Zobrazit minimální záznam

Maorské výzvy většinovému vzdělávání. Případová studie domorodých škol na Novém Zélandu
dc.contributor.advisorMoravcová, Mirjam
dc.creatorKulhánková, Jana
dc.date.accessioned2021-09-06T16:20:30Z
dc.date.available2021-09-06T16:20:30Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/33237
dc.description.abstractThis study gives an overview of the development of Maori forms of education in New Zealand and situates them within the realm of cultural revitalization. Secondly, it reflects the meaning of the education in Maori language and culture from the perspective of teachers and parents in Maori schools. The focus is on the contemporary Maori schools where Maori language is the medium of communication and Maori cultural values, knowledge, and customs are the norm. Since they are actively pursuing the goal of revitalizing and perpetuating Maori culture and language, these schools represent a symbol of Maori identity. My study refers to the existing research as well as to my continual field work in a kohanga reo kindergarten, and numerous visits to a bilingual unit and a kura kaupapa school in Dunedin, New Zealand. Rather than finding new facts, I attempt to examine the workings of a particular institution, and process of cultural learning and maintaining culture through learning Maori language. I come from the sociocultural approach to learning, in which cultural socialization parallels the language learning techniques utilised in kohanga reo. Eventually, this helps building one's cultural awareness and self-esteem. What are the particular techniques and activities ensuring this process of cultural...en_US
dc.description.abstractTato studie pojednává o vývoji vzdělávacích institucí vedených maorskou populací na Novém Zélandu. V druhém plánu sleduje reflexi významu vzdělávání maorských dětí v rodném jazyce v postojích zainteresovaných učitelů a rodičů. Zaměřuje se především na současné typy maorských škol, kde výuka probíhá v maorštině a kde jsou maorské kulturní hodnoty, vědění společenskou normou. Pro svůj podíl na revitalizaci a praktikování maorské kultury a jazyka představují maorské školy jeden ze symbolů moderního maorství. Má práce odkazuje na dosavadní studie, stejně jako na vlastní výzkum v konkrétním předškolním centru kohanga reo, doplněný o četné návštěvy maorské základní školy kura kaupapa a jedné z bilingvních tříd ve městě Dunedin na Jižním ostrově Nového Zélandu. Spíše než přinést nová zjištění je mým záměrem zaznamenat fungování konkrétní instituce a proces výuky jazyka, při kterém je jedinec současně vržen do vlastní kultury. Vycházím ze sociokulturního přístupu, podle kterého je proces osvojování si jazyka pomocí nejrůznějších technik aplikovaných v těchto školách provázen procesem kulturní socializace, jehož nedílným cílem je i vypěstování osobitého kulturního vědomí a sebehodnocení. Jak lze charakterizovat maorské učitele a co je vedlo k tomu, aby zde působili? Co vedlo rodiče žáků k volbě maorských...cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.titleMaori Challenges to Mainstream Education. Case Study of Native Schools in New Zealanden_US
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-09-23
dc.description.departmentPhD Anthropologyen_US
dc.description.departmentDoktorský program Antropologiecs_CZ
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.identifier.repId80659
dc.title.translatedMaorské výzvy většinovému vzdělávání. Případová studie domorodých škol na Novém Zélanducs_CZ
dc.contributor.refereeKandert, Josef
dc.contributor.refereeŠatava, Leoš
dc.identifier.aleph001271443
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.discipline-en_US
thesis.degree.discipline-cs_CZ
thesis.degree.programAnthropologyen_US
thesis.degree.programAntropologiecs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Doktorský program Antropologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::PhD Anthropologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.cs-cs_CZ
uk.degree-discipline.en-en_US
uk.degree-program.csAntropologiecs_CZ
uk.degree-program.enAnthropologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csTato studie pojednává o vývoji vzdělávacích institucí vedených maorskou populací na Novém Zélandu. V druhém plánu sleduje reflexi významu vzdělávání maorských dětí v rodném jazyce v postojích zainteresovaných učitelů a rodičů. Zaměřuje se především na současné typy maorských škol, kde výuka probíhá v maorštině a kde jsou maorské kulturní hodnoty, vědění společenskou normou. Pro svůj podíl na revitalizaci a praktikování maorské kultury a jazyka představují maorské školy jeden ze symbolů moderního maorství. Má práce odkazuje na dosavadní studie, stejně jako na vlastní výzkum v konkrétním předškolním centru kohanga reo, doplněný o četné návštěvy maorské základní školy kura kaupapa a jedné z bilingvních tříd ve městě Dunedin na Jižním ostrově Nového Zélandu. Spíše než přinést nová zjištění je mým záměrem zaznamenat fungování konkrétní instituce a proces výuky jazyka, při kterém je jedinec současně vržen do vlastní kultury. Vycházím ze sociokulturního přístupu, podle kterého je proces osvojování si jazyka pomocí nejrůznějších technik aplikovaných v těchto školách provázen procesem kulturní socializace, jehož nedílným cílem je i vypěstování osobitého kulturního vědomí a sebehodnocení. Jak lze charakterizovat maorské učitele a co je vedlo k tomu, aby zde působili? Co vedlo rodiče žáků k volbě maorských...cs_CZ
uk.abstract.enThis study gives an overview of the development of Maori forms of education in New Zealand and situates them within the realm of cultural revitalization. Secondly, it reflects the meaning of the education in Maori language and culture from the perspective of teachers and parents in Maori schools. The focus is on the contemporary Maori schools where Maori language is the medium of communication and Maori cultural values, knowledge, and customs are the norm. Since they are actively pursuing the goal of revitalizing and perpetuating Maori culture and language, these schools represent a symbol of Maori identity. My study refers to the existing research as well as to my continual field work in a kohanga reo kindergarten, and numerous visits to a bilingual unit and a kura kaupapa school in Dunedin, New Zealand. Rather than finding new facts, I attempt to examine the workings of a particular institution, and process of cultural learning and maintaining culture through learning Maori language. I come from the sociocultural approach to learning, in which cultural socialization parallels the language learning techniques utilised in kohanga reo. Eventually, this helps building one's cultural awareness and self-esteem. What are the particular techniques and activities ensuring this process of cultural...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Doktorský program Antropologiecs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO
dc.identifier.lisID990012714430106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV