Show simple item record

The Debate Concerning Reforms of French Universities (2007-2010)
dc.contributor.advisorMatějka, Ondřej
dc.creatorKavka, Josef
dc.date.accessioned2020-08-21T17:35:57Z
dc.date.available2020-08-21T17:35:57Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/27858
dc.description.abstractBachelor thesis "The Debate Concerning Reforms of French Universities (2007-2010)" deals with the debate provoked by protests against the Law relative to liberties and responsibilities of universities (La loi relative aux libertés et responsabilités des universités, LRU) in the second half of 2007 and against the reform of the statute of a part of French academicians (enseignant-chercheurs) in the first half of 2009. Its goal is to find the core of the most discussed polemics. Primary sources of the debate are taken mainly from academic journals Le Débat, Commentaire, Esprit. French system of higher education is briefly characterized at the beginning of the first chapter. It's followed by a presentation of reforms of French universities and of protests they have provoked. Next five chapters deal with divergent opinions on most discussed topics: Causes of academic protest movement in the summer semester 2008/2009. Quantitative and qualitative methods of scholars' evaluation. Governance of reformed French universities. The shape of French universities before the reforms and role that universities should play after them. Feasibility of university autonomy in the French system were the ideal of equality is particularly respected and where the state will continue to be the major university investor.en_US
dc.description.abstractBakalářská práce "Debata okolo reforem francouzských univerzit (2007-2010)" se zabývá diskuzí, kterou vyvolaly protesty proti Zákonu o svobodách a zodpovědnostech univerzit (La loi relative aux libertés et responsabilités des universités, LRU) v druhé polovině roku 2007 a proti reformě statutu části francouzských akademiků (enseignant-chercheurs) v první polovině roku 2009. Práce si klade za cíl vystihnout jádro polemiky u témat, které byly nejvíce diskutované v odborných časopisech Le Débat, Commentaire, Esprit a v několika dalších akademických publikacích. V úvodní kapitole je nejprve krátce charakterizován francouzský systém terciárního školství a výzkumu. Poté jsou představeny reformy univerzitního systému a reakce, které vyvolaly u studentů a akademiků. V následujících pěti kapitolách jsou kvalitativně analyzovány názory na nejdiskutovanější témata: příčiny akademického protestního hnutí v letním semestru 2008/2009; způsoby hodnocení vědy a vědců; samospráva reformovaných francouzských univerzit; stav francouzských univerzit před reformami a ideální stav po reformách; a realizovatelnost univerzitní autonomie ve francouzském systému, kde je velmi uznávaný ideál rovnosti (égalité) a kde bude univerzity nadále financovat především stát.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.titleDebata okolo reforem francouzských univerzit (2007-2010)cs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-06-15
dc.description.departmentDepartment of European Studiesen_US
dc.description.departmentKatedra evropských studiícs_CZ
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId85514
dc.title.translatedThe Debate Concerning Reforms of French Universities (2007-2010)en_US
dc.contributor.refereePešek, Jiří
dc.identifier.aleph001280567
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
thesis.degree.disciplineInternational Area Studiesen_US
thesis.degree.programInternational Area Studiesen_US
thesis.degree.programMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra evropských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of European Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enInternational Area Studiesen_US
uk.degree-program.csMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
uk.degree-program.enInternational Area Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csBakalářská práce "Debata okolo reforem francouzských univerzit (2007-2010)" se zabývá diskuzí, kterou vyvolaly protesty proti Zákonu o svobodách a zodpovědnostech univerzit (La loi relative aux libertés et responsabilités des universités, LRU) v druhé polovině roku 2007 a proti reformě statutu části francouzských akademiků (enseignant-chercheurs) v první polovině roku 2009. Práce si klade za cíl vystihnout jádro polemiky u témat, které byly nejvíce diskutované v odborných časopisech Le Débat, Commentaire, Esprit a v několika dalších akademických publikacích. V úvodní kapitole je nejprve krátce charakterizován francouzský systém terciárního školství a výzkumu. Poté jsou představeny reformy univerzitního systému a reakce, které vyvolaly u studentů a akademiků. V následujících pěti kapitolách jsou kvalitativně analyzovány názory na nejdiskutovanější témata: příčiny akademického protestního hnutí v letním semestru 2008/2009; způsoby hodnocení vědy a vědců; samospráva reformovaných francouzských univerzit; stav francouzských univerzit před reformami a ideální stav po reformách; a realizovatelnost univerzitní autonomie ve francouzském systému, kde je velmi uznávaný ideál rovnosti (égalité) a kde bude univerzity nadále financovat především stát.cs_CZ
uk.abstract.enBachelor thesis "The Debate Concerning Reforms of French Universities (2007-2010)" deals with the debate provoked by protests against the Law relative to liberties and responsibilities of universities (La loi relative aux libertés et responsabilités des universités, LRU) in the second half of 2007 and against the reform of the statute of a part of French academicians (enseignant-chercheurs) in the first half of 2009. Its goal is to find the core of the most discussed polemics. Primary sources of the debate are taken mainly from academic journals Le Débat, Commentaire, Esprit. French system of higher education is briefly characterized at the beginning of the first chapter. It's followed by a presentation of reforms of French universities and of protests they have provoked. Next five chapters deal with divergent opinions on most discussed topics: Causes of academic protest movement in the summer semester 2008/2009. Quantitative and qualitative methods of scholars' evaluation. Governance of reformed French universities. The shape of French universities before the reforms and role that universities should play after them. Feasibility of university autonomy in the French system were the ideal of equality is particularly respected and where the state will continue to be the major university investor.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra evropských studiícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990012805670106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV