Dva obrazy Jacopa Vignaliho v Národní galerii v Praze
Two paintings of Jacopo Vignali in the National Gallery in Prague
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/27414Identifikátory
SIS: 86494
Kolekce
- Kvalifikační práce [23751]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mádl, Martin
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
25. 5. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Tato práce se zabývá dvěma obrazy florentského malíře Jacopa Vignaliho, které jsou uložené v Národní galerii v Praze. Vignali žil a tvořil v první polovině 17. století, kdy ve Florencii vrcholila malířská reforma iniciována malíři již v 80. letech 16. století, převážně Lodovicem Cigolim, na kterého Vignali v počátcích své tvorby navazoval, a rozvíjel se zde raný barok. Vignali patřil do první generace malířů raného baroka ve Florencii, poslední významné etapy florentského umění. Vyučil se v ateliéru Mattea Rosselliho, který nejen jemu, ale i ostatním svým žákům zprostředkoval poznatky, které přinesla reforma manýrismu. Nejzajímavější Vignaliho díla vznikla během prvních patnácti let jeho tvorby, hlavně však ve 20. letech 17. století. Během těchto let se vyvinul jeho osobitý malířský styl, kterým tvořil po zbytek svého života. Na počátku se, co se týče stylu, zcela orientoval na svého učitele, záhy se však nechal na krátkou dobu částečně ovlivnit naturalismem, či malířem německého původu Adamem Elsheimerem. Nejvíce ho však oslovila tvorba o něco málo staršího malíře Francesca Curradiho. Pod jeho vlivem se proměnila Vignaliho paleta barev, kde jasné a zářivé tóny nahradily jemné odstíny červené a fialové, a jeho postavy získaly melancholický a zasněný ráz. Na obou obrazech, kterým se tato práce věnuje a které...
This thesis is dealing with the two paintings of the Florentine painter Jacopo Vignali, deposited in the National gallery in Prague. Vignali lived and worked in the first half of the 17th century in Florence, where in this time culminated the "reform of the painting" initiated in the 80th of the 16th century, mostly by Lodovico Cigoli, whom Vignali followed at the beginning of his carrier, and was developed the early Baroque style. Vignali belonged to the first generation of the painters of the early Baroque era in Florence, the last important decade of the florentine painting. He served out in the studio of Matteo Rosselli, who not only to him but to the other scholars mediated the innovations of the reform painting. The most interesting artworks Vignali made during the first 15 years of his activity, mostly in the 20th of the 17th century. During these years he created his own style, which he used for the rest of his life. As far as the style is concerned, at the very beginning he was influenced by his teacher Matteo Rosselli and partly the German painter Adam Elsheimer. The biggest authority for him was a little bit older painter Francesco Curradi. Under his influence Vignali changed the colours, the bright ones where substituted by the smooth tone of soft red and purple and his characters became more...