Ochrana základních lidských práv, vzdělanostní společnost a jejich vzájemné vztahy
Protection of human rights, educated/developed society and the relations betwwen them
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32230Identifiers
Study Information System: 90601
Collections
- Kvalifikační práce [16931]
Author
Advisor
Referee
Havlínová, Ivana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools German - Social Scienses
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Diplomová práce "Ochrana lidských práv, vzdělanostní společnost a jejich vzájemné vztahy" definuje a popisuje vývoj a význam ochrany lidských práv ve společnosti a nastiňuje důležitost vzdělávání společnosti a vzdělání ve společnosti ve vztahu k dodržování lidských práv. "Vyspělost lidské společnosti je poměřována lidskými právy. Jejich dodržování a respektování determinuje skutečnou úroveň demokratizace společnosti, právní stát a blaho jednotlivce."1 Tato práce se dále zabývá aktuální problematikou kolize zvyšování stupně dosaženého vzdělání s uplatněním na trhu práce v naší společnosti. Problematiku popisuje jednak z pohledu historického, právního, ale také z ekonomického a snaží se najít optimální řešení. V jedné části se také věnuje problematice zavedení Rámcově vzdělávacích programů ve vztahu k výchově k lidským právům. 1 Cit. ŠIŠKOVÁ, Naděžda. Dimenze ochrany lidských práv v Evropské Unii. Praha: Linde, 2008. ISBN 978-80- 7201-710-2, s. 13
This thesis defines and describes the evolution of human rights in society and its meaning. It indicates the importance of education, both general level of education of the society and education specific to the human rights. "Maturity of the human society is measured with human rights. Compliance and enforcement of human rights determine the level of democratization of the society, legally consistent state and welfare of the individual". This thesis further deals with the challenges and competition for university level education which is in high demand in the employment market. Those challenges are described from a historical, legal, and economic view and a possible solution is presented. One part of this thesis is a didactic view with an introduction to "Framework education programs".