Proměny irské regionální politiky v letech 2000 - 2006
Transformation of Irish Regional Policy 2000 - 2006
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/30645Identifiers
Study Information System: 81429
Collections
- Kvalifikační práce [17123]
Author
Advisor
Referee
Kasáková, Zuzana
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
European Studies
Department
Department of European Studies
Date of defense
2. 2. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce "Proměny irské regionální politiky v letech 2000-2006" pojednává o změnách, kterými prošla irská regionální politika na konci dvacátého století. Po výrazném ekonomickém růstu devadesátých let umožněnému do značné míry dotacemi z evropské regionální politiky došlo k výraznému omezení těchto finančních prostředků. Cílem práce je analyzovat proces proměny irské regionální politiky v souvislosti s tímto vývojem. Kromě rozboru obsahu dané politiky, se zaměříme také na její vznik a postupný vývoj určovaný aktéry nejen na státní, ale i na regionální a evropské úrovni. Pro vysvětlení zkoumaných jevů budou použity teorie analýzy veřejné politiky, europeanizace a víceúrovňového vládnutí.
Diploma thesis "Transformation of Irish Regional Policy, 2000-2006" deals with changes that occurred in regional policy in Ireland at the end of 20th century. After distinct economic growth during the 90s, which was enabled mostly by the European Union grants, came severe restriction of this financial aid. The aim of this thesis is to analyze the process of transformation of Irish regional policy, which was caused by development of European regional policy at the end of 20th century. Apart from the policy analysis, it focuses also on the context of its origin and development, which is shaped by actors not only at the state level, but also at regional and European levels. For interpretation of the analysis theories of policy analysis, Europeanisation and multi- level governance are used.