Show simple item record

Phenomenological reflection of visual artifact methods
dc.creatorZávora, Jiří
dc.date.accessioned2021-05-19T13:02:56Z
dc.date.available2021-05-19T13:02:56Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/31979
dc.description.abstractThe Phenomenological reflection of visual artifact methods such as the possibility of safe treatment of disturbing emotions of the child. Theoretical Foundations of salutogenetic use of Phenomenological reflection of visual artifact methods. Jiří Závora Abstract: The Phenomenological reflection of an authentic visual artifact represents a non- directive method enabling, in the framework of the salutogenetic support of individual protective features (framework: hardiness, resilience and sense of coherency), to cope with disquieting emotions. The functional viability of the method, confirmed at the theoretical modelling level, consists in evocating and maintaining a direct experience of the reflected phenomena and their authentic thematic representation. In the course of an actual experience, the disquieting emotion is made Avare through relating it to the artifact in question. In this way, the emotion is thematized at the level of somatic experience, its character "felt shift" and a long term personality change occurs. The aim of the project is to assess the various aspects of the functional viability of introspection as the underlying approach. It is applied for examining the somatic experience in the course of phenomenological reflection of visual artifact as the chief object of study. Key words:...en_US
dc.description.abstractFenomenologická reflexe výtvarného artefaktu jako možnost bezpečného zacházení se znepokojivými emocemi dítěte. Teoretické základy salutogenetického využití fenomenologické reflexe výtvarného artefaktu Jiří Závora Abstrakt: Fenomenologická reflexe autentického výtvarného artefaktu je nedirektivní metodou umožňující bezpečné zacházení se znepokojivými emocemi jedince v rámci salutogenetické podpory protektivních faktorů. Úroveň teoretického modelování dosahuje funkčního minima ve prospěch evokace a udržení přímé prožitkové účasti reflektovaných jevů a jejich autentické tematizace. Znepokojivá emoce je přiváděna do vědomí vztahováním se k vlastnímu artefaktu v prožitkovém, přítomnostním kontinuu. Emoce je tematizována na úrovni tělesného prožívání, čímž dochází k posunu v prožívání a z dlouhodobějšího hlediska ke změně na osobnostní úrovni. V projektu jsou zodpovězeny základní otázky funkčnosti metody. Za výzkumnou metodu byla zvolena introspekce, za předmět výzkumu pak tělesně zakotvené prožívání v průběhu aplikace PRVA. Klíčová slova: fenomenologická reflexe, reflexe vztahem, tělesně zakotvené prožívání, výtvarný artefakt, eidos, logos, znepokojivá emocecs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleFenomenologická reflexe výtvarného artefaktu jako možnost bezpečného zacházení se znepokojivými emocemi dítětecs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-12-29
dc.description.departmentKatedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId101395
dc.title.translatedPhenomenological reflection of visual artifact methodsen_US
dc.identifier.aleph001457349
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro základní školycs_CZ
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro základní školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.grade.csUznánocs_CZ
thesis.grade.enRecognizeden_US
uk.abstract.csFenomenologická reflexe výtvarného artefaktu jako možnost bezpečného zacházení se znepokojivými emocemi dítěte. Teoretické základy salutogenetického využití fenomenologické reflexe výtvarného artefaktu Jiří Závora Abstrakt: Fenomenologická reflexe autentického výtvarného artefaktu je nedirektivní metodou umožňující bezpečné zacházení se znepokojivými emocemi jedince v rámci salutogenetické podpory protektivních faktorů. Úroveň teoretického modelování dosahuje funkčního minima ve prospěch evokace a udržení přímé prožitkové účasti reflektovaných jevů a jejich autentické tematizace. Znepokojivá emoce je přiváděna do vědomí vztahováním se k vlastnímu artefaktu v prožitkovém, přítomnostním kontinuu. Emoce je tematizována na úrovni tělesného prožívání, čímž dochází k posunu v prožívání a z dlouhodobějšího hlediska ke změně na osobnostní úrovni. V projektu jsou zodpovězeny základní otázky funkčnosti metody. Za výzkumnou metodu byla zvolena introspekce, za předmět výzkumu pak tělesně zakotvené prožívání v průběhu aplikace PRVA. Klíčová slova: fenomenologická reflexe, reflexe vztahem, tělesně zakotvené prožívání, výtvarný artefakt, eidos, logos, znepokojivá emocecs_CZ
uk.abstract.enThe Phenomenological reflection of visual artifact methods such as the possibility of safe treatment of disturbing emotions of the child. Theoretical Foundations of salutogenetic use of Phenomenological reflection of visual artifact methods. Jiří Závora Abstract: The Phenomenological reflection of an authentic visual artifact represents a non- directive method enabling, in the framework of the salutogenetic support of individual protective features (framework: hardiness, resilience and sense of coherency), to cope with disquieting emotions. The functional viability of the method, confirmed at the theoretical modelling level, consists in evocating and maintaining a direct experience of the reflected phenomena and their authentic thematic representation. In the course of an actual experience, the disquieting emotion is made Avare through relating it to the artifact in question. In this way, the emotion is thematized at the level of somatic experience, its character "felt shift" and a long term personality change occurs. The aim of the project is to assess the various aspects of the functional viability of introspection as the underlying approach. It is applied for examining the somatic experience in the course of phenomenological reflection of visual artifact as the chief object of study. Key words:...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
thesis.grade.codeU
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusU
dc.identifier.lisID990014573490106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV