Show simple item record

Skill-Intensity of Occupations, Labor Market Polarization, and Occupational Allocation of College Graduates
dc.contributor.advisorJurajda, Štěpán
dc.creatorPertold-Gebicka, Barbara
dc.date.accessioned2018-10-02T17:45:13Z
dc.date.available2018-10-02T17:45:13Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/32870
dc.description.abstractSkill-intensity of occupations, labor market polarization, and occupational allocation of college graduates. Barbara Pertold-Gebicka Abstrakt První část disertace je motivovaná výraznou expanzí vyššího vzdělávání ve Střední Evropě, kde university jsou převážně financované z veřejných zdrojů a poskytovaní vyššího vzdělání je tak součástí rozhodování ve veřejné politice. V této části disertace zkoumám indikátor použití vysokoškolsky vzdělané pracovní síly - podíl absolventů vysokých škol ve "vysokoškolských" pozicích. Gottschalk a Hansen (2003) navrhují identifikovat "vysokoškolské" pozice na základě mzdové prémie, kterou dostanou na této pozici vysokoškolsky vzdělaní lidé. Navazuji na jejich práci a studuji lokální vztah mezi podílem vysokoškolsky vzdělaných lidí v populaci a využitím vysokoškolsky vzdělané pracovní síly. Empirické výsledky založené na analýze individuálních dat z českých regionů na úrovní NUTS-4 naznačují existenci pozitivního vztahu, tudíž potvrzují přítomnost endogenního vlivu počtu vzdělané pracovní síly na poptávku po ní. Z těchto závěru vyplývá, že v dlouhém období regiony by měly být schopny pozitivně stimulovat lokální trh práce pomocí poskytování vyššího vzdělání většímu podílu populace. V druhé části navrhuji jak odhadnout na základě modelu míru kvalifikační náročnosti zaměstnání....cs_CZ
dc.description.abstractSkill-intensity of occupations, labor market polarization, and occupational allocation of college graduates. Barbara Pertold-Gebicka Abstract The first chapter is motivated by a rapid expansion of higher education systems in Central European countries, where universities are largely state-funded and provision of higher education is a public policy decision. In this paper, I investigate an indicator of college skills usage - the fraction of college graduates employed in "college" occupations. Gottschalk and Hansen (2003) propose to identify "college" occupations based on within-occupation college wage premia; I build on their strategy to study the local-labor-market relationship between the share of college graduates in the population and the use of college skills. Empirical results based on worker-level data from Czech NUTS-4 districts suggest a positive relationship, thus supporting the presence of an endogenous influence of the number of skilled workers on the demand for them. Thus, the findings of this paper suggest that, in the long run, districts should be able to positively stimulate their labor markets by providing higher education to a larger fraction of their population. In the second chapter, I propose a model-based measure of occupational skill-intensity -- a measure allowing to consistently...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.titleSkill-Intensity of Occupations, Labor Market Polarization, and Occupational Allocation of College Graduatesen_US
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2011
dcterms.dateAccepted2011-04-29
dc.description.departmentCERGEcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId117533
dc.title.translatedSkill-Intensity of Occupations, Labor Market Polarization, and Occupational Allocation of College Graduatescs_CZ
dc.contributor.refereeCardoso, Ana Rute
dc.contributor.refereeWeber, Andrea
dc.identifier.aleph001607791
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEconomicsen_US
thesis.degree.disciplineEkonomiecs_CZ
thesis.degree.programEkonomické teoriecs_CZ
thesis.degree.programEconomic Theoryen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::CERGEcs_CZ
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csEkonomiecs_CZ
uk.degree-discipline.enEconomicsen_US
uk.degree-program.csEkonomické teoriecs_CZ
uk.degree-program.enEconomic Theoryen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csSkill-intensity of occupations, labor market polarization, and occupational allocation of college graduates. Barbara Pertold-Gebicka Abstrakt První část disertace je motivovaná výraznou expanzí vyššího vzdělávání ve Střední Evropě, kde university jsou převážně financované z veřejných zdrojů a poskytovaní vyššího vzdělání je tak součástí rozhodování ve veřejné politice. V této části disertace zkoumám indikátor použití vysokoškolsky vzdělané pracovní síly - podíl absolventů vysokých škol ve "vysokoškolských" pozicích. Gottschalk a Hansen (2003) navrhují identifikovat "vysokoškolské" pozice na základě mzdové prémie, kterou dostanou na této pozici vysokoškolsky vzdělaní lidé. Navazuji na jejich práci a studuji lokální vztah mezi podílem vysokoškolsky vzdělaných lidí v populaci a využitím vysokoškolsky vzdělané pracovní síly. Empirické výsledky založené na analýze individuálních dat z českých regionů na úrovní NUTS-4 naznačují existenci pozitivního vztahu, tudíž potvrzují přítomnost endogenního vlivu počtu vzdělané pracovní síly na poptávku po ní. Z těchto závěru vyplývá, že v dlouhém období regiony by měly být schopny pozitivně stimulovat lokální trh práce pomocí poskytování vyššího vzdělání většímu podílu populace. V druhé části navrhuji jak odhadnout na základě modelu míru kvalifikační náročnosti zaměstnání....cs_CZ
uk.abstract.enSkill-intensity of occupations, labor market polarization, and occupational allocation of college graduates. Barbara Pertold-Gebicka Abstract The first chapter is motivated by a rapid expansion of higher education systems in Central European countries, where universities are largely state-funded and provision of higher education is a public policy decision. In this paper, I investigate an indicator of college skills usage - the fraction of college graduates employed in "college" occupations. Gottschalk and Hansen (2003) propose to identify "college" occupations based on within-occupation college wage premia; I build on their strategy to study the local-labor-market relationship between the share of college graduates in the population and the use of college skills. Empirical results based on worker-level data from Czech NUTS-4 districts suggest a positive relationship, thus supporting the presence of an endogenous influence of the number of skilled workers on the demand for them. Thus, the findings of this paper suggest that, in the long run, districts should be able to positively stimulate their labor markets by providing higher education to a larger fraction of their population. In the second chapter, I propose a model-based measure of occupational skill-intensity -- a measure allowing to consistently...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, CERGEcs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.identifier.lisID990016077910106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV