Show simple item record

Gates to the unknown: the theme of doors and gates in art from ancient times to the 20th century
dc.contributor.advisorKonečný, Lubomír
dc.creatorJirátová, Kristýna
dc.date.accessioned2017-04-20T15:48:50Z
dc.date.available2017-04-20T15:48:50Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/27396
dc.description.abstractDiplomová práce Brány do neznáma se zabývá námětem dveří a bran v umění v rozsahu od starověkých kultur po 20. století. V obdobích starověkého Egypta a antického Řecka a Říma se jedná předevńím o funerální umění, tedy o dveře, zobrazované v hrobkách a na sarkofázích. Velký důraz je kladen na biblická podobenství a výjevy, v nich se vyskytují dveře, obsahující nějaké sdělení. Takovými výjevy jsou například Zvěstování Panně Marii či Poslední soud se svými branami Ráje a Pekla. Dále se práce zabývá změnami pojetí dveří v obdobích renesance, baroka a klasicismu, kde se opět hojně setkáváme s dveřmi jako součástmi náhrobků. V těchto obdobích, stejně jako v umění 19. století, symbolika dveří ustupuje mírně do pozadí. Samostatná část práce je věnována dveřím a průchodům na obrazech nizozemských mistrů 15. - 17. století, jejich interiéry jsou zaplněné větńinou otevřenými dveřmi, které v sobě nesou skryté významy. Symbolika a odlińné chápání prvku dveří se velmi rozńířilo v umění 20. století. Z tohoto období byla vybrána díla umělců, jako byl René Magritte, Marcel Duchamp či Salvador Dalí, ale také tvorba českých umělců Jakuba Schikanedera či Frantińka Muziky. V celé práci je kladen důraz na propojení výtvarného umění a literatury.cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis Gates to the Unknown is concerned with the theme of doors and gates in art, spanning the time from ancient civilizations through the 20th century. In the times of Ancient Egypt, Greece and Rome funerary art prevails, with doors depicted on tombs and sarcophagi. A great deal of emphasis is placed on the biblical parables and scenes where the doors symbol occurs, containing a certain message. The scenes include for instance the Virgin Annunciate and the Last Judgement with its gates of Eden and Hell. The thesis also examines the changes in the concept of doors in the era of the Renaissance, Baroque and Classicism, where we meet the doors motif as a part of tombstones again. In these eras, as well as in 19th century art, the symbolism of doors slightly steps back. An individual part of the thesis follows doors and gateways in paintings of the 15-17th century Dutch masters, and their interiors full of mostly open doors that carry hidden meanings. The symbolism and a different understanding of the element of doors became widespread in 20th century art. From this period there have been selected pieces of artists such as René Magritte, 5 Marcel Duchamp and Salvador Dalí, but also artwork of the Czech artists, Jakub Schikaneder and Frantińek Muzika. In the whole thesis there is an emphasis on the...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleBrány do neznáma: námět dvěří a bran v umění od starověku po 20. stoletícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-05-25
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId86489
dc.title.translatedGates to the unknown: the theme of doors and gates in art from ancient times to the 20th centuryen_US
dc.contributor.refereeLahoda, Vojtěch
dc.identifier.aleph001372391
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDějiny uměnícs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Arten_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Art Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Arten_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce Brány do neznáma se zabývá námětem dveří a bran v umění v rozsahu od starověkých kultur po 20. století. V obdobích starověkého Egypta a antického Řecka a Říma se jedná předevńím o funerální umění, tedy o dveře, zobrazované v hrobkách a na sarkofázích. Velký důraz je kladen na biblická podobenství a výjevy, v nich se vyskytují dveře, obsahující nějaké sdělení. Takovými výjevy jsou například Zvěstování Panně Marii či Poslední soud se svými branami Ráje a Pekla. Dále se práce zabývá změnami pojetí dveří v obdobích renesance, baroka a klasicismu, kde se opět hojně setkáváme s dveřmi jako součástmi náhrobků. V těchto obdobích, stejně jako v umění 19. století, symbolika dveří ustupuje mírně do pozadí. Samostatná část práce je věnována dveřím a průchodům na obrazech nizozemských mistrů 15. - 17. století, jejich interiéry jsou zaplněné větńinou otevřenými dveřmi, které v sobě nesou skryté významy. Symbolika a odlińné chápání prvku dveří se velmi rozńířilo v umění 20. století. Z tohoto období byla vybrána díla umělců, jako byl René Magritte, Marcel Duchamp či Salvador Dalí, ale také tvorba českých umělců Jakuba Schikanedera či Frantińka Muziky. V celé práci je kladen důraz na propojení výtvarného umění a literatury.cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis Gates to the Unknown is concerned with the theme of doors and gates in art, spanning the time from ancient civilizations through the 20th century. In the times of Ancient Egypt, Greece and Rome funerary art prevails, with doors depicted on tombs and sarcophagi. A great deal of emphasis is placed on the biblical parables and scenes where the doors symbol occurs, containing a certain message. The scenes include for instance the Virgin Annunciate and the Last Judgement with its gates of Eden and Hell. The thesis also examines the changes in the concept of doors in the era of the Renaissance, Baroque and Classicism, where we meet the doors motif as a part of tombstones again. In these eras, as well as in 19th century art, the symbolism of doors slightly steps back. An individual part of the thesis follows doors and gateways in paintings of the 15-17th century Dutch masters, and their interiors full of mostly open doors that carry hidden meanings. The symbolism and a different understanding of the element of doors became widespread in 20th century art. From this period there have been selected pieces of artists such as René Magritte, 5 Marcel Duchamp and Salvador Dalí, but also artwork of the Czech artists, Jakub Schikaneder and Frantińek Muzika. In the whole thesis there is an emphasis on the...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV