Show simple item record

Application of Communication Systéms for Cihldren and Pupils with Congenital Deafblindness
dc.contributor.advisorHousarová, Blanka
dc.creatorPavlíčková, Hana
dc.date.accessioned2020-11-26T21:13:27Z
dc.date.available2020-11-26T21:13:27Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/31988
dc.description.abstractRigorózní práce Hana Pavlíčková ABSTRACT The functionality of the communication systems for congenital delf-blind children and pupils Hana Pavlíčková, Mgr. Abstract: The topic of this thesis is the communication skills of children with congenital deafblind toward their parents and the next of kin in the pragmatical level of communication. There are two parts of this thesis - theoretical part and empirical part. The first one contains some definitions of the terms communication, deafblind and classification of the deafblind in the Czech republic and some foreign countries. There are also chapters characterizing deafblind child and the families caring for those children and describing the communication systems using by deafblind persons. The empirical part is based on qualitative analysis of 6 case studies. I am interested in communication skills of individual members of tested sample - with the emphasis on the change of communication systems according to the development and the intervention. I would like to find out the incidence of patterns and their forms trough this analysis. Obtained data are matching and put mathematically and also graphically in consequence the results. Key words: deafblind, communication, alternative and augumentative communication, communication system, communication skills,...en_US
dc.description.abstractRigorózní práce Hana Pavlíčková ABSTRAKT Funkčnost komunikačních systémů u dětí a žáků s kongenitální hluchoslepotou Hana Pavlíčková, Mgr. Abstrakt: Tématem rigorózní práce je problematika funkčnosti komunikačních systémů u dětí a žáků s vrozenou hluchoslepotou v běžných životních situacích, kdy cílovou věkovou skupinou jsou děti a žáci školního věku. Práce je rozčleněna na dvě části - teoretickou a empirickou. Teoretická část obsahuje definiční vymezení pojmu komunikace a hluchoslepota, spolu s nastíněním nejčastější etiologie a klasifikací tohoto duálního senzorického postižení v rámci České republiky i několika zahraničních zemí. Dále je přiblížena charakteristika hluchoslepého dítěte, problematika rodiny a institucí věnujících se péči o tyto děti s důrazem na vzdělávání. Empirická část se formou kvalitativního průzkumu - s využitím analýzy videonahrávek, pozorování a rozhovorů soustředí na úroveň a zřejmá úskalí sledované oblasti komunikačních kompetencí jednotlivých probandů. Následuje komparace získaných výsledků průzkumného šetření, na základě nichž je možno vysledovat zda, a případně s jakými, odchylkami a zákonitostmi se v oblasti pragmatické roviny komunikačních dovedností u dětí a žáků s vrozenou hluchoslepotou setkáváme. Klíčová slova: hluchoslepta, komunikace, alternativní a augmentativní...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleFunkčnost komunikačních systémů u dětí a žáků s kongenitální hluchslepotoucs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2011
dcterms.dateAccepted2011-02-04
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId101205
dc.title.translatedApplication of Communication Systéms for Cihldren and Pupils with Congenital Deafblindnessen_US
dc.contributor.refereeŠtěpáníková, Alena
dc.identifier.aleph001401401
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineSpecial Educationen_US
thesis.degree.programSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSpecial Educationen_US
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSpecial Educationen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Educationen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csRigorózní práce Hana Pavlíčková ABSTRAKT Funkčnost komunikačních systémů u dětí a žáků s kongenitální hluchoslepotou Hana Pavlíčková, Mgr. Abstrakt: Tématem rigorózní práce je problematika funkčnosti komunikačních systémů u dětí a žáků s vrozenou hluchoslepotou v běžných životních situacích, kdy cílovou věkovou skupinou jsou děti a žáci školního věku. Práce je rozčleněna na dvě části - teoretickou a empirickou. Teoretická část obsahuje definiční vymezení pojmu komunikace a hluchoslepota, spolu s nastíněním nejčastější etiologie a klasifikací tohoto duálního senzorického postižení v rámci České republiky i několika zahraničních zemí. Dále je přiblížena charakteristika hluchoslepého dítěte, problematika rodiny a institucí věnujících se péči o tyto děti s důrazem na vzdělávání. Empirická část se formou kvalitativního průzkumu - s využitím analýzy videonahrávek, pozorování a rozhovorů soustředí na úroveň a zřejmá úskalí sledované oblasti komunikačních kompetencí jednotlivých probandů. Následuje komparace získaných výsledků průzkumného šetření, na základě nichž je možno vysledovat zda, a případně s jakými, odchylkami a zákonitostmi se v oblasti pragmatické roviny komunikačních dovedností u dětí a žáků s vrozenou hluchoslepotou setkáváme. Klíčová slova: hluchoslepta, komunikace, alternativní a augmentativní...cs_CZ
uk.abstract.enRigorózní práce Hana Pavlíčková ABSTRACT The functionality of the communication systems for congenital delf-blind children and pupils Hana Pavlíčková, Mgr. Abstract: The topic of this thesis is the communication skills of children with congenital deafblind toward their parents and the next of kin in the pragmatical level of communication. There are two parts of this thesis - theoretical part and empirical part. The first one contains some definitions of the terms communication, deafblind and classification of the deafblind in the Czech republic and some foreign countries. There are also chapters characterizing deafblind child and the families caring for those children and describing the communication systems using by deafblind persons. The empirical part is based on qualitative analysis of 6 case studies. I am interested in communication skills of individual members of tested sample - with the emphasis on the change of communication systems according to the development and the intervention. I would like to find out the incidence of patterns and their forms trough this analysis. Obtained data are matching and put mathematically and also graphically in consequence the results. Key words: deafblind, communication, alternative and augumentative communication, communication system, communication skills,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV