Show simple item record

Global Development Education in Pre-Schools and Co-operation with the Non-Profit Sector during its Instillation
dc.contributor.advisorMoree, Dana
dc.creatorLhotová, Zuzana
dc.date.accessioned2020-08-25T17:02:43Z
dc.date.available2020-08-25T17:02:43Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/30200
dc.description.abstractThe primary aim of this thesis is to introduce the concept of development education and find out whether non-governmental organizations (NGOs) can help nursery schools in implementing it. The aim of the empirical part is to find out which problems face teachers from nursery schools during the implementation of development education and which concrete steps would help them to improve their cooperation with NGOs. Since the development education is a new term in Czech Republic, my aim was to find out how it is being perceived by teachers. Development education touches topics that are being paid much more attention these days such as world trade, globalization, climatic changes, development countries, poverty and humanitarian aid. Development education can get into nursery schools thanks to school law from 2004, which brings more freedom to schools in preparation of their own educational programs. During this preparation, professionals from other than educational background can be involved. This way NGOs can provide their experiences from development countries. According to the teachers, the biggest problem in implementing the development education is a poor knowledge of the development education itself, absence of utilities and methodical materials. On this level, NGOs are able to help the teachers in terms of...en_US
dc.description.abstractCílem této bakalářské práce je představit koncept rozvojového vzdělávání a zjistit, zdali působení nestátních neziskových organizací může pomoci mateřským školám v jeho zavádění. V empirické části je cílem zjistit, s jakými problémy se potýkají učitelé mateřských škol při zavádění rozvojového vzdělávání a co konkrétně by jim ve spolupráci s NNO pomohlo. Protože je v České republice rozvojové vzdělávání novým pojmem, bylo mým cílem zjistit, jak jej vnímají sami učitelé. Rozvojové vzdělávání se dotýká témat jako světový obchod, globalizace, klimatické změny, rozvojové země, chudoba, humanitární pomoc, kterým je v současné době věnováno stále více pozornosti. Rozvojové vzdělávání dostává možnost dostat se do mateřských škol díky školskému zákonu z roku 2004, který přináší školám větší svobodu při přípravě vlastních rámcově vzdělávacích programů. Při vytváření těchto programů je možné zapojit odborníky z jiného než školního prostředí. NNO tak mohou nabídnout své zkušenosti s problematikou rozvojových zemí. Mezi největší problémy patří podle učitelů nedostatečná informovanost o rozvojovém vzdělávání, nedostatek pomůcek a metodických materiálů. Na této úrovni jsou NNO schopny mateřským školám v rámci svých možností pomoci.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.titleRozvojové vzdělávání v mateřských školách a spolupráce s neziskovým sektorem při jeho zaváděnícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-06-18
dc.description.departmentKatedra studií občanské společnostics_CZ
dc.description.departmentDepartment of Civil Society Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.identifier.repId74033
dc.title.translatedGlobal Development Education in Pre-Schools and Co-operation with the Non-Profit Sector during its Instillationen_US
dc.contributor.refereeJurková, Zuzana
dc.identifier.aleph001122294
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineStudium humanitní vzdělanostics_CZ
thesis.degree.disciplineLiberal Arts and Humanitiesen_US
thesis.degree.programHumanitiesen_US
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Katedra studií občanské společnostics_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Department of Civil Society Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csStudium humanitní vzdělanostics_CZ
uk.degree-discipline.enLiberal Arts and Humanitiesen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csCílem této bakalářské práce je představit koncept rozvojového vzdělávání a zjistit, zdali působení nestátních neziskových organizací může pomoci mateřským školám v jeho zavádění. V empirické části je cílem zjistit, s jakými problémy se potýkají učitelé mateřských škol při zavádění rozvojového vzdělávání a co konkrétně by jim ve spolupráci s NNO pomohlo. Protože je v České republice rozvojové vzdělávání novým pojmem, bylo mým cílem zjistit, jak jej vnímají sami učitelé. Rozvojové vzdělávání se dotýká témat jako světový obchod, globalizace, klimatické změny, rozvojové země, chudoba, humanitární pomoc, kterým je v současné době věnováno stále více pozornosti. Rozvojové vzdělávání dostává možnost dostat se do mateřských škol díky školskému zákonu z roku 2004, který přináší školám větší svobodu při přípravě vlastních rámcově vzdělávacích programů. Při vytváření těchto programů je možné zapojit odborníky z jiného než školního prostředí. NNO tak mohou nabídnout své zkušenosti s problematikou rozvojových zemí. Mezi největší problémy patří podle učitelů nedostatečná informovanost o rozvojovém vzdělávání, nedostatek pomůcek a metodických materiálů. Na této úrovni jsou NNO schopny mateřským školám v rámci svých možností pomoci.cs_CZ
uk.abstract.enThe primary aim of this thesis is to introduce the concept of development education and find out whether non-governmental organizations (NGOs) can help nursery schools in implementing it. The aim of the empirical part is to find out which problems face teachers from nursery schools during the implementation of development education and which concrete steps would help them to improve their cooperation with NGOs. Since the development education is a new term in Czech Republic, my aim was to find out how it is being perceived by teachers. Development education touches topics that are being paid much more attention these days such as world trade, globalization, climatic changes, development countries, poverty and humanitarian aid. Development education can get into nursery schools thanks to school law from 2004, which brings more freedom to schools in preparation of their own educational programs. During this preparation, professionals from other than educational background can be involved. This way NGOs can provide their experiences from development countries. According to the teachers, the biggest problem in implementing the development education is a poor knowledge of the development education itself, absence of utilities and methodical materials. On this level, NGOs are able to help the teachers in terms of...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra studií občanské společnostics_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990011222940106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV