dc.contributor.advisor | Sádovský, Stanislav | |
dc.creator | Jirovec, Tomáš | |
dc.date.accessioned | 2017-04-26T20:47:15Z | |
dc.date.available | 2017-04-26T20:47:15Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/32520 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zaměřuje na problematiku chápání pojmu státní suverenity, které je ovlivněno v posledních desetiletích neustálým prohlubováním integračních procesů na evropském kontinentu, které jsou zaštiťovány na platformě Evropské unie. Práce by měla sloužit zejména studentům pedagogických fakult a učitelům společenských věd na středních školách jako pomůcka k pochopení složité problematiky evropské integrace a jejího vlivu na charakter členských států. Poukazuje na to, jakým způsobem se mění, pod vlivem těchto tendencí, role státu, jeho znaky a především elementární složka státu, jeho suverenita. To vše v kontextu mezinárodního, především evropského práva, a proto nebude opomenuta ani analýza Evropské unie, co do její geneze, struktury jejího právního řádu a evropských institucí. Není opomenuta ani role České republiky v tomto procesu, stejně jako nutné změny, zejména ústavněprávního charakteru, které byla Česká republika nucena učinit, aby byla připravena plnit závazky, které jí z členství v Unii plynou. Na závěr práce je zachycena aktuální problematika evropské integrace, která vyvstala spolu s ratifikací Lisabonské smlouvy, a to ve světle dvou nálezů českého Ústavního soudu. | cs_CZ |
dc.description.abstract | The master's degree thesis focuses on the issue of transition in understanding the term "state sovereignty", influenced throughout the last decades by the continual deepening of integration processes on the European continent, which are shielded on the European Union platform. The thesis ought to serve primarily the students of education schools and the social sciences teachers at high schools as a tool for comprehending the complex matter of European integration and its influence on the nature of the member states. It points out how the role of state, state symbols and mainly the state's substantial component, its sovereignty, change under the influence of the mentioned tendencies. The topic is approached in the context of international, mainly European law, therefore the analysis of the European Union is included, in terms of its genesis, the structure of its legal order and the European institutions. The role of the Czech Republic in this process is described as well, and the same applies to necessary changes, especially of constitutional character, that must have been carried out by the Czech Republic in order to be prepared for fulfilling its obligations, resulting from the European Union membership. The closing part of the thesis depicts the current issues in the field of European integration, which... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Suverenita státu v kontextu evropského práva | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2010 | |
dcterms.dateAccepted | 2010-09-13 | |
dc.description.department | Katedra občanské výchovy a filosofie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 90654 | |
dc.title.translated | State supremacy in connection of the European law | en_US |
dc.contributor.referee | Stracený, Josef | |
dc.identifier.aleph | 001294305 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools History - Social Scienses | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy dějepis - základy společenských věd | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra občanské výchovy a filosofie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy dějepis - základy společenských věd | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools History - Social Scienses | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zaměřuje na problematiku chápání pojmu státní suverenity, které je ovlivněno v posledních desetiletích neustálým prohlubováním integračních procesů na evropském kontinentu, které jsou zaštiťovány na platformě Evropské unie. Práce by měla sloužit zejména studentům pedagogických fakult a učitelům společenských věd na středních školách jako pomůcka k pochopení složité problematiky evropské integrace a jejího vlivu na charakter členských států. Poukazuje na to, jakým způsobem se mění, pod vlivem těchto tendencí, role státu, jeho znaky a především elementární složka státu, jeho suverenita. To vše v kontextu mezinárodního, především evropského práva, a proto nebude opomenuta ani analýza Evropské unie, co do její geneze, struktury jejího právního řádu a evropských institucí. Není opomenuta ani role České republiky v tomto procesu, stejně jako nutné změny, zejména ústavněprávního charakteru, které byla Česká republika nucena učinit, aby byla připravena plnit závazky, které jí z členství v Unii plynou. Na závěr práce je zachycena aktuální problematika evropské integrace, která vyvstala spolu s ratifikací Lisabonské smlouvy, a to ve světle dvou nálezů českého Ústavního soudu. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The master's degree thesis focuses on the issue of transition in understanding the term "state sovereignty", influenced throughout the last decades by the continual deepening of integration processes on the European continent, which are shielded on the European Union platform. The thesis ought to serve primarily the students of education schools and the social sciences teachers at high schools as a tool for comprehending the complex matter of European integration and its influence on the nature of the member states. It points out how the role of state, state symbols and mainly the state's substantial component, its sovereignty, change under the influence of the mentioned tendencies. The topic is approached in the context of international, mainly European law, therefore the analysis of the European Union is included, in terms of its genesis, the structure of its legal order and the European institutions. The role of the Czech Republic in this process is described as well, and the same applies to necessary changes, especially of constitutional character, that must have been carried out by the Czech Republic in order to be prepared for fulfilling its obligations, resulting from the European Union membership. The closing part of the thesis depicts the current issues in the field of European integration, which... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra občanské výchovy a filosofie | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990012943050106986 | |