Vzdělávání a zaměstnanecké perspektivy dospívajících, dospělých osob s mentálním postižením
Education and Perspectives of the Youth and Adults with Intellectual Disabilities in Employment
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/33034Identifiers
Study Information System: 98217
Collections
- Kvalifikační práce [19116]
Author
Advisor
Referee
Zemková, Jaroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Special Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 1. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
člověk s mentálním postižením, vzdělávání, práce, zaměstnávání, waldorfská pedagogika, antroposofie, legislativaKeywords (English)
people with mental disabilities, education, employment, Waldorf education, anthroposophy, legislationUniverzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, katedra speciální pedagogiky ANOTACE Diplomová práce nese název "Vzdělávací a zaměstnanecké perspektivy dospívajících, dospělých osob s mentálním postižením. Je zaměřena na přehled vzdělávacího systému pro lidi s mentálním postižením a jejich možnosti pracovního uplatnění. Charakteristika Základní a střední školy waldorfské ukazuje zvláštnosti a přístupy waldorfské pedagogiky a antroposofického pohledu na člověka s mentálním postižením s cílem prezentovat své působení na možnosti dalšího vzdělávání nebo uplatnění na trhu práce těchto osob. V diplomové práci je reflektován výsledek dotazníkového šetření na Zš a sš waldorfské o uplatnění absolventů po skončení docházky na této škole, rozhovorů s učiteli odborné praxe a vedoucí chráněné dílny Jinan. Cílem práce je zdůraznit význam vzdělávání a zaměstnávání osob s mentálním postižením jako potřebu pro rozvíjení a naplnění jejich smyslu života.
This thesis "Educational and occupational perspektive of adolescents and adult people with disabilities" outlines the educational system for the people with disabilites, their employment and work placement options. Characteristics of the Waldorf Elementary and High school points out specialities and attitudes of the Waldofr's pedagogy and anthroposophic view towards the people with disabilities with the aim to present its implication on the posibilities of the people with disabilities on the following education and work placement. The outcome of the questionaire placed in Waldorf elementary and high school reflects the assertion of graduates after leaving the school, interviews with teachers of practical traning and the head of the workshop Jinan. The aim of this thesis is to emphasizes the importance of education and work placement for the people with disabilities, necessary in order to cultivate and enrich their lives.