Integrace postiženého dítěte do základní školy
Primary school integration of the handicapped child
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32522Identifikátory
SIS: 62927
Kolekce
- Kvalifikační práce [19358]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Nováková, Daniela
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy pedagogika - výtvarná výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
7. 9. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Petra Doležalová Abstrakt Tato diplomová práce je zaměřena na integraci postiženého dítěte do běžné třídy základní školy. V teoretické části se zabývá problematikou integrace. Specifikuje podmínky, které určují úspěšnou integraci z hlediska legislativního, ekonomického, pedagogického, psychologického, vlivů rodiny a veřejnosti. Praktická část práce je zaměřena na konkrétní případ integrace. Jedná se o tříleté pozorování a zhodnocení výsledků, zjištěných pomocí dotazníků, rozhovorů a analýz dokumentů. V závěru práce jsou shrnuty zjištěné poznatky. A popsány klady a zápory integrace pro všechny zúčastněné osoby. Klíčové pojmy: Individuální vzdělávací plán, Integrace, integrovaný žák, osobní asistent, pedagogický asistent Petra Doležalová Abstract The diploma dissertation is focused on an integration a handicapped child into the conventional elementary school class. There is a theoretical part concerning an integration problem in my dissertation. It specifies conditions which determin integration from the viewpoint of legislative, economic, pedagogical, psychological, family and public conditions. The practical part is focused on a specific case of integration. The results are from the three years of observation and evaluation the results. The results were found with the aid of questionnairies, interview-based...
Petra Doležalová Abstract The diploma dissertation is focused on an integration a handicapped child into the conventional elementary school class. There is a theoretical part concerning an integration problem in my dissertation. It specifies conditions which determin integration from the viewpoint of legislative, economic, pedagogical, psychological, family and public conditions. The practical part is focused on a specific case of integration. The results are from the three years of observation and evaluation the results. The results were found with the aid of questionnairies, interview-based assesments and documents analyses. There are summarized all found researches in the conclusion of the diploma dissertation. There are also described positives and negatives of integration for all participated persons. Key words: individual education plan, integration, integrated pupil, personal asistent, pedagogical assistent