Show simple item record

The Meaning and Perception of Local Smal-Town Cinema
dc.contributor.advisorGibas, Petr
dc.creatorBargel, Robert
dc.date.accessioned2020-08-26T12:49:50Z
dc.date.available2020-08-26T12:49:50Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/29734
dc.description.abstractTato diplomová práce je etnografickou studií lokálního kina na malém městě (v Řevnicích u Prahy). Práce se zabývá společenskými a kulturními, resp. symbolickými významy tohoto kina s ohledem na širší socio-kulturní kontext. Jelikož kino coby místo je konstituováno sociální praxí chození do kina, je tato práce "zhuštěným popisem" divácké žité zkušenosti v prostoru kina. Autor práce tak vychází jednak z Geertzova interpretativního přístupu, a jednak z východisek fenomenologicky orientovaných autorů (např. Patočka, Berger, Luckmann, Tuan). Jak ukazuje, existuje dnes silná významová polarita mezi malými kiny a multikiny. Malé kino je vnímáno jako protipól "popcornové kultury" multikin a to v rovině estetiky, morálky, etiky atd. V případě řevnického kina navíc hraje důležitou roli jeho výrazný lokální charakter. Ten nejen odlišuje místní kino od multiplexů, ale také napomáhá utvářet lokální identitu města a jeho obyvatel. V práci je rovněž poukázáno na rozdíly ve vnímání kin mezi staršími a mladšími lidmi, které jsou dány jejich odlišnou předcházející zkušeností. K postižení širšího kulturního kontextu pak autor využívá zejména práce jiných badatelů (Lubaszewska, Hanzlík, Čada), s jejichž pomocí ilustruje, jaké obrazy kina konstruují média a umění.cs_CZ
dc.description.abstractThis diploma thesis is an ethnographic study of a local small-town cinema in Řevnice near Prague. It analyzes social, cultural - or symbolic - meanings of this cinema with respect to a wider social and cultural context. Because the cinema, as a place, is constituted by the social practice of "cinema-going", this thesis is a "thick description" of spectators' lived experience in that space. The author of this thesis employs the interpretative approach of Geertz as well as the approaches of phenomenologicaly oriented thinkers of Patočka, Berger, Luckmann and Tuan. The author's research reveals that in current times, there is a strong symbolic polarity between small cinemas and multiplexes. Small cinemas are seen to be in opposition to the "popcorn culture" of the multiplexes on the levels of aesthetics, morals, ethics etc. In the case of the cinema in Řevnice, the local character of the facility is very important too. It not only distinguishes this cinema from multilpexes, but it also helps form local identity incorporated by the town and its inhabitants. The author also points out the differences between young and older people's perception of cinemas in general caused by their different previous experiences. In order to capture the wider cultural context of the cinema, the author uses the work of...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.titleVýznam a percepce lokálního kina na malém městěcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-09-09
dc.description.departmentDepartment of General Anthropologyen_US
dc.description.departmentKatedra obecné antropologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.identifier.repId76037
dc.title.translatedThe Meaning and Perception of Local Smal-Town Cinemaen_US
dc.contributor.refereePauknerová, Karolína
dc.identifier.aleph001189023
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineGeneral Anthropologyen_US
thesis.degree.disciplineObecná antropologie - integrální studium člověkacs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Katedra obecné antropologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Department of General Anthropologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csObecná antropologie - integrální studium člověkacs_CZ
uk.degree-discipline.enGeneral Anthropologyen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce je etnografickou studií lokálního kina na malém městě (v Řevnicích u Prahy). Práce se zabývá společenskými a kulturními, resp. symbolickými významy tohoto kina s ohledem na širší socio-kulturní kontext. Jelikož kino coby místo je konstituováno sociální praxí chození do kina, je tato práce "zhuštěným popisem" divácké žité zkušenosti v prostoru kina. Autor práce tak vychází jednak z Geertzova interpretativního přístupu, a jednak z východisek fenomenologicky orientovaných autorů (např. Patočka, Berger, Luckmann, Tuan). Jak ukazuje, existuje dnes silná významová polarita mezi malými kiny a multikiny. Malé kino je vnímáno jako protipól "popcornové kultury" multikin a to v rovině estetiky, morálky, etiky atd. V případě řevnického kina navíc hraje důležitou roli jeho výrazný lokální charakter. Ten nejen odlišuje místní kino od multiplexů, ale také napomáhá utvářet lokální identitu města a jeho obyvatel. V práci je rovněž poukázáno na rozdíly ve vnímání kin mezi staršími a mladšími lidmi, které jsou dány jejich odlišnou předcházející zkušeností. K postižení širšího kulturního kontextu pak autor využívá zejména práce jiných badatelů (Lubaszewska, Hanzlík, Čada), s jejichž pomocí ilustruje, jaké obrazy kina konstruují média a umění.cs_CZ
uk.abstract.enThis diploma thesis is an ethnographic study of a local small-town cinema in Řevnice near Prague. It analyzes social, cultural - or symbolic - meanings of this cinema with respect to a wider social and cultural context. Because the cinema, as a place, is constituted by the social practice of "cinema-going", this thesis is a "thick description" of spectators' lived experience in that space. The author of this thesis employs the interpretative approach of Geertz as well as the approaches of phenomenologicaly oriented thinkers of Patočka, Berger, Luckmann and Tuan. The author's research reveals that in current times, there is a strong symbolic polarity between small cinemas and multiplexes. Small cinemas are seen to be in opposition to the "popcorn culture" of the multiplexes on the levels of aesthetics, morals, ethics etc. In the case of the cinema in Řevnice, the local character of the facility is very important too. It not only distinguishes this cinema from multilpexes, but it also helps form local identity incorporated by the town and its inhabitants. The author also points out the differences between young and older people's perception of cinemas in general caused by their different previous experiences. In order to capture the wider cultural context of the cinema, the author uses the work of...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra obecné antropologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990011890230106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV