Výchova k občanství a environmentální výchova na základní a střední škole
Education for Citizenship and Environmental Education in the Secondary and High School
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/33015Identifiers
Study Information System: 97869
Collections
- Kvalifikační práce [19096]
Author
Advisor
Referee
Jirásková, Věra
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Social Scienses
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 1. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
hodnota života, ekologická krize, antropocentrismus, biocentrismus, ekocentrismus, trvale udržitelný rozvoj, trvale udržitelný život, ochrana přírody, environmentální gramotnost, environmentální výchova, environmentální senzitivita, výchova k občanstvíKeywords (English)
value of life, ecological crisis, anthropocentrism, biocentrism, ecocentrism, sustainable development, sustainable living, nature conservation, environmental literacy, environmental education, environmental sensitivity, education for citizenshipTato diplomová práce se zabývá environmentální výchovou mládeže a jejím významem pro přechod společnosti k trvale udržitelnému životu. Zdůrazňuje nutnost proniknout k jádru problému, kterým je citové odcizení současného člověka od přírody a životního prostředí. V teoretické části dokazuje existenci mnoha různých přístupů ke světu a možnost přiklonit se k tomu méně sebestřednému a více šetrnému. Dále předkládá východiska environmentální výchovy, její vývoj a především pak její trendy, které odrážejí dnes uvědomovanou potřebu zaměřit se na environmentální sensitivitu a osobní odpovědnost každého jedince. Ukazuje, že obě oblasti je možné rozvíjet v rámci občanských a společenskovědních předmětů, které pro začlenění environmentální výchovy poskytují značný prostor. Právě tyto předměty totiž zdůrazňují potřebu vychovávat studenta tak, aby si osvojil kompetence k tomu být odpovědným občanem společnosti i ohleduplným obyvatelem této krásné planety. Praktická část práce proto navrhuje konkrétní způsoby začlenění environmentální výchovy do občanských a společenskovědních předmětů, tak, aby vedly studenty k trvale udržitelnému životu ve společnosti i v celku našeho životního prostředí. Klíčová slova: hodnota života, ekologická krize, antropocentrismus, biocentrismus, ekocentrismus, trvale udržitelný rozvoj,...
This diploma thesis deals with the environmental education of young people and it highlights its importance for the transfer towards the sustainable society. It emphasizes the need to get into the core of the problem, which is the emotional alienation of present-day people from the nature and environment. In the theoretical part it proves the existence of many various attitudes towards the world and the possibility of environmental education to bring students to those less self-centred and more considerate. It then presents the basis of environmental education, its development and mainly its trends reflecting today's need to focus on environmental sensitivity and personal responsibility of each individual. It shows that both areas are possible to cultivate in lessons of civics and social sciences, which provide significant space for the integration of environmental education. These subjects stress the need to educate students in the way which would help them to acquire skills of both responsible citizens of the society and considerate inhabitants of this beautiful planet. The practical part therefore suggests concrete ways for integration of environmental education into the subjects of civics and social sciences which would lead students towards sustainable living in the society and in the whole of...