Show simple item record

Burn out syndrome of pedagogues-manifestations, occasions and possibilities to overcome
dc.contributor.advisorNováková, Daniela
dc.creatorJakubčíková, Iveta
dc.date.accessioned2017-04-20T13:36:21Z
dc.date.available2017-04-20T13:36:21Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/26881
dc.description.abstractPráce se zabývá syndromem vyhoření, jeho výskytem a mírou rozvoje u pedagogů působících na základní škole v Praze 2, kde pracuji. Jedná se o pedagogy, které osobně znám. Teoretická část práce se zaměřuje na charakteristiku syndromu vyhoření, příčiny jeho vzniku, prevenci vzniku a rozvoje tohoto syndromu. Druhá kapitola je zaměřena psychologicky, hovoří se zde o osobnosti pedagoga a o zátěžových situacích, které mohou na pedagogy působit. Závěrečná kapitola teoretické části se věnuje mechanizmům, které pomáhají lépe zvládat zátěžové situace. Průzkumná část práce popisuje metody a postupy průzkumného šetření a předkládá získaná data. Průzkum probíhal formou dotazníkového šetření a přinesl odpovědi na stanovené hypotézy. V závěru této části jsou rovněž nastíněna navrhovaná opatření, která mají pomoci snížit riziko vzniku a rozvoje syndromu vyhoření.cs_CZ
dc.description.abstractThe bachelor thesis is considering the burn-out syndrome, its occurrence and level of development among the teachers working at the elementary school located in Prague 2, where I am employed. All the teachers are personally known to me. The theoretical part is focusing on characteristics of the burn-out syndrome, causes of its origin and as well on the syndrome prevention and its further development. The second chapter is conceived more psychologically. It describes a personality of a teacher and critical moments that can influence the teacher. The last chapter of the theoretical part mentions mechanisms that could help to manage better the critical situations. The research part of the thesis describes methods and procedures, presents and interprets the gained data. The research was done in a form of standard questionnaires which brought answers to hypothesis determined in the introduction of the thesis. In the final part are also offered suggestions that should help to reduce the risk of the occurrence and further development of the burn-out syndromeen_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleProjevy, příčiny a možnosti překonávání syndromu vyhoření u pedagogických pracovníkůcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-05-27
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId81320
dc.title.translatedBurn out syndrome of pedagogues-manifestations, occasions and possibilities to overcomeen_US
dc.contributor.refereeMojžíšová, Jarmila
dc.identifier.aleph001380513
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineVychovatelstvícs_CZ
thesis.degree.disciplineEducationen_US
thesis.degree.programVychovatelstvícs_CZ
thesis.degree.programEducationen_US
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csVychovatelstvícs_CZ
uk.degree-discipline.enEducationen_US
uk.degree-program.csVychovatelstvícs_CZ
uk.degree-program.enEducationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPráce se zabývá syndromem vyhoření, jeho výskytem a mírou rozvoje u pedagogů působících na základní škole v Praze 2, kde pracuji. Jedná se o pedagogy, které osobně znám. Teoretická část práce se zaměřuje na charakteristiku syndromu vyhoření, příčiny jeho vzniku, prevenci vzniku a rozvoje tohoto syndromu. Druhá kapitola je zaměřena psychologicky, hovoří se zde o osobnosti pedagoga a o zátěžových situacích, které mohou na pedagogy působit. Závěrečná kapitola teoretické části se věnuje mechanizmům, které pomáhají lépe zvládat zátěžové situace. Průzkumná část práce popisuje metody a postupy průzkumného šetření a předkládá získaná data. Průzkum probíhal formou dotazníkového šetření a přinesl odpovědi na stanovené hypotézy. V závěru této části jsou rovněž nastíněna navrhovaná opatření, která mají pomoci snížit riziko vzniku a rozvoje syndromu vyhoření.cs_CZ
uk.abstract.enThe bachelor thesis is considering the burn-out syndrome, its occurrence and level of development among the teachers working at the elementary school located in Prague 2, where I am employed. All the teachers are personally known to me. The theoretical part is focusing on characteristics of the burn-out syndrome, causes of its origin and as well on the syndrome prevention and its further development. The second chapter is conceived more psychologically. It describes a personality of a teacher and critical moments that can influence the teacher. The last chapter of the theoretical part mentions mechanisms that could help to manage better the critical situations. The research part of the thesis describes methods and procedures, presents and interprets the gained data. The research was done in a form of standard questionnaires which brought answers to hypothesis determined in the introduction of the thesis. In the final part are also offered suggestions that should help to reduce the risk of the occurrence and further development of the burn-out syndromeen_US
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV