparative Literatureen_US
thesis.degree.disciplineItalština - Komparatistikacs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav románských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Romance Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csItalština - Komparatistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enItalian Studies - Comparative Literatureen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zaměřuje na analýzu tří italských románů z období poslední třetiny dvacátého století, na nichž se snaží demonstrovat rysy postmoderní poetiky, především motiv fragmentu a mozaiky jako jednoho z charakteristických rysů postmoderního textu založeného na heterogenitě a pluralitě. Úvodní kapitola přináší stručný přehled teoretických přístupů k otázce postmodernismu obecně, přičemž se vychází ponejvíce z pojetí Wolfganga Welsche (srovnání moderního a postmoderního myšlení v otázce jednoty a plurality) a z italské semiotiky. V následujících kapitolách je pak podrobněji zkoumán motiv rozpolcené postavy (na příkladu románu Notturno indiano Antonia Tabucchiho), heterogenního prostoru (v textu Alessandra Baricca City) a fragmentarizovaného příběhu (Italo Calvino - Se una notte d'inverno un viaggiatore). V závěru jsou všechny tři romány nahlédnuty v širším kontextu a přes formální i tematickou různorodost pojednávaných textů jsou mezi nimi nalezeny určité paralely, plynoucí především z dalších společných rysů postmoderní literatury, ale i z podobných narativních postupů.cs_CZ
uk.abstract.enThe presented thesis tries to show the main characteristics of the postmodern poetics presenting three examples of Italian novels of the last third of the twentieth century. All of these pieces work with the motive of the fragmentarity, disharmony and the mosaic in the different basic elements of the text: the character, the space and the story as a whole. The fragmentarity is considered as a sign of the postmodern art and literature that is based on the breakdown of unity, on plurality in contrary to the peroid of modernism. The introduction briefly presents different theoretical approaches to the question of postmodernism, especially the concept of Wolfgang Welsch and Italian semiotics. Three main chapters are focused on the motive of the fragmented figure (in the novel Notturno indiano by Antonio Tabucchi), the motive of space (in Alessandro Baricco's City) and the story (Italo Calvino and his Se una notte d'inverno un viaggiatore). In the end of the thesis there are found parallels in these three texts in the narrative procedures and similar motives which are also characteristic for the postmodernism.en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav románských studiícs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV