Show simple item record

Eurasianism and the "Skify" group 1930-1933
dc.contributor.advisorLahoda, Vojtěch
dc.creatorHauser, Jakub
dc.date.accessioned2017-04-20T08:25:01Z
dc.date.available2017-04-20T08:25:01Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/25506
dc.description.abstractEurasijství se jako jeden z nejvýraznějších duchovních proudů meziválečné emigrace z Ruska promítlo do celé řady uměleckých a vědních oborů, kromě historie, lingvistiky a literatury i do výtvarného umění. Přenesení této teorie na výtvarnou tvorbu znamenalo programový odklon od západní výtvarné tradice a snahu o vytvoření nového vizuálního kódu, který by vyjádřil představu o divokém a antievropském základu ruské kultury. V prostředí početné pražské emigrační komunity se tato myšlenková koncepce promítla nejsilněji v tvorbě skupiny Skytové (Skify), kterou založil na konci 20. let malíř a profesor pražského Ukrajinského studia výtvarných umění Sergej Mako. Program skupiny formuloval kromě jejího předsedy historik umění Jaromír Pečírka a spisovatel a publicista František Kubka, kteří se oba pohybovali v blízkosti redakce německy psaného deníku Prager Presse. Členskou základnu uměleckého sdružení, které se představilo mezi léty 1931 a 1933 na třech výstavách ve Francouzském institutu Arnošta Denise v Praze, tvořili kromě Makových studentů Nikolaje Rodionova a Alexandra Orlova především malíř Grigorij Musatov, sochaři Jevgenij Bržezinskij a Alexandr Golovin a v Paříži žijící malíři Boris Grigorjev a Mykola Hluščenko. Se Skyty vystavovala i řada českých autorů, například B. S. Urban, dlouholetý předseda Sdružení...cs_CZ
dc.description.abstractEurasianism was a strong intellectual movement among the interwar community of émigrés from Russia and it was reflected in a number of fields in the arts and sciences, including history, linguistics, literature and the fine arts. Transplanting this theory into the fine arts signified a departure from the Western artistic tradition and an attempt to create a new visual code that would express the idea of the wild and anti-European roots of Russian culture. In the large émigré community in Prague this concept was reflected most powerfully in the work of a group called the Scythians (Skify), which was founded at the end of the 1920's by the painter and professor of Ukrainian fine arts studies in Prague, Sergei Mako. The group's programme was formulated by its chair, the art historian Jaromír Pečírka, and the writer and journalist František Kubka, both of whom were linked to the editorial office of the German-language daily Prager Presse. The group had three exhibitions between 1931 and 1933 at Denis's French Institute in Prague and its membership base comprised Nikolai Rodionov and Alexandr Orlov, both of whom were students of Mako, and the painter Grigori Musatov, the sculptors Evgeni Brzezinski and Alexandr Golovin, and the Paris-based painters Boris Grigoriev and Mykola Hlushchenko. Czech artists exhibited...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleEurasijství a skupina "Skify" 1930-1933cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-09-16
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId74925
dc.title.translatedEurasianism and the "Skify" group 1930-1933en_US
dc.contributor.refereeJančárková, Julie
dc.identifier.aleph001177920
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDějiny umění - východoevropská studia se specializací lithuanistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineDějiny umění - východoevropská studia se specializací lithuanistikaen_US
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny umění - východoevropská studia se specializací lithuanistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enDějiny umění - východoevropská studia se specializací lithuanistikaen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csEurasijství se jako jeden z nejvýraznějších duchovních proudů meziválečné emigrace z Ruska promítlo do celé řady uměleckých a vědních oborů, kromě historie, lingvistiky a literatury i do výtvarného umění. Přenesení této teorie na výtvarnou tvorbu znamenalo programový odklon od západní výtvarné tradice a snahu o vytvoření nového vizuálního kódu, který by vyjádřil představu o divokém a antievropském základu ruské kultury. V prostředí početné pražské emigrační komunity se tato myšlenková koncepce promítla nejsilněji v tvorbě skupiny Skytové (Skify), kterou založil na konci 20. let malíř a profesor pražského Ukrajinského studia výtvarných umění Sergej Mako. Program skupiny formuloval kromě jejího předsedy historik umění Jaromír Pečírka a spisovatel a publicista František Kubka, kteří se oba pohybovali v blízkosti redakce německy psaného deníku Prager Presse. Členskou základnu uměleckého sdružení, které se představilo mezi léty 1931 a 1933 na třech výstavách ve Francouzském institutu Arnošta Denise v Praze, tvořili kromě Makových studentů Nikolaje Rodionova a Alexandra Orlova především malíř Grigorij Musatov, sochaři Jevgenij Bržezinskij a Alexandr Golovin a v Paříži žijící malíři Boris Grigorjev a Mykola Hluščenko. Se Skyty vystavovala i řada českých autorů, například B. S. Urban, dlouholetý předseda Sdružení...cs_CZ
uk.abstract.enEurasianism was a strong intellectual movement among the interwar community of émigrés from Russia and it was reflected in a number of fields in the arts and sciences, including history, linguistics, literature and the fine arts. Transplanting this theory into the fine arts signified a departure from the Western artistic tradition and an attempt to create a new visual code that would express the idea of the wild and anti-European roots of Russian culture. In the large émigré community in Prague this concept was reflected most powerfully in the work of a group called the Scythians (Skify), which was founded at the end of the 1920's by the painter and professor of Ukrainian fine arts studies in Prague, Sergei Mako. The group's programme was formulated by its chair, the art historian Jaromír Pečírka, and the writer and journalist František Kubka, both of whom were linked to the editorial office of the German-language daily Prager Presse. The group had three exhibitions between 1931 and 1933 at Denis's French Institute in Prague and its membership base comprised Nikolai Rodionov and Alexandr Orlov, both of whom were students of Mako, and the painter Grigori Musatov, the sculptors Evgeni Brzezinski and Alexandr Golovin, and the Paris-based painters Boris Grigoriev and Mykola Hlushchenko. Czech artists exhibited...en_US
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV