Zobrazit minimální záznam

Effects of human demonstrator on horse's performance in a spatial task: Does social learning occur?
dc.contributor.advisorBartošová, Jitka
dc.creatorPokorná, Miroslava
dc.date.accessioned2020-07-07T18:53:40Z
dc.date.available2020-07-07T18:53:40Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/32718
dc.description.abstractExistenci sociálního učení u koní (Equus caballus) lze očekávat vzhledem k jejich ekologické a evoluční historii. Ačkoliv se sociálním učením u koní zabývalo několik studií, žádné se však vzhledem k metodologickým problémům jeho existenci prokázat nepodařilo. V této práci bylo testováno mezidruhové sociální učení na prostorové úloze s využitím lidského demonstrátora. Předpokládali jsme, že 1) koně s možností sledovat člověka předvádějícího danou úlohu dokončí tuto úlohu v kratším čase než koně bez možnosti sledovat lidského demonstrátora a 2) koně s možností sledovat známého člověka dokončí tuto úlohu v kratším čase než koně, kteří sledovali neznámého člověka. A to v důsledku dlouhodobého pozitivního vztahu koně s konkrétním člověkem. Celkem 24 jezdeckých koní různého věku a plemen bylo náhodně rozděleno do 3 skupin po 8 koních (skupina se známým, neznámým a žádným demonstrátorem). Každý kůň byl individuálně vypuštěn ze startu v experimentální aréně a byla zaznamenávána latence dokončení následující úlohy: kůň měl od startu urazit vzdálenost 25 m k čtvercové ohrádce 4x4 m ohraničené páskou, obejít ohrádku a vejít dovnitř vstupem orientovaným opačným směrem ke startu a vzít si pamlsek z kbelíku s odměnou. Osm lidí figurovalo v experimentu v roli demonstrátorů, známý člověk pro jednoho koně byl současně i...cs_CZ
dc.description.abstractSocial observational learning is one of learning abilities expected in domestic horses (Equus caballus) because of their ecological and evolutional history. However, a few studies focused on this type of learning in horses failed to provide clear evidence of observational learning and/or could not distinguished it from other types of learning. We tested interspecific observational learning abilities using the spatial task and a human demonstrator. We hypothesised that 1) horses with possibility of observing a human demonstrator will complete the task in shorter time than control horses without any demonstrator, and 2) horses observing a familiar demonstrator will carry out the task in shorter time than horses with an unfamiliar demonstrator due to established positive human - horse relationship. Twenty - four riding horses of mixed age and breed were randomly allocated to three groups per 8 and started the task either with observing a familiar demonstrator, unfamiliar demonstrator or no demonstrator (control group). Each horse was released individually at the starting point in the experimental paddock and the latency to pass the task was recorded. A horse completed the task once it walked 25 m from the starting point to the squared area (4x4 m) fenced by a tape, went into it through the entrance on the...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectKůňcs_CZ
dc.subjectLidský demonstrátorcs_CZ
dc.subjectMezidruhové sociální učenícs_CZ
dc.subjectHorseen_US
dc.subjectHuman demonstratoren_US
dc.subjectInterspecific observational learningen_US
dc.titleVliv lidského demonstrátora na výsledky koní v prostorové úloze: Existuje mezidruhové sociální učení u koní?cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2011
dcterms.dateAccepted2011-05-31
dc.description.departmentKatedra zoologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Zoologyen_US
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.identifier.repId79860
dc.title.translatedEffects of human demonstrator on horse's performance in a spatial task: Does social learning occur?en_US
dc.contributor.refereeFuchs, Roman
dc.identifier.aleph001370592
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineZoologyen_US
thesis.degree.disciplineZoologiecs_CZ
thesis.degree.programBiologyen_US
thesis.degree.programBiologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra zoologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Zoologyen_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csZoologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enZoologyen_US
uk.degree-program.csBiologiecs_CZ
uk.degree-program.enBiologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csExistenci sociálního učení u koní (Equus caballus) lze očekávat vzhledem k jejich ekologické a evoluční historii. Ačkoliv se sociálním učením u koní zabývalo několik studií, žádné se však vzhledem k metodologickým problémům jeho existenci prokázat nepodařilo. V této práci bylo testováno mezidruhové sociální učení na prostorové úloze s využitím lidského demonstrátora. Předpokládali jsme, že 1) koně s možností sledovat člověka předvádějícího danou úlohu dokončí tuto úlohu v kratším čase než koně bez možnosti sledovat lidského demonstrátora a 2) koně s možností sledovat známého člověka dokončí tuto úlohu v kratším čase než koně, kteří sledovali neznámého člověka. A to v důsledku dlouhodobého pozitivního vztahu koně s konkrétním člověkem. Celkem 24 jezdeckých koní různého věku a plemen bylo náhodně rozděleno do 3 skupin po 8 koních (skupina se známým, neznámým a žádným demonstrátorem). Každý kůň byl individuálně vypuštěn ze startu v experimentální aréně a byla zaznamenávána latence dokončení následující úlohy: kůň měl od startu urazit vzdálenost 25 m k čtvercové ohrádce 4x4 m ohraničené páskou, obejít ohrádku a vejít dovnitř vstupem orientovaným opačným směrem ke startu a vzít si pamlsek z kbelíku s odměnou. Osm lidí figurovalo v experimentu v roli demonstrátorů, známý člověk pro jednoho koně byl současně i...cs_CZ
uk.abstract.enSocial observational learning is one of learning abilities expected in domestic horses (Equus caballus) because of their ecological and evolutional history. However, a few studies focused on this type of learning in horses failed to provide clear evidence of observational learning and/or could not distinguished it from other types of learning. We tested interspecific observational learning abilities using the spatial task and a human demonstrator. We hypothesised that 1) horses with possibility of observing a human demonstrator will complete the task in shorter time than control horses without any demonstrator, and 2) horses observing a familiar demonstrator will carry out the task in shorter time than horses with an unfamiliar demonstrator due to established positive human - horse relationship. Twenty - four riding horses of mixed age and breed were randomly allocated to three groups per 8 and started the task either with observing a familiar demonstrator, unfamiliar demonstrator or no demonstrator (control group). Each horse was released individually at the starting point in the experimental paddock and the latency to pass the task was recorded. A horse completed the task once it walked 25 m from the starting point to the squared area (4x4 m) fenced by a tape, went into it through the entrance on the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra zoologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990013705920106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV