Show simple item record

Schools of rural renewal
dc.contributor.advisorRynda, Ivan
dc.creatorKováříková, Zdeňka
dc.date.accessioned2020-08-19T11:21:52Z
dc.date.available2020-08-19T11:21:52Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/31768
dc.description.abstractPresented diploma paper defines the phenomenon of school of rural renewal through four case studies that illustrate different approaches to this institution, and through their comparison. The empirical research is based on a theory development including definition of key words; rural areas, rural problems and rural renewal being among them. Analyzing interviews with the schools' representatives together with documentation study lead to conducting four examples of schools of rural renewal presenting four strategies for rural renewal. Despite having different approaches to the same topic, they correspond in several characteristics: they are a municipality project, they share the common idea of introducing further education to the regional politics and the target group is defined as the municipality officers. Major development of the phenomenon of schools of rural renewal was experienced in 1990's, when they meant a large contribution to the rural stakeholders' acquirements and capacity building. Keywords Schools of rural renewal, rural renewal program, rural renewal, rural development, rural areas, countrysideen_US
dc.description.abstractPředkládaná diplomová práce vymezuje fenomén škol obnovy venkova prostřednictvím čtyř případových studií, které ilustrují různé pojetí této instituce, a jejich srovnání. Empirický výzkum vychází z teoretické rešerše tématu, v níž jsou definovány základní pojmy, se kterými školy obnovy venkova pracují: venkov, problémy venkova, obnova venkova. Na základě analýzy rozhovorů s představiteli škol obnovy venkova a studia dokumentů jsou sestavené čtyři modelové příklady, které prezentují strategie, jaké školy obnovy venkova přijaly k obnově venkova. Přestože školy obnovy venkova rozvinuly odlišné přístupy ke stejnému tématu, shodují se v několika rysech: jsou projektem obcí nebo jiných aktérů venkovské politiky, je jim společný cíl přinášet na venkov vzdělávání a za svou cílovou skupinu považují především zastupitele malých obcí. Největší rozvoj škol obnovy venkova byl spojen s přeměnou společnosti v devadesátých letech 20. století, kdy výraznou měrou přispěly k rozvoji kompetencí obecních zastupitelů a budování absorpční kapacity venkova pro získávání finančních prostředků. Klíčová slova Školy obnovy venkova, program obnovy venkova, obnova venkova, rozvoj venkova, venkovcs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectškoly obnovy venkovacs_CZ
dc.subjectprogram obnovy venkovacs_CZ
dc.subjectobnova venkovacs_CZ
dc.subjectrozvoj venkovacs_CZ
dc.subjectvenkovcs_CZ
dc.subjectschools of rural renewalen_US
dc.subjectrural renewal programen_US
dc.subjectrural renewalen_US
dc.subjectrural developmenten_US
dc.subjectrural regionsen_US
dc.titleŠkoly obnovy venkovacs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-10-15
dc.description.departmentStudent's Administration Officeen_US
dc.description.departmentStudijní oddělenícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.identifier.repId65491
dc.title.translatedSchools of rural renewalen_US
dc.contributor.refereeLapka, Miloslav
dc.identifier.aleph001269957
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSocial and Cultural Ecologyen_US
thesis.degree.disciplineSociální a kulturní ekologiecs_CZ
thesis.degree.programEkologie a ochrana prostředícs_CZ
thesis.degree.programEcology and Environmental Protectionen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Studijní oddělenícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Student's Administration Officeen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csSociální a kulturní ekologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSocial and Cultural Ecologyen_US
uk.degree-program.csEkologie a ochrana prostředícs_CZ
uk.degree-program.enEcology and Environmental Protectionen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPředkládaná diplomová práce vymezuje fenomén škol obnovy venkova prostřednictvím čtyř případových studií, které ilustrují různé pojetí této instituce, a jejich srovnání. Empirický výzkum vychází z teoretické rešerše tématu, v níž jsou definovány základní pojmy, se kterými školy obnovy venkova pracují: venkov, problémy venkova, obnova venkova. Na základě analýzy rozhovorů s představiteli škol obnovy venkova a studia dokumentů jsou sestavené čtyři modelové příklady, které prezentují strategie, jaké školy obnovy venkova přijaly k obnově venkova. Přestože školy obnovy venkova rozvinuly odlišné přístupy ke stejnému tématu, shodují se v několika rysech: jsou projektem obcí nebo jiných aktérů venkovské politiky, je jim společný cíl přinášet na venkov vzdělávání a za svou cílovou skupinu považují především zastupitele malých obcí. Největší rozvoj škol obnovy venkova byl spojen s přeměnou společnosti v devadesátých letech 20. století, kdy výraznou měrou přispěly k rozvoji kompetencí obecních zastupitelů a budování absorpční kapacity venkova pro získávání finančních prostředků. Klíčová slova Školy obnovy venkova, program obnovy venkova, obnova venkova, rozvoj venkova, venkovcs_CZ
uk.abstract.enPresented diploma paper defines the phenomenon of school of rural renewal through four case studies that illustrate different approaches to this institution, and through their comparison. The empirical research is based on a theory development including definition of key words; rural areas, rural problems and rural renewal being among them. Analyzing interviews with the schools' representatives together with documentation study lead to conducting four examples of schools of rural renewal presenting four strategies for rural renewal. Despite having different approaches to the same topic, they correspond in several characteristics: they are a municipality project, they share the common idea of introducing further education to the regional politics and the target group is defined as the municipality officers. Major development of the phenomenon of schools of rural renewal was experienced in 1990's, when they meant a large contribution to the rural stakeholders' acquirements and capacity building. Keywords Schools of rural renewal, rural renewal program, rural renewal, rural development, rural areas, countrysideen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Studijní oddělenícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990012699570106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV