Show simple item record

Developing information literacy in the high school environment: course syllabus draft on the example of Jan Palach's high school in Prague
dc.contributor.advisorLandová, Hana
dc.creatorHauzírek, Petr
dc.date.accessioned2020-08-26T12:52:59Z
dc.date.available2020-08-26T12:52:59Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/27069
dc.description.abstractTématem bakalářské práce je rozvoj informační gramotnosti studentů gymnázií. Cílem práce je navrhnout konkrétní povinně volitelný předmět pro Gymnázium Jana Palacha v Praze. Jedná se o výuku semináře informační gramotnosti. Úvodní kapitola vymezuje pojem informační gramotnost proti pojmům počítačová, internetová a mediální gramotnost a představuje autorovo pojetí informační gramotnosti. V následující kapitole je stručně představeno pražské Gymnázium Jana Palacha a jeho školní vzdělávací program. Práce dále uvádí průzkum stávající úrovně informační gramotnosti studentů GJP. Hlavním těžištěm textuje samotný návrh obsahu a formy výuky semináře informační gramotnosti. Tato práce obsahuje jak příspěvky k teoretické rovině debaty o informační gramotnosti, tak do praxe orientovaným návrhem, který může sloužit jako inspirace pro podobné aktivity na jiných školách.cs_CZ
dc.description.abstractBritain is the country with a long tradition of immigration. Over many years it witnessed the arrival of immigrants and refugees from the whole world. Nevertheless the unprecedented extent of immigration from the Commonwealth countries of the former British Empire after the Second World War was unexpected. It caused profound and irreversible change in the British society as a whole. This thesis deals with a description and interpretation of a series of key issuees related to immigration from New Commonwealth (especially from Indian subcontinent) in 1945-1971. Main reasons for "coloured immigration" were an increasing demand for low skilled and unskilled labour in United Kingdom and the 1948 British Nationality Act, which gave Commonwealth citizens right to enter, work and settle in the British Isles. I am concerned with issues of immigrants' employment, housing, education as well as with the attitudes and responses of indigenous whites. Even though the British consider themselves to be "tolerant people" immigrants faced up to prejudices, discrimination, racism, verbal abuse and physical attacks in Britain. White hostility toward coloured immigrants manifested itself in the form of the Notting Hill Riots in 1958. Racial attacks were explained in terms of the enormous number of "coloured" people and the...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleRozvoj informační gramotnosti v prostředí gymnázia: návrh osnovy předmětu na příkladu Gymnázia Jana Palacha v Prazecs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-09-14
dc.description.departmentInstitute of Information Studies and Librarianshipen_US
dc.description.departmentÚstav informačních studií a knihovnictvícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId75907
dc.title.translatedDeveloping information literacy in the high school environment: course syllabus draft on the example of Jan Palach's high school in Pragueen_US
dc.contributor.refereeDombrovská, Michaela
dc.identifier.aleph001178640
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineInformation Studies and Librarianshipen_US
thesis.degree.disciplineInformační studia a knihovnictvícs_CZ
thesis.degree.programInformation Studies and Librarianshipen_US
thesis.degree.programInformační studia a knihovnictvícs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav informačních studií a knihovnictvícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Information Studies and Librarianshipen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csInformační studia a knihovnictvícs_CZ
uk.degree-discipline.enInformation Studies and Librarianshipen_US
uk.degree-program.csInformační studia a knihovnictvícs_CZ
uk.degree-program.enInformation Studies and Librarianshipen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTématem bakalářské práce je rozvoj informační gramotnosti studentů gymnázií. Cílem práce je navrhnout konkrétní povinně volitelný předmět pro Gymnázium Jana Palacha v Praze. Jedná se o výuku semináře informační gramotnosti. Úvodní kapitola vymezuje pojem informační gramotnost proti pojmům počítačová, internetová a mediální gramotnost a představuje autorovo pojetí informační gramotnosti. V následující kapitole je stručně představeno pražské Gymnázium Jana Palacha a jeho školní vzdělávací program. Práce dále uvádí průzkum stávající úrovně informační gramotnosti studentů GJP. Hlavním těžištěm textuje samotný návrh obsahu a formy výuky semináře informační gramotnosti. Tato práce obsahuje jak příspěvky k teoretické rovině debaty o informační gramotnosti, tak do praxe orientovaným návrhem, který může sloužit jako inspirace pro podobné aktivity na jiných školách.cs_CZ
uk.abstract.enBritain is the country with a long tradition of immigration. Over many years it witnessed the arrival of immigrants and refugees from the whole world. Nevertheless the unprecedented extent of immigration from the Commonwealth countries of the former British Empire after the Second World War was unexpected. It caused profound and irreversible change in the British society as a whole. This thesis deals with a description and interpretation of a series of key issuees related to immigration from New Commonwealth (especially from Indian subcontinent) in 1945-1971. Main reasons for "coloured immigration" were an increasing demand for low skilled and unskilled labour in United Kingdom and the 1948 British Nationality Act, which gave Commonwealth citizens right to enter, work and settle in the British Isles. I am concerned with issues of immigrants' employment, housing, education as well as with the attitudes and responses of indigenous whites. Even though the British consider themselves to be "tolerant people" immigrants faced up to prejudices, discrimination, racism, verbal abuse and physical attacks in Britain. White hostility toward coloured immigrants manifested itself in the form of the Notting Hill Riots in 1958. Racial attacks were explained in terms of the enormous number of "coloured" people and the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav informačních studií a knihovnictvícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990011786400106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV