Zobrazit minimální záznam

History of the Black light theatre of Jiří Srnec
dc.contributor.advisorEtlík, Jaroslav
dc.creatorGoščíková, Romana
dc.date.accessioned2017-04-20T09:54:58Z
dc.date.available2017-04-20T09:54:58Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/25913
dc.description.abstractJako téma své diplomové práce jsem zvolila historii Černého divadla Jiřího Srnce, kterou hodlám zmapovat od založení divadla v roce 1961 až po současnost. Srncovo divadlo jsem si vybrala z několika důvodů. Jeho zakladatel Jiří Srnec je tvůrcem a průkopníkem nové divadelní formy, která tvoří významný fenomén české kultury známý po celém světě. Navíc jsem se chtěla ve své diplomové práci zabývat něčím, s čím mám osobní praktickou zkušenost. To, že jsem v letech 2005 a 2006 byla členkou souboru, mi umožnilo poznat technické principy černého divadla i fungování jeho provozu, čehož při psaní v hojné míře využívám. A v neposlední řadě je již v úvodu třeba poznamenat, že, ač se Černé divadlo Jiřího Srnce blíží k oslavám půlstoletí své existence, dosud tomuto svébytnému jevištnímu tvaru nebyla věnována žádná ucelená odborná práce, přesněji řečeno taková, která by komplexně shrnovala jeho inscenační principy a vývoj. Existují jen slovníková hesla, kusé zmínky v publikacích věnovaných Laterně Magice1, tanci, českému divadlu, loutkovému divadlu, dále jednotlivé statě a studie v časopisech Loutkář, Acta Scaenographica, Divadelních novinách, aj., programy k některým inscenacím a recenze, či zprávy o pořádaných představeních v českém a zahraničním tisku. Má práce si klade za cíl tuto mezeru alespoň částečně vyplnit....cs_CZ
dc.description.abstractThe master subject of this essay is pretty clear - the history of one of the most famous Czechoslovakian theatre phenomenon of the world - The Black Light Theatre of Jiří Srnec. Although many other ensembles play under the name of the original Black Light Theatre of Prague these days, the real founder of this new theatre form is Jiří Srnec. He used a very old trick, based on the principle of the "black cabinet" which technically means that the black-dressed actors holding the requisites are not seen by the spectators against black backdrop. Thanks to this technique the requisites, things and objects seem to move themselves. However, this trick is not the main purpose of the plays performed by Jiří Srnec and his. It's a principle that evokes scenic and mimic metaphor which is realised by movements of graphic artefacts and actors and accompanied by music. I have studied through the foreign and local critiques and reviews, short studies in theatre periodicals, several interviews with Jiří Srnec and some other witnesses, and my own experiences with this theatre. The essay consists of two main parts: the first one theoretically describes the basic principles of the black theatre and the second part focuses on the history of the theatre of Jiří Srnec from the very beginning to the present.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleČerné divadlo Jiřího Srnce od svého vzniku do součanostics_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-09-21
dc.description.departmentDepartement of Theatre Studiesen_US
dc.description.departmentKatedra divadelní vědycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId76162
dc.title.translatedHistory of the Black light theatre of Jiří Srnecen_US
dc.contributor.refereePšenička, Martin
dc.identifier.aleph001133646
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDivadelní vědacs_CZ
thesis.degree.disciplineTheatre Studiesen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra divadelní vědycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Departement of Theatre Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDivadelní vědacs_CZ
uk.degree-discipline.enTheatre Studiesen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csJako téma své diplomové práce jsem zvolila historii Černého divadla Jiřího Srnce, kterou hodlám zmapovat od založení divadla v roce 1961 až po současnost. Srncovo divadlo jsem si vybrala z několika důvodů. Jeho zakladatel Jiří Srnec je tvůrcem a průkopníkem nové divadelní formy, která tvoří významný fenomén české kultury známý po celém světě. Navíc jsem se chtěla ve své diplomové práci zabývat něčím, s čím mám osobní praktickou zkušenost. To, že jsem v letech 2005 a 2006 byla členkou souboru, mi umožnilo poznat technické principy černého divadla i fungování jeho provozu, čehož při psaní v hojné míře využívám. A v neposlední řadě je již v úvodu třeba poznamenat, že, ač se Černé divadlo Jiřího Srnce blíží k oslavám půlstoletí své existence, dosud tomuto svébytnému jevištnímu tvaru nebyla věnována žádná ucelená odborná práce, přesněji řečeno taková, která by komplexně shrnovala jeho inscenační principy a vývoj. Existují jen slovníková hesla, kusé zmínky v publikacích věnovaných Laterně Magice1, tanci, českému divadlu, loutkovému divadlu, dále jednotlivé statě a studie v časopisech Loutkář, Acta Scaenographica, Divadelních novinách, aj., programy k některým inscenacím a recenze, či zprávy o pořádaných představeních v českém a zahraničním tisku. Má práce si klade za cíl tuto mezeru alespoň částečně vyplnit....cs_CZ
uk.abstract.enThe master subject of this essay is pretty clear - the history of one of the most famous Czechoslovakian theatre phenomenon of the world - The Black Light Theatre of Jiří Srnec. Although many other ensembles play under the name of the original Black Light Theatre of Prague these days, the real founder of this new theatre form is Jiří Srnec. He used a very old trick, based on the principle of the "black cabinet" which technically means that the black-dressed actors holding the requisites are not seen by the spectators against black backdrop. Thanks to this technique the requisites, things and objects seem to move themselves. However, this trick is not the main purpose of the plays performed by Jiří Srnec and his. It's a principle that evokes scenic and mimic metaphor which is realised by movements of graphic artefacts and actors and accompanied by music. I have studied through the foreign and local critiques and reviews, short studies in theatre periodicals, several interviews with Jiří Srnec and some other witnesses, and my own experiences with this theatre. The essay consists of two main parts: the first one theoretically describes the basic principles of the black theatre and the second part focuses on the history of the theatre of Jiří Srnec from the very beginning to the present.en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra divadelní vědycs_CZ
dc.identifier.lisID990011336460106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV