Mayský indián jako turistický konstrukt
The Maya Indian as a Tourist Construction
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/29781Identifikátory
SIS: 71241
Kolekce
- Kvalifikační práce [6408]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Halbich, Marek
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Obecná antropologie - integrální studium člověka
Katedra / ústav / klinika
Studium humanitní vzdělanosti - Kvalifikační modul
Datum obhajoby
17. 9. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Antropologie turismu je dynamicky se rozvíjející subdisciplína antropologie zabývající se člověkem jako hlavním činitelem cestovního ruchu. Snažím se naznačit, že jde o proces oboustranný - stejně jako je lidská motivace cestovat hlavním důvodem turistického ruchu, ovlivňuje také turismus představy člověka. Zaměřuji se na představy turistů o mayských indiánech a tvrdím, že mohou být nepřímo a přímo formovány. K monumentalizaci Mayů čili zdůrazňování velkoleposti jejich kultury dochází nepřímo pomocí turistických předmětů (výzdoby, suvenýrů, fotografií), kulturních zážitků (kina, divadla, televize) či turistických průvodců a přímo skrze skutečný zážitek přímého kontaktu s mayskou komunitou. Nepřímé faktory na turistu působí tak silně, že jejich představu nemůže krátký přímý zážitek do zásadnější míry ovlivnit. Pomocí rituálu turismu si turisté upevňují svou představu o Mayích a v tomto procesu i svou vlastní identitu. Všichni turisté, ať chtějí či ne, provozují turistické rituály. Skrze tyto rituály se ustavuje mayský indián jako turistický konstrukt.
The anthropology of tourism is a dynamically developing sub-discipline of anthropology dealing with man as the main actor of the tourist industry. In my thesis, I attempt to show that tourism is a two-sided phenomenon - just as the human desire to travel is the main reason for the existence of the tourist industry, then tourism also affects the thinking of man. In particular, I deal with the notions that tourists have of Mayan Indians, and how these notions are indirectly and directly formed.