Vizuální versus verbální sdělení na titulních stránkách českých týdeníků
Visual versus verbal contents at the title pages of czech weekly magazines
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/30255Identifiers
Study Information System: 60618
Collections
- Kvalifikační práce [6714]
Author
Advisor
Referee
Fišerová, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Electronic Culture and Semiotics
Department
Department of Electronic Culture and Semiotics
Date of defense
18. 3. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Very good
Diplomová práce se zabývá dnes aktuálním tématem vztahu mezi texty a obrazy. Pokouší se zvolit relevantní sémiotické přístupy a všímá si principu metody dějin umění, ikonografie. Východiska obou metod se následně pokouší propojit, ukazuje jejich provázanost a nerozdělitelnost skrze nový pojem tak zvané "sémiografie". Tento metodologický přístup, který v sobě spojuje aspekty sémiotiky a ikonografie, je následně aplikován na pět vybraných titulních stránek předních českých týdeníků. Výsledky teoretických bádání i jednotlivých empirických analýz se snaží být zasazeny do diskurzu vizuální kultury/vizuálních studií. Nové uměnovědné platformy, která zkoumá obrazy jako nedílné součásti naší každodenní existence.
The thesis is concerned in the relationship between the words and images. It tries to describe a several relevant approaches of semiothics and it concerns in the basis princip of the method of history of art, iconography. Both of this methodolical approaches then tries to put together and it shows their cohesion and indiscerptibility through the new term of semiography. This methodological approach is apply on the five chosen title pages of major czech magazines. The teoretical results and evan the results of empirical analyses try to be use in the discursus of visual culture/ visual studies. The new scientific platform for understanding images as an integral part of our everyday lives.