Show simple item record

Generating meaning of popular texts demonstrated on the czech television serial Místo nahoře
dc.contributor.advisorReifová, Irena
dc.creatorFričová, Michaela
dc.date.accessioned2017-06-05T10:56:31Z
dc.date.available2017-06-05T10:56:31Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/3057
dc.description.abstractTelevizní seriály jsou produktem populární kultury, která podle předních teoretiků kulturálních studií slouží zájmům dominantní ideologie ve společnosti. Jednou z hlavních otázek a cílů práce bude postihnout, jak populární text vytváří významy, které slouží dominantní ideologii ve společnosti a jak jsou předávány sociálním skupinám, které tvoří publikum. Teoretickou základnu a inspirací budou rozsáhlé práce zahraničních autorů, jejichž poznatky budou aplikovány na český televizní seriál Místo nahoře. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
dc.description.abstractThe starting point of this piece of work is proposition that television and its texts are an agent of the dominant ideology in society. Through the princip of hegemony the rulling class imposes its meanings and values on the subordinated classes. Hegemony is based on allowing resistent and alternative meanings which are nevertheless articulated in terms of the dominant ideology and are subsequently incorporated into the existing system. This thesis then follows John Fiske's understanding of popular culture and activated texts . These are texts which do not imp lose one limited meani ng on its readers, but which allow its readers by means of various strategies to interpret the text with regards to their social position. The second part of this work includes semiological analysis of a particular product of popular culture - the television serial Misto nahore. The emphasis is put on the process of encoding - how the dominant meanings and values are encoded and implied in the text. Besides, the attention is directed towards the 'opening' strategies of the text. This section also includes an analysis of the secondary texts (newspaper and magazine articles ) and terciary texts (viewers' reacti ons and opinions on the web). I examine whether the sec ondary texts promote dom inant or resistant reading strategies,...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.titleGenerování významu populárního textu na příkladu českého televizního seriálu Místo nahořecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2006
dcterms.dateAccepted2006-02-06
dc.description.departmentKatedra mediálních studiícs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Media Studiesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId1434
dc.title.translatedGenerating meaning of popular texts demonstrated on the czech television serial Místo nahořeen_US
dc.contributor.refereeBednařík, Petr
dc.identifier.aleph000399704
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMediální studiacs_CZ
thesis.degree.disciplineMedia Studiesen_US
thesis.degree.programMedia and Communications Studiesen_US
thesis.degree.programMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra mediálních studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Media Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csMediální studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enMedia Studiesen_US
uk.degree-program.csMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.degree-program.enMedia and Communications Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTelevizní seriály jsou produktem populární kultury, která podle předních teoretiků kulturálních studií slouží zájmům dominantní ideologie ve společnosti. Jednou z hlavních otázek a cílů práce bude postihnout, jak populární text vytváří významy, které slouží dominantní ideologii ve společnosti a jak jsou předávány sociálním skupinám, které tvoří publikum. Teoretickou základnu a inspirací budou rozsáhlé práce zahraničních autorů, jejichž poznatky budou aplikovány na český televizní seriál Místo nahoře. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
uk.abstract.enThe starting point of this piece of work is proposition that television and its texts are an agent of the dominant ideology in society. Through the princip of hegemony the rulling class imposes its meanings and values on the subordinated classes. Hegemony is based on allowing resistent and alternative meanings which are nevertheless articulated in terms of the dominant ideology and are subsequently incorporated into the existing system. This thesis then follows John Fiske's understanding of popular culture and activated texts . These are texts which do not imp lose one limited meani ng on its readers, but which allow its readers by means of various strategies to interpret the text with regards to their social position. The second part of this work includes semiological analysis of a particular product of popular culture - the television serial Misto nahore. The emphasis is put on the process of encoding - how the dominant meanings and values are encoded and implied in the text. Besides, the attention is directed towards the 'opening' strategies of the text. This section also includes an analysis of the secondary texts (newspaper and magazine articles ) and terciary texts (viewers' reacti ons and opinions on the web). I examine whether the sec ondary texts promote dom inant or resistant reading strategies,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mediálních studiícs_CZ
dc.identifier.lisID990003997040106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV