Zobrazit minimální záznam

Phenomenon "New sensitivity" in the Czech art of the sixties of the twentieth Century
dc.contributor.advisorRakušanová, Marie
dc.creatorPorubová, Tereza
dc.date.accessioned2017-04-20T23:22:43Z
dc.date.available2017-04-20T23:22:43Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/29259
dc.description.abstractTereza Porubová Fenomén nové citlivosti v šedesátých letech dvacátého století Bakalářská práce RESUMÉ Fenomén nové citlivosti se zrodil v šedesátých letech dvacátého století, která byla obdobím prudkých změn a uměleckého kvasu, jejichž, v historii naší země dosud nevídaný, kvantitativní rozvoj učinil z této periody zlomové období. Již na sklonku padesátých let se přihlásila ke slovu zde dosud nevídaná koncepce výtvarného díla, racionální estetika, která dávala přednost konstrukci, kalkulu, geometrickému řádu a uplatnění pravidel hry před romantickou tradicí, literárními zdroji a upřednostňovanou surrealistickou linií. Ta našla své uplatnění ve sféře nové citlivosti, kterou tvořila volně sdružená skupina moderních výtvarníků. Její program velmi pregnantně definoval teoretik umění Jiří Padrta, jako nový druh citlivosti k dynamickému pohybu ve strukturách současné doby - "čistý a jasný jak v první den zrození, zároveň nasycený celou soudobou lidskou zkušeností." Šlo mu o rozchod s organickou přírodou, obrat směrem k objektivním tendencím, opřeným o "důsledné principy konstruktivního pořádku, proporce a čísla" a o objevení nové poezie, opěvující technický svět, vytvořený lidskými mozky. S tím souvisí i odkaz na nový humanismus, který se vyznačuje devízou věcnosti a konkrétnosti. V těchto myšlenkách bychom mohli...cs_CZ
dc.description.abstractPhenomenon of the new sensibility in the 60s of the twentieth century In the 1960's of the twentieth century the constructive rational forms have come into the czech visual art. It was influenced by avant-garde and modernism of the 20s and 30s and took up the ideas from the french new realism, the german group Zero, new constructivism movement and concrete art. The program of the new sensibility was defined by art historian Jiří Padrta, who gave the priority to the rejection of the organic nature and the objektive tendencies turn. The movement was created by free associated group of modern artists. The common characters of their art activities were the rejection of the symbolism and ilusion and the respekt to the new way of humanism. Some members of that movement brought the new suggestions to the czech art and become famouse in the Czech republic. Some of them, like Zdeněk Sýkora, Jiří Kolář or Karel Malich are also very respected in the world. Phenomenon of the new sensibility The 1960s of the twentieth century Constructivism Geometrical art Jiří Padrtaen_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Katolická teologická fakultacs_CZ
dc.titleFenomén nové citlivosti v českém umění 60. let 20. stoletícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-06-09
dc.description.departmentInstitute of Christian Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav dějin křesťanského uměnícs_CZ
dc.description.facultyCatholic Theological Facultyen_US
dc.description.facultyKatolická teologická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId67360
dc.title.translatedPhenomenon "New sensitivity" in the Czech art of the sixties of the twentieth Centuryen_US
dc.contributor.refereeNovotná, Eva
dc.identifier.aleph001116287
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDějiny křesťanského uměnícs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Christian Artsen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.taxonomy.organization-enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-name.csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csKTFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny křesťanského uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Christian Artsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTereza Porubová Fenomén nové citlivosti v šedesátých letech dvacátého století Bakalářská práce RESUMÉ Fenomén nové citlivosti se zrodil v šedesátých letech dvacátého století, která byla obdobím prudkých změn a uměleckého kvasu, jejichž, v historii naší země dosud nevídaný, kvantitativní rozvoj učinil z této periody zlomové období. Již na sklonku padesátých let se přihlásila ke slovu zde dosud nevídaná koncepce výtvarného díla, racionální estetika, která dávala přednost konstrukci, kalkulu, geometrickému řádu a uplatnění pravidel hry před romantickou tradicí, literárními zdroji a upřednostňovanou surrealistickou linií. Ta našla své uplatnění ve sféře nové citlivosti, kterou tvořila volně sdružená skupina moderních výtvarníků. Její program velmi pregnantně definoval teoretik umění Jiří Padrta, jako nový druh citlivosti k dynamickému pohybu ve strukturách současné doby - "čistý a jasný jak v první den zrození, zároveň nasycený celou soudobou lidskou zkušeností." Šlo mu o rozchod s organickou přírodou, obrat směrem k objektivním tendencím, opřeným o "důsledné principy konstruktivního pořádku, proporce a čísla" a o objevení nové poezie, opěvující technický svět, vytvořený lidskými mozky. S tím souvisí i odkaz na nový humanismus, který se vyznačuje devízou věcnosti a konkrétnosti. V těchto myšlenkách bychom mohli...cs_CZ
uk.abstract.enPhenomenon of the new sensibility in the 60s of the twentieth century In the 1960's of the twentieth century the constructive rational forms have come into the czech visual art. It was influenced by avant-garde and modernism of the 20s and 30s and took up the ideas from the french new realism, the german group Zero, new constructivism movement and concrete art. The program of the new sensibility was defined by art historian Jiří Padrta, who gave the priority to the rejection of the organic nature and the objektive tendencies turn. The movement was created by free associated group of modern artists. The common characters of their art activities were the rejection of the symbolism and ilusion and the respekt to the new way of humanism. Some members of that movement brought the new suggestions to the czech art and become famouse in the Czech republic. Some of them, like Zdeněk Sýkora, Jiří Kolář or Karel Malich are also very respected in the world. Phenomenon of the new sensibility The 1960s of the twentieth century Constructivism Geometrical art Jiří Padrtaen_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Ústav dějin křesťanského uměnícs_CZ
dc.identifier.lisID990011162870106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV