Vzdělávání trenéry a vzdělávání trenérů ČBF
Teaching and learning coaches from ČBF
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/25831Identifiers
Study Information System: 75685
Collections
- Kvalifikační práce [22606]
Author
Advisor
Referee
Kopecký, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
15. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Vzdělávání trenéry a vzdělávání trenérů jsou procesy, na kterých se v obou případech podílí trenér. V prvním jako vzdělavatel a v druhém jako vzdělávající se. Tato práce se snaží oba tyto procesy s důrazem na vzdělávání trenérů prozkoumat a současně definovat pojem trenér a jeho role. V závěru pak shrnuje výsledky tohoto zkoumání. První část práce je zaměřena na trenéra. Definuje tento pojem, zkoumá vývoj úkolů trenéra v posledních šedesáti letech a určuje jeho role a úkoly spojené s výkonem tohoto povolání. V druhé části se práce zabývá vzděláváním trenérů. Poznané formy dělí do tří částí. Všechny tyto části popisuje a hodnotí jejich vzdělávací přínos pro povolání trenéra. Třetí část pak popisuje vzdělávání trenéry. Pojmenovává základní složku tréninku jako motorické učení . Zkoumá proces tréninku z pohledu trenéra a jeho rozhodování. Ze stejného pohledu popisuje didaktiku tréninkového procesu a trenérem užívané didaktické formy.
Education by coaches and education of coaches are both processes where the coach plays an integral role within the process. In the first process the coach takes the role of teacher and educator in the second process the role of student. This thesi s focuses on both of these processes and aims to define the function of coach and hi s/her role. In the end the thesis summarizes results of this research. The first part focuses on coach. It defines the term, examines the development of tasks of coaches within last 60 years and defines the role and objectives connected with exercise of the function. The second part of the thesis focuses on education of coaches. The identified forms of education are divided in three parts. AU of these parts describe and evaluate their educational value for function of coach. The third part focuses on education by coaches. It identifies the fundamental part of training as psychomotor leaming. It examines the proces s of training from the coach' view and his/her decision making. From the same view it describes the didactics of training process and didactical forms used by coaches.