Show simple item record

The Role of Action in the Perspective of Hannah Arendt's Political Philosophy in Contemporary Civil Society
dc.contributor.advisorNovotný, Jaroslav
dc.creatorMuzikářová, Šárka
dc.date.accessioned2017-04-20T09:00:59Z
dc.date.available2017-04-20T09:00:59Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/25654
dc.description.abstractHannah Arendtová rozeznává tři základní činnosti v rámci lidského vita activa-práci, jednání a zhotovování. V lidském životě by měly být zastoupeny všechny tři typy činností. Zvláštní důraz je však kladen na jednání. Jeho prostřednictvím vystupuje člověk ze své samoty, kterou potřebuje k práci a vstupuje do veřejné sféry, kde jednání a řeč vytváří prostor pro vzájemné vztahy s druhými, vyjednávání a přesvědčování. To vše se však neděje, pokud se člověk kvůli svému vztahu k práci změní v homo faber, v horším případě v pouhé animal laborans. Jedná se o situaci, kdy práce a spotřeba zcela ovládnou jeho život. Spolu s byrokratizací, vlivem techniky a masovou existencí posilují jeho pocit osamělosti a bezvýznamnosti, čímž otevírají prostor pro násilí, teror a ideologii, které mohou vyústit až v totalitní vládu. Pokud přistoupíme na myšlenku, že pojetí veřejné sféry u Arendtové může v základních rysech a na nejobecnější rovině odpovídat tomu, jak je dnes pojímána občanská společnost, získáváme tak "nový" prostor, kde je člověku umožněno znovu jednat a získávat zkušenosti z jednání. Člověk tímto způsobem znovu obnovuje celistvost vita activa, stává se méně ohrožený působením ideologií a snižuje tak možnost nástupu totalitarismu.cs_CZ
dc.description.abstractFor the philosopher Hannah Arendt, the term vita activa comprehends three fundamental human activities-labor, work and action. All three activities shall be part of our life and, ideally, they shall be balanced. Besides being in balance, Arendt believes that action is the most important one of them. Through action, man steps out of the loneliness which he needs for his work and enters the public realm that helps to form. There he establishes a mutual relationships with the others, negotiates, persuades and confirms his presence. But this is not possible if a man transforms himself, because of his relation to work, into the homo faber or, in the worst case, into the animal laborans. Work and expenditure take control of his life. This, together with bureaucracy, the influence of technology and mass being, increases the feeling of loneliness and insignificancy, and opens a space for violence, terror and ideology what can cause the governance of totalitarianism. If we agree that Arendt's conception of the public realm is, in the basic characteristics and on the most general level, similar to civil society from our modern viewpoint, we gain "new" realm where man can act and can gain the experience of action. The integrity of his vita activa is restored. It means that a man should be less threatened by...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.titleRole jednání v perspektivě politické filosofie Hannah Arendtové v dnešní občanské společnostics_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-06-15
dc.description.departmentDepartment of Civil Society Studiesen_US
dc.description.departmentKatedra studií občanské společnostics_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.identifier.repId57015
dc.title.translatedThe Role of Action in the Perspective of Hannah Arendt's Political Philosophy in Contemporary Civil Societyen_US
dc.contributor.refereeSkovajsa, Marek
dc.identifier.aleph001261402
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineStudia občanského sektorucs_CZ
thesis.degree.disciplineCivil Sector Studiesen_US
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csStudia občanského sektorucs_CZ
uk.degree-discipline.enCivil Sector Studiesen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csHannah Arendtová rozeznává tři základní činnosti v rámci lidského vita activa-práci, jednání a zhotovování. V lidském životě by měly být zastoupeny všechny tři typy činností. Zvláštní důraz je však kladen na jednání. Jeho prostřednictvím vystupuje člověk ze své samoty, kterou potřebuje k práci a vstupuje do veřejné sféry, kde jednání a řeč vytváří prostor pro vzájemné vztahy s druhými, vyjednávání a přesvědčování. To vše se však neděje, pokud se člověk kvůli svému vztahu k práci změní v homo faber, v horším případě v pouhé animal laborans. Jedná se o situaci, kdy práce a spotřeba zcela ovládnou jeho život. Spolu s byrokratizací, vlivem techniky a masovou existencí posilují jeho pocit osamělosti a bezvýznamnosti, čímž otevírají prostor pro násilí, teror a ideologii, které mohou vyústit až v totalitní vládu. Pokud přistoupíme na myšlenku, že pojetí veřejné sféry u Arendtové může v základních rysech a na nejobecnější rovině odpovídat tomu, jak je dnes pojímána občanská společnost, získáváme tak "nový" prostor, kde je člověku umožněno znovu jednat a získávat zkušenosti z jednání. Člověk tímto způsobem znovu obnovuje celistvost vita activa, stává se méně ohrožený působením ideologií a snižuje tak možnost nástupu totalitarismu.cs_CZ
uk.abstract.enFor the philosopher Hannah Arendt, the term vita activa comprehends three fundamental human activities-labor, work and action. All three activities shall be part of our life and, ideally, they shall be balanced. Besides being in balance, Arendt believes that action is the most important one of them. Through action, man steps out of the loneliness which he needs for his work and enters the public realm that helps to form. There he establishes a mutual relationships with the others, negotiates, persuades and confirms his presence. But this is not possible if a man transforms himself, because of his relation to work, into the homo faber or, in the worst case, into the animal laborans. Work and expenditure take control of his life. This, together with bureaucracy, the influence of technology and mass being, increases the feeling of loneliness and insignificancy, and opens a space for violence, terror and ideology what can cause the governance of totalitarianism. If we agree that Arendt's conception of the public realm is, in the basic characteristics and on the most general level, similar to civil society from our modern viewpoint, we gain "new" realm where man can act and can gain the experience of action. The integrity of his vita activa is restored. It means that a man should be less threatened by...en_US
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra studií občanské společnostics_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV