Show simple item record

Rupert Sheldrake and scientific controversy
dc.contributor.advisorHoleček, Tomáš
dc.creatorHrouda, Jan
dc.date.accessioned2017-04-21T06:37:51Z
dc.date.available2017-04-21T06:37:51Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/30722
dc.description.abstractBližší pohled na vědecké kontroverze poukazuje na hranice dobového myšlení a na limity vědeckého poznávání světa: zasazuje je do historického kontextu a otevírá otázku dominantních paradigmat. Práce pojednává o sociálních a historických okolnostech vědecké kontroverze, kterou rozpoutal Rupert Sheldrake svou hypotézou morfické rezonance. V první části práce shrnuje relevantní poznatky sociologie vědy, názory na povahu kontroverzí a konsensu ve vědě. V analýze kontroverze představíme samotnou kontroverzní hypotézu a výběr reakcí, které vyvolala mezi kolegy. V těchto textech se zaměříme na výpovědi, které odkazují k paradigmatu či obecněji diskursu. Následně budeme stopovat původ tohoto diskursu, abychom ozřejmili jeho historickou podmíněnost, jeho "hmotnost" a moc, ale i změny, kterými prošel. Nakonec se zamyslíme nad obtížemi, které jsou s překročením paradigmatu/diskursu spojeny a které souvisejí se sociálně konstruovanými představami prostoru, času, hmoty a kauzality, vlastními paradigmatům a diskursům.cs_CZ
dc.description.abstractCloser look on scientific controversies points at the limits of contemporary thinking and scientific understanding of the world. It places knowledge into a historical context and opens up the question of dominant paradigms. This text discusses the social and historical conditions of scientific controversy aroused by Rupert Sheldrake's hypothesis of morphic resonance. In the first part we summarize relevant findings of sociology of science, opinions of a character of controversies and consensus in science. Next follows analysis of the controversy. Hypothesis itself is introduced, along with reactions it generated among collegues. In these texts we focus on statements referring to paradigm or more generally to discourse. Then we trace origins of this discourse to elucidate its historical conditionality, its "weight" and power, but also changes it has gone through. In the final part we discuss the difficulties related to overstepping a paradigm/discourse, linked with socially constructed concepts of space, time, matter and causality inherent in paradigms and discourses.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.titleRupert Sheldrake a vědecká kontroverze : "pavěda", paradigma a moc diskursucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-06-21
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId90567
dc.title.translatedRupert Sheldrake and scientific controversyen_US
dc.contributor.refereeBalon, Jan
dc.identifier.aleph001278515
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologyen_US
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSociologyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csBližší pohled na vědecké kontroverze poukazuje na hranice dobového myšlení a na limity vědeckého poznávání světa: zasazuje je do historického kontextu a otevírá otázku dominantních paradigmat. Práce pojednává o sociálních a historických okolnostech vědecké kontroverze, kterou rozpoutal Rupert Sheldrake svou hypotézou morfické rezonance. V první části práce shrnuje relevantní poznatky sociologie vědy, názory na povahu kontroverzí a konsensu ve vědě. V analýze kontroverze představíme samotnou kontroverzní hypotézu a výběr reakcí, které vyvolala mezi kolegy. V těchto textech se zaměříme na výpovědi, které odkazují k paradigmatu či obecněji diskursu. Následně budeme stopovat původ tohoto diskursu, abychom ozřejmili jeho historickou podmíněnost, jeho "hmotnost" a moc, ale i změny, kterými prošel. Nakonec se zamyslíme nad obtížemi, které jsou s překročením paradigmatu/diskursu spojeny a které souvisejí se sociálně konstruovanými představami prostoru, času, hmoty a kauzality, vlastními paradigmatům a diskursům.cs_CZ
uk.abstract.enCloser look on scientific controversies points at the limits of contemporary thinking and scientific understanding of the world. It places knowledge into a historical context and opens up the question of dominant paradigms. This text discusses the social and historical conditions of scientific controversy aroused by Rupert Sheldrake's hypothesis of morphic resonance. In the first part we summarize relevant findings of sociology of science, opinions of a character of controversies and consensus in science. Next follows analysis of the controversy. Hypothesis itself is introduced, along with reactions it generated among collegues. In these texts we focus on statements referring to paradigm or more generally to discourse. Then we trace origins of this discourse to elucidate its historical conditionality, its "weight" and power, but also changes it has gone through. In the final part we discuss the difficulties related to overstepping a paradigm/discourse, linked with socially constructed concepts of space, time, matter and causality inherent in paradigms and discourses.en_US
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra sociologiecs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV