Show simple item record

Žánr metafyzického detektivního příběhu v dílech Newyorská trilogie Paula Austera a Dražba série 49 Thomase Pynchona
dc.contributor.advisorRoraback, Erik Sherman
dc.creatorBuršíková, Marika
dc.date.accessioned2017-04-21T07:33:22Z
dc.date.available2017-04-21T07:33:22Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/30987
dc.description.abstractCílem této bakalářské práce je analýza žánru metafyzického detektivního příběhu v konfrontaci s klasickým detektivním příběhem. Základní motivy a prvky žánru jsou ilustrovány konkrétními příklady z děl Newyorská trilogie Paula Austera a Dražba série 49 Thomase Pynchona. Obě tato díla užívají konvenčních prvků klasického detektivního příběhu, avšak tyto prvky určitým způsobem modifikují tak, že dochází k narušení navyklého způsobu čtení detektivního příběhu. Zatímco klasický detektivní příběh klade důraz na racionalitu a nabízí vždy jedno logické vyústění, ke kterému děj směřuje; metafyzický detektivní příběh popírá existenci jediného řešení a logocentrismu jako takového. Nejednoznačnost závěru vrací čtenáře zpátky k dílu samotnému, přičemž klade otázky o roli autora, čtenáře, jazyka a textu samotného. Porovnání klasického detektivního příběhu (žánru zabývajícího se epistemologickými otázkami) a metafyzického detektivního příběhu (směřujícího spíše k otázkám ontologickým) může posloužit i jako ukázka rozdílu mezi modernistickým a postmodernistickým způsobem chápání reality. Ústřední postavy románů Paula Austera a Thomase Pynchona se snaží v řešení 'případu' postupovat jako detektivové z klasických detektivních příběhů. Jejich pátrání však selhává právě z důvodu jejich víry v logocentrismus. První kapitola...cs_CZ
dc.description.abstractWhile the first two chapters of the thesis provide the necessary theoretical framework concerning the classical detective story and the metaphysical detective story, in the third chapter this framework is employed to analyze the particular themes that are present in The New York Trilogy and The Crying of Lot 49. To explain the metaphysical detective story, a step back to the classical detective story as its predecessor is required. To sum up the oppositions expressed in criticism dealing with this subject, the contrast between these two genres has been defined in terms of high art and popular art (Todorov), art and kitsch (Holquist), ontological dominant and epistemological dominant (McHale), postmodern and positivistic mode of thinking (Spanos). The metaphysical detective story takes the conventions of the classical detective story and distorts them in order to betray the reader's expectations. Since the popular genres are constituted by their corresponding sets of conventions which need to be familiar, any change in them causes the work to lose its status as part of the genre. In this case, the classical detective story has served as a point of departure for many authors who transformed it into a completely different genre which had no longer anything to do with popular literature. Classical detective...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleThe metaphysical detective story in Paul Auster's The New York trilogy and Thomas Pynchon's The crying of lot 49en_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-06-24
dc.description.departmentDepartment of Anglophone Literatures and Culturesen_US
dc.description.departmentÚstav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId88718
dc.title.translatedŽánr metafyzického detektivního příběhu v dílech Newyorská trilogie Paula Austera a Dražba série 49 Thomase Pynchonacs_CZ
dc.contributor.refereeRobbins, David Lee
dc.identifier.aleph001358773
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.programAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.programEnglish and American Studiesen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Anglophone Literatures and Culturesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish and American Studiesen_US
uk.degree-program.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-program.enEnglish and American Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem této bakalářské práce je analýza žánru metafyzického detektivního příběhu v konfrontaci s klasickým detektivním příběhem. Základní motivy a prvky žánru jsou ilustrovány konkrétními příklady z děl Newyorská trilogie Paula Austera a Dražba série 49 Thomase Pynchona. Obě tato díla užívají konvenčních prvků klasického detektivního příběhu, avšak tyto prvky určitým způsobem modifikují tak, že dochází k narušení navyklého způsobu čtení detektivního příběhu. Zatímco klasický detektivní příběh klade důraz na racionalitu a nabízí vždy jedno logické vyústění, ke kterému děj směřuje; metafyzický detektivní příběh popírá existenci jediného řešení a logocentrismu jako takového. Nejednoznačnost závěru vrací čtenáře zpátky k dílu samotnému, přičemž klade otázky o roli autora, čtenáře, jazyka a textu samotného. Porovnání klasického detektivního příběhu (žánru zabývajícího se epistemologickými otázkami) a metafyzického detektivního příběhu (směřujícího spíše k otázkám ontologickým) může posloužit i jako ukázka rozdílu mezi modernistickým a postmodernistickým způsobem chápání reality. Ústřední postavy románů Paula Austera a Thomase Pynchona se snaží v řešení 'případu' postupovat jako detektivové z klasických detektivních příběhů. Jejich pátrání však selhává právě z důvodu jejich víry v logocentrismus. První kapitola...cs_CZ
uk.abstract.enWhile the first two chapters of the thesis provide the necessary theoretical framework concerning the classical detective story and the metaphysical detective story, in the third chapter this framework is employed to analyze the particular themes that are present in The New York Trilogy and The Crying of Lot 49. To explain the metaphysical detective story, a step back to the classical detective story as its predecessor is required. To sum up the oppositions expressed in criticism dealing with this subject, the contrast between these two genres has been defined in terms of high art and popular art (Todorov), art and kitsch (Holquist), ontological dominant and epistemological dominant (McHale), postmodern and positivistic mode of thinking (Spanos). The metaphysical detective story takes the conventions of the classical detective story and distorts them in order to betray the reader's expectations. Since the popular genres are constituted by their corresponding sets of conventions which need to be familiar, any change in them causes the work to lose its status as part of the genre. In this case, the classical detective story has served as a point of departure for many authors who transformed it into a completely different genre which had no longer anything to do with popular literature. Classical detective...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.identifier.lisID990013587730106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV