Show simple item record

Supporting the moral development of pre-school aged[sic] children at nursery schools
dc.contributor.advisorHejlová, Helena
dc.creatorBatistová, Eva
dc.date.accessioned2017-04-26T21:20:28Z
dc.date.available2017-04-26T21:20:28Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/32651
dc.description.abstractCílem diplomové práce je popsat kompetence učitelky v podmínkách institucionální předškolní výchovy vedoucí k podpoře morálního rozvoje dítěte předškolního věku vzhledem k jeho psychickému vývoji a jeho utvořeném povědomí morálních hodnot získaných z rodiny. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část popisuje morální vývoj předškolního dítěte, výchovné a vzdělávací strategie rozvíjející morální vědomí a jednání předškoláka a schopnosti a dovednosti učitele v oblasti etické výchovy. Praktická část obsahuje výsledky výzkumu, který hlavně mapuje aktivity rozvíjející morální vývoj dítěte, jež využívají učitelky mateřských škol ve své praxi. Další kapitola předkládá návrh a následné hodnocení realizace výchovného projektu zaměřený na etickou výchovu pro děti předškolní věku. Tato práce přispívá k obsáhnutí ucelených poznatků morálního vývoje dítěte předškolního věku s propojením do praxe a kompetencí učitelky mateřské školy. Klíčové pojmy kompetence morální hodnoty mateřská škola morální vývoj předškolní věk svědomí třídní klima učitelcs_CZ
dc.description.abstractThe aim of my dissertation was to describe the responsibilities of teachers in institutional pre-school education and how they bolster the moral development of pre-school age children, which takes place in the context of the children's mental progress and the formation of moral values gained from their families. The thesis is divided into two parts. The theoretical part describes the moral progress of pre-school age children, educational and institutional strategies to develop the moral consciousness and good behavior of pre-school age children and the abilities and skills of teachers in the field of ethics education. The practical part describes the results of my research, which mainly surveys activities that improve the moral progress of children used in practice by teachers in nursery schools. The following chapter makes sugestions and evaluates the execution of educational projects aimed at the ethical education of pre-school age children. This work contibutes to the understanding of observations of the moral progress of a pre-school age child with connections to the practices and abilities of teachers in nursery schools. Keywords ability moral values nursery school moral development pre-school age conscience class climate teacheren_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectkompetencecs_CZ
dc.subjectmorální hodnotycs_CZ
dc.subjectmateřská školacs_CZ
dc.subjectmorální vývojcs_CZ
dc.subjectpředškolní věkcs_CZ
dc.subjectsvědomícs_CZ
dc.subjecttřídní klimacs_CZ
dc.subjectučitelcs_CZ
dc.subjectabilityen_US
dc.subjectmoral valuesen_US
dc.subjectnursery schoolen_US
dc.subjectmoral developmenten_US
dc.subjectpre-school ageen_US
dc.subjectconscienceen_US
dc.subjectclass climateen_US
dc.subjectteacheren_US
dc.titlePodpora morálního vývoje dítěte předškolního věku v mateřské školecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2011
dcterms.dateAccepted2011-01-11
dc.description.departmentKatedra primární pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId97270
dc.title.translatedSupporting the moral development of pre-school aged[sic] children at nursery schoolsen_US
dc.contributor.refereeOpravilová, Eva
dc.identifier.aleph001284429
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogy of Pre-School Ageen_US
thesis.degree.disciplinePedagogika předškolního věkucs_CZ
thesis.degree.programPedagogyen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra primární pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogika předškolního věkucs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogy of Pre-School Ageen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csCílem diplomové práce je popsat kompetence učitelky v podmínkách institucionální předškolní výchovy vedoucí k podpoře morálního rozvoje dítěte předškolního věku vzhledem k jeho psychickému vývoji a jeho utvořeném povědomí morálních hodnot získaných z rodiny. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část popisuje morální vývoj předškolního dítěte, výchovné a vzdělávací strategie rozvíjející morální vědomí a jednání předškoláka a schopnosti a dovednosti učitele v oblasti etické výchovy. Praktická část obsahuje výsledky výzkumu, který hlavně mapuje aktivity rozvíjející morální vývoj dítěte, jež využívají učitelky mateřských škol ve své praxi. Další kapitola předkládá návrh a následné hodnocení realizace výchovného projektu zaměřený na etickou výchovu pro děti předškolní věku. Tato práce přispívá k obsáhnutí ucelených poznatků morálního vývoje dítěte předškolního věku s propojením do praxe a kompetencí učitelky mateřské školy. Klíčové pojmy kompetence morální hodnoty mateřská škola morální vývoj předškolní věk svědomí třídní klima učitelcs_CZ
uk.abstract.enThe aim of my dissertation was to describe the responsibilities of teachers in institutional pre-school education and how they bolster the moral development of pre-school age children, which takes place in the context of the children's mental progress and the formation of moral values gained from their families. The thesis is divided into two parts. The theoretical part describes the moral progress of pre-school age children, educational and institutional strategies to develop the moral consciousness and good behavior of pre-school age children and the abilities and skills of teachers in the field of ethics education. The practical part describes the results of my research, which mainly surveys activities that improve the moral progress of children used in practice by teachers in nursery schools. The following chapter makes sugestions and evaluates the execution of educational projects aimed at the ethical education of pre-school age children. This work contibutes to the understanding of observations of the moral progress of a pre-school age child with connections to the practices and abilities of teachers in nursery schools. Keywords ability moral values nursery school moral development pre-school age conscience class climate teacheren_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra primární pedagogikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV