Scénografie Josefa Svobody v Divadle a Velké opeře 5. května
Stage design of Josef Svoboda in the Theatre and Grand opera of 5th May
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/29352Identifiers
Study Information System: 75112
Collections
- Kvalifikační práce [23751]
Author
Advisor
Referee
Klimešová, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Art
Department
Institute of Art History
Date of defense
14. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Josef Svoboda patří u nás i ve světě, mezi několik scénografů, jejichž práce je známá i mezi širokou kulturní veřejností. Spolu s Františkem Trösterem a Vlastislavem Hofmanem se asi nejvíce zapsal do povědomí divadelních návštěvníků. Jeho invence a výtvarný a technický talent (světelné experimenty a použití polopropustných zrcadel) může diváky při návštěvě Laterny Magiky fascinovat ještě dnes. A právě s touto scénou je jeho jméno nejvíce spojené. Málokdo však již zná jeho začátky ve Velké opeře 5. května. Zde jako velmi mladý, začínající výtvarník působil až do r. 1948, kdy bylo divadlo zrušeno, jako šéf výpravy. Našel tu prostředí stejně mladých nápaditých a tvůrčích divadelníků a režisérů, kteří společně vytvořili zcela unikátní scénu, která svým projevem nabourávala vžité operní konvence. Josef Svoboda jim k tomu vytvářel neotřelé scénografie, vždy perfektně odpovídající stylu inscenace. Ať to byly Hoffmanovy povídky, Prodaná nevěsta, Tosca (uváděná ve Státní opeře v tomto provedení i dnes) nebo Výlety pana Broučka, vždy vycházel z podstaty příběhu. Nikdy se však při tom neotáčel na tradiční zažitá schémata předešlých generací a vytvářel svůj nový scénický prostor. Ve své práci jsem se nejdříve snažila v krátkosti nastínit situaci v divadelnictví v poválečných letech a popsat vznik, rozdělení, následný...
Josef Svoboda is one of the few stage setters well known in the Czech Republic and also abroad whose work is appreciated by general cultural public. He and also František Tröster and Vlastislav Hofman brought themselves to theatergoers' notice. Laterna Magika audience can still be fascinated by his creative invention and his visual and technical talent (light experiments and usage of two-way mirrors). Josef Svoboda is known mainly as a Laterna Magica stage setter. Not many people know that he started his career in opera-house Velká opera 5. května. He worked here as a very young, beginning artist till the year 1948 when the theater was canceled. He was a stage setting director. He met here a group of young and creative actors and directors and together they created a unique type of a theater which changed established opera stereotypes. Josef Svoboda participated in this process by creating novel stage settings, always in accordance with the style of each inscenation. He always started from the essence of the story, for example in production Hoffmanovy povídky, Prodaná nevěsta, Tosca (still could be seen in the original form in Státní opera) and Výlety pana Broučka. He never followed stereotypes used by his predecessors and he created his own new stage space. In my work firstly I have tried to summarize the...