Show simple item record

Mindfulness and mindfulness-based treatment approaches
dc.contributor.advisorKebza, Vladimír
dc.creatorŽitník, Jiří
dc.date.accessioned2017-04-27T01:41:41Z
dc.date.available2017-04-27T01:41:41Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/33625
dc.description.abstractV teoretické části se podrobně věnujeme konceptu všímavosti, jeho historickému pozadí, rozdílným teoretickým přístupům a definicím všímavosti. Na tomto základě přinášíme vlastní definici všímavosti. Uvádíme přehled vlastností všímavostí, její aplikaci v klinickém prostředí, přístupy založené na jejím rozvíjení, účinné terapeutické faktory a také její využití u konkrétních duševních poruch. Věnujeme se také neurálním korelátům všímavosti, jejím vývojově psychologickým aspektům a přehledu měřicích metod. V empirické části jsme standardizovali dotazník Pěti aspektů všímavosti na české populaci a ověřovali jeho faktorovou strukturu. Test vykazoval dobrou reliabilitu i vnitřní konzistenci a faktorová analýza potvrdila pětifaktorovou strukturu. Dále jsme sledovali vztah všímavosti a vybraných demografických proměnných. Výsledky ukázali mírnou signifikantní korelaci všímavosti s věkem a vzděláním a nezávislost všímavosti na pohlaví v celkovém skóru. Ve čtyřech subškálách dotazníku se však obě pohlaví od sebe lišila. Potvrdila se také hypotéza, že všímavost souvisí s profesí respondenta. Nejvíce na škále všímavosti skórovaly pomáhající profese, především psychoterapeuti, nejméně technické profese. V další části se potvrdila hypotéza o vztahu všímavosti a životní spokojenosti. V poslední části jsme...cs_CZ
dc.description.abstractTheoretical section focuses on the concept of mindfulness, its historical background, variety of theoretical approaches and definitions of mindfulness. On this basis I provide own definition of mindfulness. Then, I present an overview of the features and characteristics of mindfulness, its applications in clinical environment, mindfulness-based approaches, effective therapeutic factors, and also its use with specific mental disorders. I also address neural correlates of mindfulness, developmental aspects of mindfulness and overview of measurement methods. Empirical section consists of standardization of Five Facets Mindfulness Questionnaire for the Czech population and verification of its factor model. Further I monitored the relation of mindfulness to chosen demographic variables. Results showed modestly significant correlation with age and education, and independence of sex and overall mindfulness score. In four subscales of the questionnaire, however, sexes differed. The hypothesis that mindfulness is related to profession was also confirmed. Highest mindfulness scores were reached by helping professions, especially psychotherapists, lowest scores were reached by technical professions. Next, results confirmed the hypothesis about relation between mindfulness and life satisfaction (cognitive...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectVšímavostcs_CZ
dc.subjectpsychoterapiecs_CZ
dc.subjectpřístupy založené na rozvíjení všímavostics_CZ
dc.subjectdefinice všímavostics_CZ
dc.subjectvlastnosti všímavostics_CZ
dc.subjectvšímavost v klnickém prostředícs_CZ
dc.subjectdotazník Pěti aspektů všímavostics_CZ
dc.subjectvýzkum všímavostics_CZ
dc.subjectMindfulnessen_US
dc.subjectpsychotherapyen_US
dc.subjectmindfulness-based treatment approachesen_US
dc.subjectmindfulness definitionsen_US
dc.subjectcharacteristics of mindfulnessen_US
dc.subjectFive Facet Mindfulness Questionnaireen_US
dc.subjectmindfulness researchen_US
dc.titleVšímavost a klinické přístupy založené na jejím rozvíjenícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2011
dcterms.dateAccepted2011-02-01
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId100286
dc.title.translatedMindfulness and mindfulness-based treatment approachesen_US
dc.contributor.refereeŠípek, Jiří
dc.identifier.aleph001289030
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csV teoretické části se podrobně věnujeme konceptu všímavosti, jeho historickému pozadí, rozdílným teoretickým přístupům a definicím všímavosti. Na tomto základě přinášíme vlastní definici všímavosti. Uvádíme přehled vlastností všímavostí, její aplikaci v klinickém prostředí, přístupy založené na jejím rozvíjení, účinné terapeutické faktory a také její využití u konkrétních duševních poruch. Věnujeme se také neurálním korelátům všímavosti, jejím vývojově psychologickým aspektům a přehledu měřicích metod. V empirické části jsme standardizovali dotazník Pěti aspektů všímavosti na české populaci a ověřovali jeho faktorovou strukturu. Test vykazoval dobrou reliabilitu i vnitřní konzistenci a faktorová analýza potvrdila pětifaktorovou strukturu. Dále jsme sledovali vztah všímavosti a vybraných demografických proměnných. Výsledky ukázali mírnou signifikantní korelaci všímavosti s věkem a vzděláním a nezávislost všímavosti na pohlaví v celkovém skóru. Ve čtyřech subškálách dotazníku se však obě pohlaví od sebe lišila. Potvrdila se také hypotéza, že všímavost souvisí s profesí respondenta. Nejvíce na škále všímavosti skórovaly pomáhající profese, především psychoterapeuti, nejméně technické profese. V další části se potvrdila hypotéza o vztahu všímavosti a životní spokojenosti. V poslední části jsme...cs_CZ
uk.abstract.enTheoretical section focuses on the concept of mindfulness, its historical background, variety of theoretical approaches and definitions of mindfulness. On this basis I provide own definition of mindfulness. Then, I present an overview of the features and characteristics of mindfulness, its applications in clinical environment, mindfulness-based approaches, effective therapeutic factors, and also its use with specific mental disorders. I also address neural correlates of mindfulness, developmental aspects of mindfulness and overview of measurement methods. Empirical section consists of standardization of Five Facets Mindfulness Questionnaire for the Czech population and verification of its factor model. Further I monitored the relation of mindfulness to chosen demographic variables. Results showed modestly significant correlation with age and education, and independence of sex and overall mindfulness score. In four subscales of the questionnaire, however, sexes differed. The hypothesis that mindfulness is related to profession was also confirmed. Highest mindfulness scores were reached by helping professions, especially psychotherapists, lowest scores were reached by technical professions. Next, results confirmed the hypothesis about relation between mindfulness and life satisfaction (cognitive...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
dc.identifier.lisID990012890300106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV