Zobrazit minimální záznam

GULAG as a Life - Experience : The Soviet Repressive System of 30. - 50.'s in 20th century in narrations and memoir literature
dc.contributor.advisorHiml, Pavel
dc.creatorFoldynová, Markéta
dc.date.accessioned2020-08-17T15:14:34Z
dc.date.available2020-08-17T15:14:34Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/29515
dc.description.abstractDiplomová práce "GULAG jako životní zkušenost" se zabývá tématem sovětských represí v období 30. - 50. let 20. století. Téma je pojato ze dvou odlišných úhlů pohledu: prvním z nich je vyprávění a paměť, druhým pak témata zaznívající ve vyprávěních. Východiskem jsou zde vyprávění ústní i písemná, která převažují. Otázkou lidské paměti ve vztahu k dějinám a vyprávění se zabývám ve čtvrté kapitole. Kladu si zde otázku, jaký je vztah paměti a společnosti, paměti a dějin, jakým způsobem lidé svá vyprávění formulují, jaké používají jazykové prostředky a schémata vyprávění a jaké jsou rozdíly mezi vyprávěním ústním a písemným. Tomuto empirickému pohledu předchází teoretický úvod týkající se zmíněných témat. Vše je ilustrováno konkrétními případy z příběhů přeživších pamětníků. Druhé ústřední téma je zpracováno v deváté kapitole, která pojednává o tématech, která nejčastěji zaznívají v pamětech přeživších. I zde využívám pro lepší ilustraci úryvky z příběhů. Dílčí témata jsou rozčleněna do pěti celků: "čas a prostor", "smrt a sebevražda", "strategie přežití", "proměny vlastního Já" a "mezilidské vztahy". Zbývající kapitoly poskytují čtenáři jednak teoretický rámec, týkající se například problematiky orální historie či táborů a uvěznění, dále poskytují pohled na literaturu vztahující se k sovětskému...cs_CZ
dc.description.abstractThe Abstract The main focus of the diploma thesis named "GULAG as a life experience" is on the Soviet repressive system in the era of 30's to 50's of the 20th century. There are two approaches in this thesis: the first one is concerning the narrating and memory, the other point of view is the topics reflecting in the narrations. Both, oral and written stories are used, the written ones are prevailing. In the third chapter, I deal with the topic of human memory and its relation to history and telling about past. I am posing the question concerning the relation between memory and society, memory and history, how do the people conceive their narrations, what sort of language tools and schemes of telling do they use and what the differences between oral and written narrations are. This empirically focused part of the thesis is forgone by a theoretical part dealing with the mentioned topics. All is illustrated by using examples from the life stories of survivors. The other main topic is discussed in the eighth chapter, dealing with topics often appearing in the memories of the survived people. As well as in the other part I am using here the examples of the life stories for better illustration of the explained topic. The subtopics are divided into five groups: "time and space", "death and suicide", "strategies...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectGulagen_US
dc.subjectthe totalitarian regimeen_US
dc.subjectsurvival strategiesen_US
dc.subjectoral historyen_US
dc.subjectgulagcs_CZ
dc.subjecttotalitní režimcs_CZ
dc.subjectstrategie přežitícs_CZ
dc.subjectoral historycs_CZ
dc.titleGULAG jako životní zkušenost: Sovětský represivní systém v 30. - 50. letech 20.století ve vyprávěních a memoárové literatuřecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-06-15
dc.description.departmentKatedra obecné antropologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of General Anthropologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.identifier.repId81100
dc.title.translatedGULAG as a Life - Experience : The Soviet Repressive System of 30. - 50.'s in 20th century in narrations and memoir literatureen_US
dc.contributor.refereeBabka, Lukáš
dc.identifier.aleph001261418
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineGeneral Anthropologyen_US
thesis.degree.disciplineObecná antropologie - integrální studium člověkacs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Katedra obecné antropologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Department of General Anthropologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csObecná antropologie - integrální studium člověkacs_CZ
uk.degree-discipline.enGeneral Anthropologyen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce "GULAG jako životní zkušenost" se zabývá tématem sovětských represí v období 30. - 50. let 20. století. Téma je pojato ze dvou odlišných úhlů pohledu: prvním z nich je vyprávění a paměť, druhým pak témata zaznívající ve vyprávěních. Východiskem jsou zde vyprávění ústní i písemná, která převažují. Otázkou lidské paměti ve vztahu k dějinám a vyprávění se zabývám ve čtvrté kapitole. Kladu si zde otázku, jaký je vztah paměti a společnosti, paměti a dějin, jakým způsobem lidé svá vyprávění formulují, jaké používají jazykové prostředky a schémata vyprávění a jaké jsou rozdíly mezi vyprávěním ústním a písemným. Tomuto empirickému pohledu předchází teoretický úvod týkající se zmíněných témat. Vše je ilustrováno konkrétními případy z příběhů přeživších pamětníků. Druhé ústřední téma je zpracováno v deváté kapitole, která pojednává o tématech, která nejčastěji zaznívají v pamětech přeživších. I zde využívám pro lepší ilustraci úryvky z příběhů. Dílčí témata jsou rozčleněna do pěti celků: "čas a prostor", "smrt a sebevražda", "strategie přežití", "proměny vlastního Já" a "mezilidské vztahy". Zbývající kapitoly poskytují čtenáři jednak teoretický rámec, týkající se například problematiky orální historie či táborů a uvěznění, dále poskytují pohled na literaturu vztahující se k sovětskému...cs_CZ
uk.abstract.enThe Abstract The main focus of the diploma thesis named "GULAG as a life experience" is on the Soviet repressive system in the era of 30's to 50's of the 20th century. There are two approaches in this thesis: the first one is concerning the narrating and memory, the other point of view is the topics reflecting in the narrations. Both, oral and written stories are used, the written ones are prevailing. In the third chapter, I deal with the topic of human memory and its relation to history and telling about past. I am posing the question concerning the relation between memory and society, memory and history, how do the people conceive their narrations, what sort of language tools and schemes of telling do they use and what the differences between oral and written narrations are. This empirically focused part of the thesis is forgone by a theoretical part dealing with the mentioned topics. All is illustrated by using examples from the life stories of survivors. The other main topic is discussed in the eighth chapter, dealing with topics often appearing in the memories of the survived people. As well as in the other part I am using here the examples of the life stories for better illustration of the explained topic. The subtopics are divided into five groups: "time and space", "death and suicide", "strategies...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra obecné antropologiecs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990012614180106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV