Pohled na umělecký úspěch očima studentů a pedagogů na uměleckých školách
Artistic success defined by the students and teachers of art schools
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/27569Identifiers
Study Information System: 82299
Collections
- Kvalifikační práce [17115]
Author
Advisor
Referee
Paulíček, Miroslav
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology a Social Policy
Department
Department of Sociology
Date of defense
28. 1. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Good
Bakalářská práce Pohled na umělecký úspěch očima studentů a pedagogů na uměleckých školách pojednává o pojmu úspěchu v představách mladých umělců a jejich pedagogů. Snaží se na úspěch pohlížet prostřednictvím profesní identity, která se ale stále vyvíjí. V první části stručně shrnuje některé pohledy na identitu a utváření rolí ve společnosti (Goffman, Berger a Luckmann) a představuje teorii symbolického interakcionismu jako konceptu práce. Symbolický interakcionismus je založený na vzájemném utváření postojů a výměně významných symbolů, které vyvolávají odpovídající reakce. V analýze bakalářská práce rozebírá proces utváření profesní identity na základě životních a uměleckých etap studentů a pedagogů tanečního respektive výtvarného oboru. K tomu využívá teoretické podklady ze zkušeností a výzkumů jiných autorů. Ke konci se zaměřuje na samotný úspěch a jeho aspekty. V závěru pak jednotlivé pohledy shrnuje a definuje mezi nimi zjištěné rozdíly.
Bachelor thesis Artistic success defined by the students and teachers of art schools is about the concept of success in the imagination of young artists and their teachers. They try to look for success through professional identity, which is still evolving. The first section briefly summarizes some views on identity formation and role in society (Goffman, Berger and Luckmann) and presents a theory of symbolic interactionism as the concept of work. Symbolic interactionism is based on mutual shaping attitudes and the exchange of important symbols, which produce an adequate response. The analysis examines the process of formation of professional identity based on life stages and art stages of students and teachers in dance study and visual arts. For this uses the theoretical background of experience and research of other authors. At the end focuses on the success and its aspects. In conclusion summarize the views and defines the differences between them.