Show simple item record

Spectral optical simulator
dc.contributor.advisorPelikán, Josef
dc.creatorKavalír, Zdeněk
dc.date.accessioned2017-04-20T22:50:25Z
dc.date.available2017-04-20T22:50:25Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/29152
dc.description.abstractCílem této práce je navrhnout a implementovat systém pro simulaci optických jevu se zamerením na spektrální zdroje svetla a disperzní jevy v optických prvcích vhodný pro didaktické i experimentální použití. Vstupem pro simulaci je definicní soubor scény ve formátu XML popisující zdroje svetla, optické prvky a stínítka, výstupem obraz zachycující jednak svetlo dopadající na stínítko, jednak celkový pohled na scénu obsahující optické prvky i svetlo procházející soustavou. Zdroj svetla muže být bodový s uživatelsky definovaným spektrálním složením nebo rastrový daný vstupním bitmapovým obrázkem. Jako optické prvky v definicním souboru scény je možné použít základní geometrická telesa nebo z nich metodou CSG vytváret složitejší. Definicní soubor scény umožnuje použití aritmetických výrazu a promenných. Simulace je založena na principu distribuce svetla do scény (light-tracing) metodou Monte-Carlo. Chování svetla na rozhraní dvou prostredí o ruzném indexu lomu je rešeno analyticky, nepoužívá se zjednodušení vycházející z chování paraxiálních paprsku.cs_CZ
dc.description.abstractThe aim of this thesis is to design and implement an optical simulator focused on spectral light sources and dispersion effects, suitable for educational and experimental purposes. The input of the simulation is an XML scene definition file describing light sources, optical elements and optical sheets. The result of the simulation is one or more pictures containing incident light footprints collected on optical sheets as well as side sheets observing scene from a distance along with track of light passing through the scene. A light source can be defined as a point light with user-defined spectral distribution or a bitmap light using input bitmap picture as a glowing texture. The shape of any optical element can be defined as a basic solid, or constructed using CSG techniques. The scene definition file specification allows using of arithmetic expressions and user-defined variables. The simulation is based on a distribution of light from light sources toward the scene using a Monte-Carlo algorithm. Behaviour of light incident onto a transparent boundary is computed precisely according to the geometry of an element; a paraxial ray approximation is not used.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.titleSpektrální optický simulátorcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-06-21
dc.description.departmentDepartment of Software and Computer Science Educationen_US
dc.description.departmentKatedra softwaru a výuky informatikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Mathematics and Physicsen_US
dc.description.facultyMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.identifier.repId84331
dc.title.translatedSpectral optical simulatoren_US
dc.contributor.refereePop, Tomáš
dc.identifier.aleph001384590
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineProgramovánícs_CZ
thesis.degree.disciplineProgrammingen_US
thesis.degree.programInformatikacs_CZ
thesis.degree.programComputer Scienceen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csMatematicko-fyzikální fakulta::Katedra softwaru a výuky informatikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Mathematics and Physics::Department of Software and Computer Science Educationen_US
uk.faculty-name.csMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Mathematics and Physicsen_US
uk.faculty-abbr.csMFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csProgramovánícs_CZ
uk.degree-discipline.enProgrammingen_US
uk.degree-program.csInformatikacs_CZ
uk.degree-program.enComputer Scienceen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem této práce je navrhnout a implementovat systém pro simulaci optických jevu se zamerením na spektrální zdroje svetla a disperzní jevy v optických prvcích vhodný pro didaktické i experimentální použití. Vstupem pro simulaci je definicní soubor scény ve formátu XML popisující zdroje svetla, optické prvky a stínítka, výstupem obraz zachycující jednak svetlo dopadající na stínítko, jednak celkový pohled na scénu obsahující optické prvky i svetlo procházející soustavou. Zdroj svetla muže být bodový s uživatelsky definovaným spektrálním složením nebo rastrový daný vstupním bitmapovým obrázkem. Jako optické prvky v definicním souboru scény je možné použít základní geometrická telesa nebo z nich metodou CSG vytváret složitejší. Definicní soubor scény umožnuje použití aritmetických výrazu a promenných. Simulace je založena na principu distribuce svetla do scény (light-tracing) metodou Monte-Carlo. Chování svetla na rozhraní dvou prostredí o ruzném indexu lomu je rešeno analyticky, nepoužívá se zjednodušení vycházející z chování paraxiálních paprsku.cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of this thesis is to design and implement an optical simulator focused on spectral light sources and dispersion effects, suitable for educational and experimental purposes. The input of the simulation is an XML scene definition file describing light sources, optical elements and optical sheets. The result of the simulation is one or more pictures containing incident light footprints collected on optical sheets as well as side sheets observing scene from a distance along with track of light passing through the scene. A light source can be defined as a point light with user-defined spectral distribution or a bitmap light using input bitmap picture as a glowing texture. The shape of any optical element can be defined as a basic solid, or constructed using CSG techniques. The scene definition file specification allows using of arithmetic expressions and user-defined variables. The simulation is based on a distribution of light from light sources toward the scene using a Monte-Carlo algorithm. Behaviour of light incident onto a transparent boundary is computed precisely according to the geometry of an element; a paraxial ray approximation is not used.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra softwaru a výuky informatikycs_CZ
dc.identifier.lisID990013845900106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV