Show simple item record

Stage design of Josef Svoboda in the Theatre and Grand opera of 5th May
dc.contributor.advisorLahoda, Vojtěch
dc.creatorFrydlová, Veronika
dc.date.accessioned2017-04-21T00:14:12Z
dc.date.available2017-04-21T00:14:12Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/29352
dc.description.abstractJosef Svoboda patří u nás i ve světě, mezi několik scénografů, jejichž práce je známá i mezi širokou kulturní veřejností. Spolu s Františkem Trösterem a Vlastislavem Hofmanem se asi nejvíce zapsal do povědomí divadelních návštěvníků. Jeho invence a výtvarný a technický talent (světelné experimenty a použití polopropustných zrcadel) může diváky při návštěvě Laterny Magiky fascinovat ještě dnes. A právě s touto scénou je jeho jméno nejvíce spojené. Málokdo však již zná jeho začátky ve Velké opeře 5. května. Zde jako velmi mladý, začínající výtvarník působil až do r. 1948, kdy bylo divadlo zrušeno, jako šéf výpravy. Našel tu prostředí stejně mladých nápaditých a tvůrčích divadelníků a režisérů, kteří společně vytvořili zcela unikátní scénu, která svým projevem nabourávala vžité operní konvence. Josef Svoboda jim k tomu vytvářel neotřelé scénografie, vždy perfektně odpovídající stylu inscenace. Ať to byly Hoffmanovy povídky, Prodaná nevěsta, Tosca (uváděná ve Státní opeře v tomto provedení i dnes) nebo Výlety pana Broučka, vždy vycházel z podstaty příběhu. Nikdy se však při tom neotáčel na tradiční zažitá schémata předešlých generací a vytvářel svůj nový scénický prostor. Ve své práci jsem se nejdříve snažila v krátkosti nastínit situaci v divadelnictví v poválečných letech a popsat vznik, rozdělení, následný...cs_CZ
dc.description.abstractJosef Svoboda is one of the few stage setters well known in the Czech Republic and also abroad whose work is appreciated by general cultural public. He and also František Tröster and Vlastislav Hofman brought themselves to theatergoers' notice. Laterna Magika audience can still be fascinated by his creative invention and his visual and technical talent (light experiments and usage of two-way mirrors). Josef Svoboda is known mainly as a Laterna Magica stage setter. Not many people know that he started his career in opera-house Velká opera 5. května. He worked here as a very young, beginning artist till the year 1948 when the theater was canceled. He was a stage setting director. He met here a group of young and creative actors and directors and together they created a unique type of a theater which changed established opera stereotypes. Josef Svoboda participated in this process by creating novel stage settings, always in accordance with the style of each inscenation. He always started from the essence of the story, for example in production Hoffmanovy povídky, Prodaná nevěsta, Tosca (still could be seen in the original form in Státní opera) and Výlety pana Broučka. He never followed stereotypes used by his predecessors and he created his own new stage space. In my work firstly I have tried to summarize the...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleScénografie Josefa Svobody v Divadle a Velké opeře 5. květnacs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-09-14
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId75112
dc.title.translatedStage design of Josef Svoboda in the Theatre and Grand opera of 5th Mayen_US
dc.contributor.refereeKlimešová, Marie
dc.identifier.aleph001178157
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDějiny uměnícs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Arten_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Art Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Arten_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csJosef Svoboda patří u nás i ve světě, mezi několik scénografů, jejichž práce je známá i mezi širokou kulturní veřejností. Spolu s Františkem Trösterem a Vlastislavem Hofmanem se asi nejvíce zapsal do povědomí divadelních návštěvníků. Jeho invence a výtvarný a technický talent (světelné experimenty a použití polopropustných zrcadel) může diváky při návštěvě Laterny Magiky fascinovat ještě dnes. A právě s touto scénou je jeho jméno nejvíce spojené. Málokdo však již zná jeho začátky ve Velké opeře 5. května. Zde jako velmi mladý, začínající výtvarník působil až do r. 1948, kdy bylo divadlo zrušeno, jako šéf výpravy. Našel tu prostředí stejně mladých nápaditých a tvůrčích divadelníků a režisérů, kteří společně vytvořili zcela unikátní scénu, která svým projevem nabourávala vžité operní konvence. Josef Svoboda jim k tomu vytvářel neotřelé scénografie, vždy perfektně odpovídající stylu inscenace. Ať to byly Hoffmanovy povídky, Prodaná nevěsta, Tosca (uváděná ve Státní opeře v tomto provedení i dnes) nebo Výlety pana Broučka, vždy vycházel z podstaty příběhu. Nikdy se však při tom neotáčel na tradiční zažitá schémata předešlých generací a vytvářel svůj nový scénický prostor. Ve své práci jsem se nejdříve snažila v krátkosti nastínit situaci v divadelnictví v poválečných letech a popsat vznik, rozdělení, následný...cs_CZ
uk.abstract.enJosef Svoboda is one of the few stage setters well known in the Czech Republic and also abroad whose work is appreciated by general cultural public. He and also František Tröster and Vlastislav Hofman brought themselves to theatergoers' notice. Laterna Magika audience can still be fascinated by his creative invention and his visual and technical talent (light experiments and usage of two-way mirrors). Josef Svoboda is known mainly as a Laterna Magica stage setter. Not many people know that he started his career in opera-house Velká opera 5. května. He worked here as a very young, beginning artist till the year 1948 when the theater was canceled. He was a stage setting director. He met here a group of young and creative actors and directors and together they created a unique type of a theater which changed established opera stereotypes. Josef Svoboda participated in this process by creating novel stage settings, always in accordance with the style of each inscenation. He always started from the essence of the story, for example in production Hoffmanovy povídky, Prodaná nevěsta, Tosca (still could be seen in the original form in Státní opera) and Výlety pana Broučka. He never followed stereotypes used by his predecessors and he created his own new stage space. In my work firstly I have tried to summarize the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.identifier.lisID990011781570106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV