dc.contributor.advisor | Strnad, Jaroslav | |
dc.creator | Válková, Kristýna | |
dc.date.accessioned | 2017-04-20T09:55:44Z | |
dc.date.available | 2017-04-20T09:55:44Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/25916 | |
dc.description.abstract | Koncept adhikára (doslova právo, mandát, kvalifikace) tematizuje tradiční indickou představu, že různé skupiny lidí mají různou kvalifikaci pro přístup k posvátným textům, pro pořádání obětí a potažmo i pro vysvobození. Tradičně byla adhikára odvozována od pozice, kterou člověk zastával v rámci hierarchického řádu světa, tj. především od příslušnosti k jedné ze čtyř varen, do nichž se indická společnost tradičně dělí. Rámmohan Ráj (1772-1833) je předchůdcem tzv. neohinduismu, který vznikl v Bengálsku jako reakce na střet se západním myšlením a jehož představitelé se skrze reinterpretaci vlastní historie pokouší ustavit jednotnou náboženskou a kulturní identitu Indie. Tak se i Rámmohan příklonem k více než tisíc let staré filosofickonáboženské doktríně advaita-védánty obrací k tradičním formám, naplňuje je však novým obsahem. Největší posun oproti tradici přitom spočívá v Rámmohanově reinterpretaci adhikáry. Snaží se formulovat takovou cestu k vysvobození, která by nikoho apriori nevylučovala. Místo aby však adhikáru zcela odmítl, využívá jejího potenciálu jakožto autoritativního termínu a pouze ji nově definuje - kvalifikaci má podle něj každý, kdo není diskvalifikován sekundárně, tj. na základě své neschopnosti, a kdo po vysvobození touží. Tímto nenápadným posunem se dostává do sporu se zjevenými texty, k... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Reinterpretace tradičních konceptů u Rámmohana Ráje: Adhikára v klasickém a moderním pojetí | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2010 | |
dcterms.dateAccepted | 2010-01-28 | |
dc.description.department | Institute of Philosophy and Religious Studies | en_US |
dc.description.department | Ústav filosofie a religionistiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 80597 | |
dc.title.translated | Rammohan Ray's reinterpretation of traditional concepts: classical and modern approach to the concept of Adhikara | en_US |
dc.contributor.referee | Ondračka, Lubomír | |
dc.identifier.aleph | 001219623 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Indologie (indická studia) se specializací bengálština - religionistika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Indologie (indická studia) se specializací bengálština - religionistika | en_US |
thesis.degree.program | Humanitní studia | cs_CZ |
thesis.degree.program | Humanities | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav filosofie a religionistiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Philosophy and Religious Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Indologie (indická studia) se specializací bengálština - religionistika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Indologie (indická studia) se specializací bengálština - religionistika | en_US |
uk.degree-program.cs | Humanitní studia | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Humanities | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Koncept adhikára (doslova právo, mandát, kvalifikace) tematizuje tradiční indickou představu, že různé skupiny lidí mají různou kvalifikaci pro přístup k posvátným textům, pro pořádání obětí a potažmo i pro vysvobození. Tradičně byla adhikára odvozována od pozice, kterou člověk zastával v rámci hierarchického řádu světa, tj. především od příslušnosti k jedné ze čtyř varen, do nichž se indická společnost tradičně dělí. Rámmohan Ráj (1772-1833) je předchůdcem tzv. neohinduismu, který vznikl v Bengálsku jako reakce na střet se západním myšlením a jehož představitelé se skrze reinterpretaci vlastní historie pokouší ustavit jednotnou náboženskou a kulturní identitu Indie. Tak se i Rámmohan příklonem k více než tisíc let staré filosofickonáboženské doktríně advaita-védánty obrací k tradičním formám, naplňuje je však novým obsahem. Největší posun oproti tradici přitom spočívá v Rámmohanově reinterpretaci adhikáry. Snaží se formulovat takovou cestu k vysvobození, která by nikoho apriori nevylučovala. Místo aby však adhikáru zcela odmítl, využívá jejího potenciálu jakožto autoritativního termínu a pouze ji nově definuje - kvalifikaci má podle něj každý, kdo není diskvalifikován sekundárně, tj. na základě své neschopnosti, a kdo po vysvobození touží. Tímto nenápadným posunem se dostává do sporu se zjevenými texty, k... | cs_CZ |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav filosofie a religionistiky | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990012196230106986 | |