Zobrazit minimální záznam

Black Madonnas - Iconography and Worship
dc.contributor.advisorRoyt, Jan
dc.creatorHřebíčková, Jana
dc.date.accessioned2017-04-20T23:12:31Z
dc.date.available2017-04-20T23:12:31Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/29232
dc.description.abstractIKONOGRAFIE A ÚCTA ČERNÝCH MADON Jana Hřebíčková Résumé Černé Madony jsou specifickým mariánským ikonografickým typem, jehož původ a význam není dosud zcela objasněn. Jedná se o sochy nebo obrazy Panny Marie, která často drží malého Krista ve svých rukou, přičemž obě postavy nebo samotná postava Marie mají černou nebo tmavou barvu pleti. Pozitivistické teorie, které byly po dlouhou dobu badateli obecně přijímány, tmavou barvu pleti vysvětlují pouze jako sekundární ztmavnutí původně světlé barvy chemickými změnami inkarnátu nebo kouřem svící. Tmavost Madon podle těchto teorií tedy nemá žádný význam, neboť k ní došlo náhodou. S rozvojem bádání a konstituováním nových vědních oborů ve 20. století došlo poté na základě různých vědeckých přístupů k rozvinutí jiných hypotéz, které se pokoušely objasnit původ a význam Madon o nichž se zjistilo, že byly tmavé již od počátku. V současnosti existuje několik základních teorií vysvětlujících, jaké ikonografické vlivy mohly na vznik zobrazení černých Madon působit a jejich možné významy. Podle první teorie vzniklo zobrazení černé Madony v koptských a etiopských církvích a v souvislosti s tímto prostředím má původ v pohanských zpodobněních bohyní plodnosti. Existuje hypotéza, že v některých případech mohly být sochy těchto bohyň "pokřtěny" a poté se z nich staly sochy...cs_CZ
dc.description.abstractAnotation Black Madonnas are a very specific iconographic type, which origin is not clear. They are statues or pictures of Virgin Mary, who often holds child Christ in her hands and both figures or only Mary herself have black or dark complexion. In the course of the time it was discovered that some of these Madonnas darkened secondarily thanks to the chemical changes of the carnation or the smoke of candles. Some of them had dark complexion from the beginning. In the 19. and 20. centuries different research approaches led to many theories, which try to explain the origin and the significance of these black Madonnas. Nowadays there exist several fundamental theories explaining, which iconographic influences would support the development of this image of Virgin Mary and also refer to its possible meaning. The iconography of Black madonnas is closely connected to their veneration. However the period sources illustrate that the practice directed at Black Madonnas as a particular image of Virgin Mary developed as late as the post reformation period. Majority of the black Madonnas was as the other venerated Madonnas dressed, crowned and enthroned. Frequently used words in work: ikonography Virgin Mary black Madonnas worship of Virgin Mary legends sculptures and imagesen_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Katolická teologická fakultacs_CZ
dc.titleIkonografie a úcta černých Madoncs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-09-07
dc.description.departmentInstitute of Christian Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav dějin křesťanského uměnícs_CZ
dc.description.facultyCatholic Theological Facultyen_US
dc.description.facultyKatolická teologická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId51312
dc.title.translatedBlack Madonnas - Iconography and Worshipen_US
dc.contributor.refereeOttová, Michaela
dc.identifier.aleph001140215
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDějiny křesťanského uměnícs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Christian Artsen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.taxonomy.organization-enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-name.csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csKTFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny křesťanského uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Christian Artsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csIKONOGRAFIE A ÚCTA ČERNÝCH MADON Jana Hřebíčková Résumé Černé Madony jsou specifickým mariánským ikonografickým typem, jehož původ a význam není dosud zcela objasněn. Jedná se o sochy nebo obrazy Panny Marie, která často drží malého Krista ve svých rukou, přičemž obě postavy nebo samotná postava Marie mají černou nebo tmavou barvu pleti. Pozitivistické teorie, které byly po dlouhou dobu badateli obecně přijímány, tmavou barvu pleti vysvětlují pouze jako sekundární ztmavnutí původně světlé barvy chemickými změnami inkarnátu nebo kouřem svící. Tmavost Madon podle těchto teorií tedy nemá žádný význam, neboť k ní došlo náhodou. S rozvojem bádání a konstituováním nových vědních oborů ve 20. století došlo poté na základě různých vědeckých přístupů k rozvinutí jiných hypotéz, které se pokoušely objasnit původ a význam Madon o nichž se zjistilo, že byly tmavé již od počátku. V současnosti existuje několik základních teorií vysvětlujících, jaké ikonografické vlivy mohly na vznik zobrazení černých Madon působit a jejich možné významy. Podle první teorie vzniklo zobrazení černé Madony v koptských a etiopských církvích a v souvislosti s tímto prostředím má původ v pohanských zpodobněních bohyní plodnosti. Existuje hypotéza, že v některých případech mohly být sochy těchto bohyň "pokřtěny" a poté se z nich staly sochy...cs_CZ
uk.abstract.enAnotation Black Madonnas are a very specific iconographic type, which origin is not clear. They are statues or pictures of Virgin Mary, who often holds child Christ in her hands and both figures or only Mary herself have black or dark complexion. In the course of the time it was discovered that some of these Madonnas darkened secondarily thanks to the chemical changes of the carnation or the smoke of candles. Some of them had dark complexion from the beginning. In the 19. and 20. centuries different research approaches led to many theories, which try to explain the origin and the significance of these black Madonnas. Nowadays there exist several fundamental theories explaining, which iconographic influences would support the development of this image of Virgin Mary and also refer to its possible meaning. The iconography of Black madonnas is closely connected to their veneration. However the period sources illustrate that the practice directed at Black Madonnas as a particular image of Virgin Mary developed as late as the post reformation period. Majority of the black Madonnas was as the other venerated Madonnas dressed, crowned and enthroned. Frequently used words in work: ikonography Virgin Mary black Madonnas worship of Virgin Mary legends sculptures and imagesen_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Ústav dějin křesťanského uměnícs_CZ
dc.identifier.lisID990011402150106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV