Skill-Intensity of Occupations, Labor Market Polarization, and Occupational Allocation of College Graduates
Skill-Intensity of Occupations, Labor Market Polarization, and Occupational Allocation of College Graduates
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32870Identifikátory
SIS: 117533
Kolekce
- Kvalifikační práce [18181]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Cardoso, Ana Rute
Weber, Andrea
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Ekonomie
Katedra / ústav / klinika
CERGE
Datum obhajoby
29. 4. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Angličtina
Známka
Prospěl/a
Skill-intensity of occupations, labor market polarization, and occupational allocation of college graduates. Barbara Pertold-Gebicka Abstrakt První část disertace je motivovaná výraznou expanzí vyššího vzdělávání ve Střední Evropě, kde university jsou převážně financované z veřejných zdrojů a poskytovaní vyššího vzdělání je tak součástí rozhodování ve veřejné politice. V této části disertace zkoumám indikátor použití vysokoškolsky vzdělané pracovní síly - podíl absolventů vysokých škol ve "vysokoškolských" pozicích. Gottschalk a Hansen (2003) navrhují identifikovat "vysokoškolské" pozice na základě mzdové prémie, kterou dostanou na této pozici vysokoškolsky vzdělaní lidé. Navazuji na jejich práci a studuji lokální vztah mezi podílem vysokoškolsky vzdělaných lidí v populaci a využitím vysokoškolsky vzdělané pracovní síly. Empirické výsledky založené na analýze individuálních dat z českých regionů na úrovní NUTS-4 naznačují existenci pozitivního vztahu, tudíž potvrzují přítomnost endogenního vlivu počtu vzdělané pracovní síly na poptávku po ní. Z těchto závěru vyplývá, že v dlouhém období regiony by měly být schopny pozitivně stimulovat lokální trh práce pomocí poskytování vyššího vzdělání většímu podílu populace. V druhé části navrhuji jak odhadnout na základě modelu míru kvalifikační náročnosti zaměstnání....
Skill-intensity of occupations, labor market polarization, and occupational allocation of college graduates. Barbara Pertold-Gebicka Abstract The first chapter is motivated by a rapid expansion of higher education systems in Central European countries, where universities are largely state-funded and provision of higher education is a public policy decision. In this paper, I investigate an indicator of college skills usage - the fraction of college graduates employed in "college" occupations. Gottschalk and Hansen (2003) propose to identify "college" occupations based on within-occupation college wage premia; I build on their strategy to study the local-labor-market relationship between the share of college graduates in the population and the use of college skills. Empirical results based on worker-level data from Czech NUTS-4 districts suggest a positive relationship, thus supporting the presence of an endogenous influence of the number of skilled workers on the demand for them. Thus, the findings of this paper suggest that, in the long run, districts should be able to positively stimulate their labor markets by providing higher education to a larger fraction of their population. In the second chapter, I propose a model-based measure of occupational skill-intensity -- a measure allowing to consistently...