Show simple item record

Radio Maryja and Polish National Catholicism as an Important Factor on the Polish Political Scene
dc.contributor.advisorMlejnek, Josef
dc.creatorŠtefan, Petr
dc.date.accessioned2020-08-26T13:26:53Z
dc.date.available2020-08-26T13:26:53Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/26012
dc.description.abstractDiploma thesis "Radio Maryja and Polish national catholicism as an important factor on the Polish political scene" researches catholic Radio Maryja and its influence on the Polish political scene. The introduction is based on the theory, which describes the influence of media and how is this influence used in political marketing. The paper tries to describe Polish medial scene and define the role of the catholic radio in it. Thesis describes publishing house of the father director Tadeusz Rydzyk and analyses the listeners and also the broadcasting of the radio. Based on study of the Polish cleavages and the electorate of political parties the thesis characterizes the parties, which opinions are the closest to the radio. The pivotal part of the thesis researches concrete political influence of the radio mainly during the presidential - 4 - elections in 1995 and 2005 and during the elections to Sejm in 1997, 2001, 2005 and 2007. It tries to show the concrete examples of the media manipulation and analyse the influence of the station. Except the relation to the politics it also describes the relation to the church. The thesis tries in conclusion to position the phenomeon of the radio to the broader theme of Polish national catholicism as an important factor of the transformation of Polish society after the...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce "Rádio Maryja a polský národní katolicismus jako významný faktor polské politické scény" zkoumá katolické Rádio Maryja a jeho vliv na polské politické scéně. Začíná teoretickým úvodem, který popisuje vliv médií a jeho využívání v politickém marketingu. Snaží se zmapovat polskou mediální scénu a vymezit tak úlohu katolického rozhlasu na ní. Práce popisuje mediální dům ředitele stanice Tadeusze Rydzyka a analyzuje posluchače i vysílání rádia. Na základě rozboru polských konfliktních linií a elektorátu jednotlivých politických stran dospívá k charakteristice stran, které mají k rádiu názorově nejblíže. Stěžejní část práce se pak věnuje zkoumání konkrétního politického vlivu rádia a to především při prezidentských volbách v roce 1995 a 2005 a při volbách do sejmu v letech 1997, 2001, 2005 a 2007. Snaží se poukázat na konkrétní příklady mediální manipulace a zanalyzovat vliv, kterým stanice disponuje. Kromě vztahu k politice se ve stručnosti věnuje i vazbám na církev. Práce se ve svém závěru snaží zasadit fenomén rozhlasu do širšího tématu polského národního katolicismu jako významného faktoru transformace polské politické scény. Popisuje vztah státu a církve v oblastech stěžejních pro polskou společnost a snaží se nastínit, jak bude vypadat vztah státu a církve v budoucnu.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.titleRádio Maryja a polský národní katolicismus jako významný faktor polské politické scénycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-02-01
dc.description.departmentDepartment of Political Scienceen_US
dc.description.departmentKatedra politologiecs_CZ
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId81184
dc.title.translatedRadio Maryja and Polish National Catholicism as an Important Factor on the Polish Political Sceneen_US
dc.contributor.refereeKubát, Michal
dc.identifier.aleph001193834
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePolitologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePolitical Scienceen_US
thesis.degree.programPolitical Scienceen_US
thesis.degree.programPolitologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra politologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Political Scienceen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csPolitologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPolitical Scienceen_US
uk.degree-program.csPolitologiecs_CZ
uk.degree-program.enPolitical Scienceen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce "Rádio Maryja a polský národní katolicismus jako významný faktor polské politické scény" zkoumá katolické Rádio Maryja a jeho vliv na polské politické scéně. Začíná teoretickým úvodem, který popisuje vliv médií a jeho využívání v politickém marketingu. Snaží se zmapovat polskou mediální scénu a vymezit tak úlohu katolického rozhlasu na ní. Práce popisuje mediální dům ředitele stanice Tadeusze Rydzyka a analyzuje posluchače i vysílání rádia. Na základě rozboru polských konfliktních linií a elektorátu jednotlivých politických stran dospívá k charakteristice stran, které mají k rádiu názorově nejblíže. Stěžejní část práce se pak věnuje zkoumání konkrétního politického vlivu rádia a to především při prezidentských volbách v roce 1995 a 2005 a při volbách do sejmu v letech 1997, 2001, 2005 a 2007. Snaží se poukázat na konkrétní příklady mediální manipulace a zanalyzovat vliv, kterým stanice disponuje. Kromě vztahu k politice se ve stručnosti věnuje i vazbám na církev. Práce se ve svém závěru snaží zasadit fenomén rozhlasu do širšího tématu polského národního katolicismu jako významného faktoru transformace polské politické scény. Popisuje vztah státu a církve v oblastech stěžejních pro polskou společnost a snaží se nastínit, jak bude vypadat vztah státu a církve v budoucnu.cs_CZ
uk.abstract.enDiploma thesis "Radio Maryja and Polish national catholicism as an important factor on the Polish political scene" researches catholic Radio Maryja and its influence on the Polish political scene. The introduction is based on the theory, which describes the influence of media and how is this influence used in political marketing. The paper tries to describe Polish medial scene and define the role of the catholic radio in it. Thesis describes publishing house of the father director Tadeusz Rydzyk and analyses the listeners and also the broadcasting of the radio. Based on study of the Polish cleavages and the electorate of political parties the thesis characterizes the parties, which opinions are the closest to the radio. The pivotal part of the thesis researches concrete political influence of the radio mainly during the presidential - 4 - elections in 1995 and 2005 and during the elections to Sejm in 1997, 2001, 2005 and 2007. It tries to show the concrete examples of the media manipulation and analyse the influence of the station. Except the relation to the politics it also describes the relation to the church. The thesis tries in conclusion to position the phenomeon of the radio to the broader theme of Polish national catholicism as an important factor of the transformation of Polish society after the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra politologiecs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990011938340106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV