Zobrazit minimální záznam

Elements supporting the autonomy of learners in contemporary German-language textbooks for secondary schools and language courses
dc.contributor.advisorKouřimská, Milada
dc.creatorKlápšťová, Květoslava
dc.date.accessioned2019-02-19T14:02:18Z
dc.date.available2019-02-19T14:02:18Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/2622
dc.description.abstractTato práce si klade za cíl na základě odborné literatury charakterizovat autonomního studujícího a vymezit prvky, které lze v učebních souborech cizích jazyků používat pro rozvíjení jeho autonomie. Následně se budeme zabývat těmito prvky v učebních souborech německého jazyka pro střední a jazykové školy a v učebních souborech odborného jazyka a posuzovat, do jaké míry rozvíjí učebnice schopnost studujícího samostatně rozvíjet vlastní cizojazyčné znalosti, jak přispívá k přenášení zodpovědnosti za vlastní učení na studujícího. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
dc.description.abstractThe necessity of the autonomy of people studying languages, who are able to continue studying even after finishing university or secondary school, has originated due to changes in sociál and economic life. With respect to the rapid development of technology, it is important for people to acquire the skill how to learn and how to use this ability at their work. The ability of learners to acquire knowledge and skills in the autonomous way is one of the important tasks of pedagogy and didactics. For teaching foreign languages it means that learning a foreign language will become an object of reflex with the aim to achieve autonomy in the learning. This aim should be supported also by textbooks. The realisation of this aim in German language textbooks for secondary and language schools is the topič of our work. The theoretic part defines the term of the autonomous learner. The learner studying in the autonomous way can purposefully pian and control his action and link up new and previously obtained knowledge. He thinks about the course of the action being carried out and evaluates the results. He is aware of his own behaviour based on his cultural background and has empathy when dealing with representatives of different cultures. We are also dealing with sources which led to the origin of the concept of the...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titlePrvky podporující autonomii studujících v současných učebnicích německého jazyka pro střední školy a jazykové kurzycs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2006
dcterms.dateAccepted2006-01-23
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId149369
dc.title.translatedElements supporting the autonomy of learners in contemporary German-language textbooks for secondary schools and language coursesen_US
dc.contributor.refereeAndrášová, Hana
dc.contributor.refereeSpáčilová, Libuše
dc.identifier.aleph000587618
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogyen_US
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPedagogyen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogyen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csTato práce si klade za cíl na základě odborné literatury charakterizovat autonomního studujícího a vymezit prvky, které lze v učebních souborech cizích jazyků používat pro rozvíjení jeho autonomie. Následně se budeme zabývat těmito prvky v učebních souborech německého jazyka pro střední a jazykové školy a v učebních souborech odborného jazyka a posuzovat, do jaké míry rozvíjí učebnice schopnost studujícího samostatně rozvíjet vlastní cizojazyčné znalosti, jak přispívá k přenášení zodpovědnosti za vlastní učení na studujícího. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
uk.abstract.enThe necessity of the autonomy of people studying languages, who are able to continue studying even after finishing university or secondary school, has originated due to changes in sociál and economic life. With respect to the rapid development of technology, it is important for people to acquire the skill how to learn and how to use this ability at their work. The ability of learners to acquire knowledge and skills in the autonomous way is one of the important tasks of pedagogy and didactics. For teaching foreign languages it means that learning a foreign language will become an object of reflex with the aim to achieve autonomy in the learning. This aim should be supported also by textbooks. The realisation of this aim in German language textbooks for secondary and language schools is the topič of our work. The theoretic part defines the term of the autonomous learner. The learner studying in the autonomous way can purposefully pian and control his action and link up new and previously obtained knowledge. He thinks about the course of the action being carried out and evaluates the results. He is aware of his own behaviour based on his cultural background and has empathy when dealing with representatives of different cultures. We are also dealing with sources which led to the origin of the concept of the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.identifier.lisID990005876180106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV