Show simple item record

On psychological aspects of studying math
dc.contributor.advisorMertin, Václav
dc.creatorMünichová, Daniela
dc.date.accessioned2017-04-26T16:47:33Z
dc.date.available2017-04-26T16:47:33Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/31543
dc.description.abstractTato práce se zaměřuje na zkoumání pedagogicko-psychologických aspektů souvisejících se studiem matematiky v období dospívání. Obtížné období dospívání zahrnuje řadu vývojových úkolů, mezi které patří také volba vzdělávací dráhy a profesní kariéry. Ačkoliv škola představuje hned po rodině nejdůležitější sociální prostředí, vzdělání samotné není vždy v popředí zájmu dospívajících jedinců. Mladí lidé se také v tomto období rozhodují, zda vzdělávací dráha a pracovní kariéra zahrne studium a využití matematiky. Na to, jak jsou či mohou být žáci a studenti v matematice úspěšní, má vliv celá řada faktorů. V literatuře jsou jako významné uváděny zejména fyziologické determinanty, kognitivní schopnosti, motivace, socializační procesy a v neposlední řadě i vlivy genderu. V teoretické části práce jsou podrobně diskutovány právě tyto související faktory. Empirická část práce představuje zejména analýzu souvislostí mezi druhy motivací, sebehodnocením, generovými vlivy a výsledky studentů v matematice. Analýza ukazuje, že nejsilnější souvislost s dobrými výsledky studentů v matematice má vnitřní motivace a nejhorší výsledky v matematice vykazují studenti nemotivovaní. Nejsilnějším faktorem souvisejícím s motivací je oblíbenost matematiky a přesvědčení o její využitelnosti v praxi. Ukazuje se, že sebehodnocení...cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis is focused on researching psychological aspects of studying mathematics during adolescence. Difficult period of adolescence contains numerous developmental tasks, including choices of educational path and professional career. Although the school represents the second most important social environment after the family, education itself is not always the priority interest of maturing individuals. However, it frequently plays an important role in decisions of students whether math is being part of the curriculum and whether it is expected to be used in the follow-up professional life. The current and future achievement of individuals in math is co-determined by many factors. The literature finds among the most important physiological predispositions, cognitive skills, motivation, socializing processes, and last but not least the roles of gender which are discussed in detail in the theoretical part. The empirical part of the thesis primarily represents analysis of the relationships between motivations, self-evaluation, roles of gender, and students' math achievements. Analysis shows that achievements in math are related the most to intrinsic motivations of individuals so that the incidence of poor results in math is the highest among individuals with no motivation. The most influential...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleVybrané psychologické aspekty studia matematikycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2011
dcterms.dateAccepted2011-05-24
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId90874
dc.title.translatedOn psychological aspects of studying mathen_US
dc.contributor.refereeMorávková Krejčová, Lenka
dc.identifier.aleph001362827
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTato práce se zaměřuje na zkoumání pedagogicko-psychologických aspektů souvisejících se studiem matematiky v období dospívání. Obtížné období dospívání zahrnuje řadu vývojových úkolů, mezi které patří také volba vzdělávací dráhy a profesní kariéry. Ačkoliv škola představuje hned po rodině nejdůležitější sociální prostředí, vzdělání samotné není vždy v popředí zájmu dospívajících jedinců. Mladí lidé se také v tomto období rozhodují, zda vzdělávací dráha a pracovní kariéra zahrne studium a využití matematiky. Na to, jak jsou či mohou být žáci a studenti v matematice úspěšní, má vliv celá řada faktorů. V literatuře jsou jako významné uváděny zejména fyziologické determinanty, kognitivní schopnosti, motivace, socializační procesy a v neposlední řadě i vlivy genderu. V teoretické části práce jsou podrobně diskutovány právě tyto související faktory. Empirická část práce představuje zejména analýzu souvislostí mezi druhy motivací, sebehodnocením, generovými vlivy a výsledky studentů v matematice. Analýza ukazuje, že nejsilnější souvislost s dobrými výsledky studentů v matematice má vnitřní motivace a nejhorší výsledky v matematice vykazují studenti nemotivovaní. Nejsilnějším faktorem souvisejícím s motivací je oblíbenost matematiky a přesvědčení o její využitelnosti v praxi. Ukazuje se, že sebehodnocení...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis is focused on researching psychological aspects of studying mathematics during adolescence. Difficult period of adolescence contains numerous developmental tasks, including choices of educational path and professional career. Although the school represents the second most important social environment after the family, education itself is not always the priority interest of maturing individuals. However, it frequently plays an important role in decisions of students whether math is being part of the curriculum and whether it is expected to be used in the follow-up professional life. The current and future achievement of individuals in math is co-determined by many factors. The literature finds among the most important physiological predispositions, cognitive skills, motivation, socializing processes, and last but not least the roles of gender which are discussed in detail in the theoretical part. The empirical part of the thesis primarily represents analysis of the relationships between motivations, self-evaluation, roles of gender, and students' math achievements. Analysis shows that achievements in math are related the most to intrinsic motivations of individuals so that the incidence of poor results in math is the highest among individuals with no motivation. The most influential...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV