Zobrazit minimální záznam

Compensation of expression as a problem of communication skills in relation to neurolinguistics and psycholinguistic aspects of second language acquisition
dc.contributor.advisorKouřimská, Milada
dc.creatorLachout, Martin
dc.date.accessioned2019-02-19T14:01:59Z
dc.date.available2019-02-19T14:01:59Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/2617
dc.description.abstractCílem předkládané práce je: 1. poskytnout vhled do problematiky tvorby a zpracování řeči v centrálním orgánu naší nervové soustavy; tato část představuje teoretický úvod pro následné pochopení psycholingvistických procesů; 2. objasnit základní psycholingvistické procesy související s produkcí řeči, tyto procesy poslouží jako výchozí model pro pochopení podstaty procesu dovednosti kompenzačního vyjadřování v cizím jazyce; 3. vyvodit ze současného stavu neurolingvistických a psycholingvistických výzkumů praktické poznatky, které by bylo možné aplikovat při vyučování cizím jazykům; 4. charakterizovat současný stav úrovně dovednosti kompenzačního vyjadřování v němčině u českých mluvčích vybraného typu školy jako jednoho z psycholingvistických procesů; 5. zjistit, do jaké míry se uplatňuje zřetel k nácviku dovednosti kompenzačního vyjadřování v učebnicích němčiny, které jsou používány v českých školách. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
dc.description.abstractThe submitted work dwells on neurolinguistic and psychoíinguistic aspects of language learning and problems with application of compensative strategies in the process of language difficulties overcoming in the connection with Czech native speakers in German language. The work is divided into three parts. The first part presents theoretical basis of new interdisciplinary subjects of neurolinguistics and psycholinguistics. The second part is also theoretical and it is concentrated on compensative ability to express oneself in a foreign language. The third part is empirical and it bases on a research done at Prague and outside-Prague grammarschools with 176 respondents. According to thoroughly studied specialised literature and consultations with specialists in medicine and psychology, the author tries to deduce some practical conclusions, which could be used by teachers of foreign language teaching both children and adults. In the connection with a certain age human brain works with language in different ways. Human speech is produced not only by our centrál nervous systém but also by our Psyche. The process of verbal communication proceeds in human consciousness in incredible speed. And it is not the sole psychic process but the complex of mutually connected processes. The way in which speech is proceeded in...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleKompenzace vyjadřování jako problémová komunikativní dovednost ve vztahu ki neurolingvistickým a psycholingvistickým aspektům osvojování cizího jazykacs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2006
dcterms.dateAccepted2006-01-23
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId149368
dc.title.translatedCompensation of expression as a problem of communication skills in relation to neurolinguistics and psycholinguistic aspects of second language acquisitionen_US
dc.contributor.refereeJaníková, Věra
dc.contributor.refereeHendrich, Josef
dc.identifier.aleph000580244
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogyen_US
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPedagogyen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogyen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csCílem předkládané práce je: 1. poskytnout vhled do problematiky tvorby a zpracování řeči v centrálním orgánu naší nervové soustavy; tato část představuje teoretický úvod pro následné pochopení psycholingvistických procesů; 2. objasnit základní psycholingvistické procesy související s produkcí řeči, tyto procesy poslouží jako výchozí model pro pochopení podstaty procesu dovednosti kompenzačního vyjadřování v cizím jazyce; 3. vyvodit ze současného stavu neurolingvistických a psycholingvistických výzkumů praktické poznatky, které by bylo možné aplikovat při vyučování cizím jazykům; 4. charakterizovat současný stav úrovně dovednosti kompenzačního vyjadřování v němčině u českých mluvčích vybraného typu školy jako jednoho z psycholingvistických procesů; 5. zjistit, do jaké míry se uplatňuje zřetel k nácviku dovednosti kompenzačního vyjadřování v učebnicích němčiny, které jsou používány v českých školách. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
uk.abstract.enThe submitted work dwells on neurolinguistic and psychoíinguistic aspects of language learning and problems with application of compensative strategies in the process of language difficulties overcoming in the connection with Czech native speakers in German language. The work is divided into three parts. The first part presents theoretical basis of new interdisciplinary subjects of neurolinguistics and psycholinguistics. The second part is also theoretical and it is concentrated on compensative ability to express oneself in a foreign language. The third part is empirical and it bases on a research done at Prague and outside-Prague grammarschools with 176 respondents. According to thoroughly studied specialised literature and consultations with specialists in medicine and psychology, the author tries to deduce some practical conclusions, which could be used by teachers of foreign language teaching both children and adults. In the connection with a certain age human brain works with language in different ways. Human speech is produced not only by our centrál nervous systém but also by our Psyche. The process of verbal communication proceeds in human consciousness in incredible speed. And it is not the sole psychic process but the complex of mutually connected processes. The way in which speech is proceeded in...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.identifier.lisID990005802440106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV